Mõned lennukid, mis ikka veel liinilende teevad, võivad olla üle kolmekümne aasta vanad, kuid see ei tähenda tegelikult midagi — korraliku hooldusega on need endiselt turvalised. Kui vana on aga see konkreetne lennuk, millele pilet ostetud? Selle saab enne välja uurida.

Vanadel lennukitel on tavaliselt mugavusi vähem, puuduvad seljatoes olevad multimeediakeskused, interjöör on kulunud, mootorid teevad rohkem müra. Kuid positiivse poole pealt on mõnikord säilinud suuremad ja pehmemad istmed, mida uutes lennukites asendatakse aina kitsamate ja õhemate istmetega.

Päris hästi saab lennuki vanuse kindlaks teha USA lennufirmade liinilendudel, kui sisestada lennuki saba juures olev kood, mis algab N-tähega, vastavasse otsingusse. Vaata järgi USA föderaalse lennuadministratsiooni kodulehelt registry.faa.gov/aircraftinquiry. Sealt saab teada ka palju muud Ameerika Ühendriikide lennukite kohta.

Kui on tegemist mujal maailmas opereeriva lennufirmaga, saab sabaosas oleva tähekombinatsiooni sisestada Planespotters.net lehel.

Kui lennuki unikaalset koodi ei tea, on võimalik selle vanust hinnata mõnede väliste tunnuste järgi. Lennuk on näiteks üle kümne või kümneid aastaid vana, kui…

- stjuuardessi või stjuuardi kutsumiseks mõeldud nupp istme kohal pole sooneutraalne, vaid kujutab kleidiga/seelikuga ettekandjat ning on varustatud kirjaga “stewardess”

- istme käetoe sees on tuhatoos

- tualetis on raseerimise žilettide minemaviskamiseks spetsiaalne koht

- videoekraanid ripuvad laest alla ning pole istmeseljatugede küljes

- istme kohal on ”No smoking” ehk suitsetamise keelamise märk suitsu kujutisega (ülemisel pildil), mitte ”Turn off electronics” kirjaga elektroonika kasutamise keelamise sümbol.

- istme juures olevad toitepesad on alalisvooluga, mitte vahelduvvooluga (uuematel lennukitel polegi toitepesasid, vaid pakutakse USB-laadimist)

- lennuki sabaosast väljumiseks on lennukis astmetega redel

- lennukil on kolm mootorit — üks neist sabas (kahe või nelja mootori asemel)

- selle lennuki tootja ei tee enam pikemat aega kommertslennukeid (näiteks Lockheed)

- turistiklassi istmete seljatoed on paksud, mitte õhukesed

- maandumisrattad on ka sabaosa all

Kui soovid täpsemalt uurida, kui vanu lennukeid erinevad lennufirmad kasutavad, siis saab siit järele vaadata.

Kas oled kunagi uurinud, kui vana lennukiga lendama lähed ja kas see on kuidagi mõjutanud ka valikut lennukipiletit ostes? Kirjuta kommentaaridesse!