Selgus majja! Euroopa Komisjon uurib, mis on lennupiletite hüppelise hinnatõusu taga
(4)Brüssel uurib, miks tõusid sel suvel lennupiletite hinnad koguni 30 protsenti, viies lennufirmad suurde kasumisse, kirjutab Financial Times.
Euroopa Liidu (EL) transpordivolinik Adina Vălean ütles Financial Timesile, et EL-i ametnikud „uurivad üksikasju, mis turul täpselt toimub ja miks“.
Euroopa Komisjonil ei ole volitusi lennupiletite hindade reguleerimiseks, kuid Văleani sekkumine suurendab survet lennufirmadele nende hiljutise piletite hinnatõusu tõttu, mille on põhjustanud reisibuum ja tarneahela probleemid. Ta ütles, et soovib lennufirmadelt selgitusi piletihindade tõusu ja võimalike takistuste kohta, mis takistavad lennuühendusi blokis.
Lennufirmadele avaldatakse survet
EL-i andmete kohaselt olid 2023. aasta suvel keskmised lennupiletite hinnad võrreldes 2019. aastaga 20–30 protsenti kõrgemad. Vălean ütles, et tal ei ole kavas sekkuda „toimivasse“ lennuturusse, kuid komisjon vajab rohkem üksikasju tööstuse üldise dünaamika kohta, mis on viinud piletihindade järsu tõusuni.
„Me jätkame uurimist, sest meile pole jagatud täielikku ja üksikasjalikku selgitust,“ ütles ta, eriti selle kohta, kas piletihindade tõus on pikaajaline trend.
Brüssel tunneb muret, et kõrged lennupiletite hinnad võivad mõjutada EL-i äärepoolseid piirkondi, näiteks saari või isoleeritud territooriume. Need piirkonnad sõltuvad suuresti lennundusest, et olla ühenduses ülejäänud bloki riikidega.
Văleani sekkumine suurendab lennufirmadele hinnatõusu osas poliitilist survet.
Itaalia valitsus on teinud ettepaneku piirata piletite hindu mõnele saarele suunduvatel lennuliinidel, ent seda teed ei mindud. Itaalia valitsus andis selle asemel riigi konkurentsiametile uued volitused piletihindade kontrollimiseks. EL-i õigusaktide kohaselt võivad lennufirmad oma piletihindu ise määrata.
Uusi lennukeid pole piisavalt
Lennutranspordi nõudluse järsk kasv on tänavu lennukite nappuse tõttu viinud piletite hinnad kõrgustesse. Kuigi odavlennufirmad nagu Ryanair ja Wizz Air lendavad koguni rohkem kui 2019. aastal, siis enamik Euroopa lennufirmasid seda siiski ei tee.
Lennufirmad, sealhulgas British Airwaysi omanik IAG, Air France, KLM ja Lufthansa teatasid suvel rekordkasumist, millele aitas kaasa piletihindade tõus, parandades osaliselt pandeemia ajal nende bilanssidele tekitatud kahju.