Göta kanal – laevaga üle maantee ja põldude


XIX sajandil ehitatud reisilaev M/S Juno peab Göteborgi ja Stockholmi vahel ühendust juba üle 130 aasta.
XIX sajandil ehitatud reisilaev M/S Juno peab Göteborgi ja Stockholmi vahel ühendust juba üle 130 aasta.Foto: Stefan Nordkvist/Göta kanal

Järgmisel aastal saab 185aastaseks Rootsi üks tähtsamaid turismiatraktsioone Göta kanal – 190 km pikkune veetee ühendab riigi suurimaid järvi Vänernit ja Vätternit Lääne- ja Põhjamerega. Kanali ajalugu ulatub aastasse 1810, mil Rootsi parlament otsustas ehitada kaubavahetuse lihtsustamiseks tähtsa transporditee. Enneolematus töös osales enam kui 58 000 sõdurit kuueteistkümnest rügemendist ja kanalist 87 km on kaevatud inimese kätega. Kanali arhitektiks on Baltzar von Platen. Suur mees ise kanali avamispidustusest osa võtta ei saanud, sest suri kolm aastat varem. Von Plateni muuseum ja haud asuvad kanali pealinnas Motalas.

Tänapäeval on Göta kanal meelelahutusmarsruut, mis paelub turiste kõikjalt maailmast. Sama populaarne on see rootslaste endi seas. Memi ja Sjötorpi vahelisele teele jääb 21 sadamat, 51 lüüsi, 48 silda, 400 ehitist ja Rootsi pikim avenüü 10 000 puuga. Sõit Stockholmist Göteborgi klassikalise kanalituuriga võtab neli päeva. Samal liinil sõidab ka maailma vanim registreeritud kruiisilaev – 1874. aastal ehitatud M/S Juno. Lisainfo: www.gotakanal.se