Kuidas Eesti pildil hoidmisega on läinud ja mis on plaanis aastaks 2021, räägib Reisijuhile EASi turismiarenduskeskuse direktor Liina Maria Lepik.

EASi turismiarenduskeskuse töö ei seisne turistide vastuvõtmises, küll aga kriisi ajal ja edaspidigi selle keskkonna loomises, et Eesti ei kaoks turismisihtkohana rahvusvaheliselt pildilt ning et ettevõtted oleksid kriisi lõppedes valmis tugevama tootega.

Üks olulisemaid teemasid on reisimise taastudes turvaline reisisihtkoht. Pandeemia ajal tuli Pärnu välja algatusega „Siin on turvaline”, kus turismiettevõtja kinnitab külaliste tervise hoidmist ning linn soovitab. Seda initsiatiivi laiendab turismiarenduskeskus praegu koostöös sihtkohtadega üle Eesti. Märgisega ettevõtted saavad eesõiguse kuvamisel visitestonia.com veebis, kuhu tehakse aastas rohkem kui 6 miljonit külastust. Turvalise sihtkoha maine toetuseks toodetakse ka temaatiline video „Visit Estonia the safest way”. Jätkuvalt toimetatakse üritustele, atraktsioonidele ja ettevõtetesse ka Puhka Eestis / Visit Estonia bränditud desojaamu.

Läinud aastal toimetas Visit Estonia rohkem kui sajasse majutuskohta, atraktsioonile ja üritusele bränditud desojaamad. Pildil desojaam PÖFFil. Foto: Visit Estonia

Kriisile vaatamata avanes Eestil mullu võimalus tõestada oma võimekust oluliste rahvusvaheliste sündmuste korraldajana, nagu WRC Rally Estonia, tippkokkade tippürituse Bocuse d’Or Euroopa finaal, Ironman Tallinn, seda äärmiselt lühikese ettevalmistusajaga ja tavapärasest kordades rangemate reeglite alusel. Nende sündmustega tegi turismiarenduskeskus koostööd, et võimendada turundussõnumeid ja kutsuda Eestit külastama. Ka sel aastal on plaanis koostöö rahvusvahelist kõlapinda leidvate sündmustega.

Jüri Muttika intervjueerib rahvusvahelisel tippkokkade tippüritusel Bocuse d'Or Tallinnas turismiarenduskeskuse direktorit Liina Maria Lepikut. Foto: Visit Estonia

Rahvusvahelised eksperthinnangud näitavad, et kriisi ajal on reisijate hoiakutes turvalisusega samaväärselt esile tõusnud jätkusuutlik reisimine. Et Eesti oleks rohelise reisimise pildil laiemalt kui ainult üksikettevõtete tasandil, liitus turismiarenduskeskus mullu rahvusvahelise organisatsiooniga Green Destinations (Rohelised Sihtkohad), mille TOP100 nimekirja pääsesid kõik seitse pilootprojektis osalenud Eesti sihtkohta. Sel aastal koostöö jätkub: Hiiumaa, Pärnu, Tartu ja Saaremaa edulood on valitud Green Destinations Award finaalkonkursile, mille auhinnatseremoonia toimub 9.-12. märtsil Euroopa suurimal turismimessil ITB Berlin.

Reisimises on veel palju määramatut, kuid lähiturgudel on turismiarenduskeskus valmis turismiettevõtjaid toetama kampaaniatega, niipea kui reisipiiranguid leevendatakse. Soomes ja Lätis on plaanis nii üldisem kui ka spaateemaline kampaania, mille materjalid on värskelt valmis toodetud. Soomes ja Rootsis keskendutakse lühikesele linnapuhkusele Eestis rõhuga toiduelamustel.

Siseturismis kavandas turismiarenduskeskus läinud aasta lõpus kampaaniat „Kingi aega”, mille idee oli veeta lähedastega kvaliteetaega, avastades turvaliselt Eestit. Paraku tõmbas viirus sellele kriipsu peale — kui olukord võimaldab, minnakse ka siseturismi propageerimise ideedega edasi.

Kaugematel turgudel on suur osakaal eelkõige turundamisel turismiprofessionaalidele. Kuigi äriüritused tavapärases vormis on katkenud, on turismiarenduskeskus kolinud Eesti esitlemise virtuaalstuudiosse. Virtuaalstuudio on saanud palju positiivset tagasisidet ja tänaseks saab öelda, et selle kaudu on Eesti teemadeni jõudnud ka huvilised, kes tavaolukorras poleks nendeni jõudnud. Lisaks pakutakse virtuaalplatvormidel ettevõtjatele tasuta ärikontaktide sõlmimise võimalusi.

Reisikorraldajatele, kes on praegu üpris kodused, pakub turismiarenduskeskus e-õpet — seda nii Venemaal, UK-s, Hollandis kui ka Saksamaal. Oluliseks turundusmaterjaliks on virtuaalne Eesti-tuur, kuhu viidi läinud aasta lõpus valitud välismaine reisimeedia ning reisikorraldajad (vt lühikokkuvõtet siit).

Statistika on näidanud, et lennukiga saabub Eestisse külastaja, kes jätab Eestisse kõige rohkem raha. Koostöös Tallinna Lennujaamaga analüüsib turismiarenduskeskus järjepidevalt olukorda ning teeb turunduskoostööd uute lennuliinide algatamiseks ja olemasolevate sageduse suurendamiseks.

Lõpptarbijate ehk turistide tähelepanu äratamiseks kasutatakse kaugturgudel mitmeid n-ö kastist väljas lahendusi. Näiteks on kavas koostöös Eesti saatkonnaga USAs Eesti videoturundus USA linnades. Juba eelmise aasta lõpus avas Visit Estonia oma kanali TikTokis, kus veedavad aega noored, homsed Eesti külalised. Praeguseks on kampaania #kaerajaaning postitusi vaadatud ligi miljon korda. Kampaania, mille lõpus loositakse välja puhkusepaketi kuuele, kestab 31. jaanuarini, ent tantse saab ikka edasi postitada ja Eestile fänne juurde võita (lähemalt https://www.puhkaeestis.ee/et/tiktok-challenge).

Sel aastal valmivad ka esimesed ärimudelite toetuse abil uuendatud teenused, lisaks pakub turismiarenduskeskus ettevõtjatele teenusedisaini koolitusi ja mentorlust. Strateegilisteks projektideks on ka suurem panus Eesti sihtkohtade arengusse, muuseumikaart ning osalemine Tallinna Teaduspargi MaaS XT projektis, mille eesmärgiks on muuta loogilisemaks ja palju kasutatavamaks üle-eestiline transpordisüsteem — ka turistidele.

Visit Estonia desojaam Rally Estonial. Foto:Jarek Jõepera