Uutes lennukites läheb kitsamaks - salongi tahetakse ära mahutada veel rohkem reisijaid

 (50)
Uutes lennukites läheb kitsamaks - salongi tahetakse ära mahutada veel rohkem reisijaid
Foto: (CC) Pixabay

Boeingi ja Airbusi uute lennukitega ei saabu reisijatele kergendust. Vastupidi - lennufirmad on tellinud neisse veelgi rohkem istekohti, et suuremat hulka reisijaid ära mahutada.

Lisaks reisijate tihedamale paigutamisele toimub lennukidisainis veel muidki ruumi kokku hoidvaid muutusi - vähendatakse nii tualettide kui söögikärude suurust ja istmete seljatoed muutuvad õhemaks.

Eelmisel kuul sai Airbus Euoopa Lennuohutuse Agentuurilt (EASA) loa suruda veel 15 lisakohta uue Airbus A320neo salongi, kirjutab the Telegraph, mis suurendas istekohtade arvu 180 koha pealt 195-ni.

Samas on Boeing oma uues mudelis 737 MAX 200 paigutanud ära koguni 200 istekohta. Suurtellija Ryanair tellis nimelt sellesse lennukisse just nii palju istekohti. Tavaliselt oleks Boeing mahutanud salongi 189 istet. Tihendatud salongis saame istuma hakata alates aastast 2019.

Ryanairi tegevjuht Michael O'Leary nimetas uut saavutatud reisijate kokkusurumist odavlennufirma jaoks uueks "magusaks punktiks", mille põhjal järgnevate aastate plaane teha. Tänu suuremale istmete arvule lennukis lubab Ryanair Euroopas jõuliselt laieneda, algatades ka uue hinnasõja. Lisaistekohad Boeing 737 MAX 200 lennukites (number 200 nimes tähendabki lisakohtasid) toob O'Leary hinnangul ühe lennuki kohta aastas sisse täiendavalt miljon eurot.

Boeing 737 MAX 200. Foto: Boeing
Seotud lood:

Ryanairi Boeing 737 MAX 200 lennukitesse on täiendavad istekohad surutud mitmete disaininõksudega. Näiteks on vähendatud tualeti suurust ja muudetud selle üks sein kumeraks nii, et seina taga oleva istmerea seljatoed saaks ära mahutada seinanõkku. Samuti vähendati oluliselt köögikärude suurust, mis Ryanairi jaoks pole eriti probleemiks - ega neid kärusid ilma söögita lendudel väga palju vaja ei lähegi.

Sellest hoolimata vähenevad ka istmeridade vahed ja koos sellega jalaruum. Ryanairi senisest 30 tollist ehk 76,2 sentimeetrist jääb uute lennukitega alles 29 tolli ehk 73,66 sentimeetrit. Istmelaiuseks juba on 16 tolli - 40,64 sentimeetrit. Laiema istmikuga kodanikud peavad ostma lisapileti, et ära mahtuda. Samal ajal näitab statistika, et keskmise reisija kehakaal ja mõõtmed on viimastel aastakümnetel oluliselt suurenenud.

Loe veel

Boeingu konkurendi Airbusi uus lennuk A320neo on lühem, ega sellepärast istmeridu vähem ei paigutata. Kui Boeingu istmevahet vähendati 29 tollini, siis Airbus lubab inimesed suruda ritta 27-tolliste ehk 68,58-sentimeetriste vahedega, kirjutab 247Wallstreet. Natuke lubatakse seda kitsenemist leevendada laiemate istmetega - 17 tolli ehk 43,18 cm. Nii mahub lühemasse salongi ära 195 istet.

Airbus A320neo. Foto: Airbus / Fixion

Kui varem võis endale varakult reserveerida suurema jalaruumiga istme kas esimeses reas või avariiväljapääsu kõrval, siis nüüd pole enam paljudel lennufirmadel see tasuta. Rohkem jalaruumi võib endale küll reserveerida, kuid selle eest peab lisaks maksma. Näiteks Virgin Atlantic küsib 7,5 cm laiema reavahega koha eest 60 dollarit lisaks, KLM pakub kuni 10 cm lisaruumi 20-70 euro eest. Finnair küsib suurema jalaruumiga kohtade eest 12-65 eurot, Ryanair 10,99 eurot 16. ja 17. rea kohtade eest (need on avariiväljapääsu juures ja suurema jalaruumiga).