Kaks aastat tagasi selgus, et reisijatelt võeti ebaõiglaselt suurt tasu näiteks hotelli WiFi või lennupagasi eest.

Tundub, et probleemid on paljudes kohtades endised - lennutasud on kõrgemad kui kunagi varem, kindlustustingimused segased (ehkki olukord on paranenud). Võtame kahe aasta tagused kitsaskohad taas ette ja anname hinde kõige paremast ehk A-st kõige kehvema ehk F-ini, kuidas meie meelest on olukord vahepealse ajaga muutunud.

Kõrged hotellitasud

Nagu selgub lõppeval aastal, küsivad paljud hotellid öö eest üsna korralikku tasu (keskmine hind Suurbritannias oli näiteks 180 eurot), kuid lugejad on veel kaevelnud, et peavad maksma hotellis pudeli veini eest 48 eurot (sest valikus pole lihtsalt midagi odavamat), 25 eurot paari särgi triikimise eest (ja hotellitoas puudub nii triikraud kui triikimislaud) ning 7 eurot paari pudeli vee eest minibaaris. WiFi aga maksab keskmiselt 6 eurot tund.

Vahepealsete aastatega on muutunud see, et tasuta WiFi on jõudnud Starbucksi ja McDonaldsisse ja paljudesse muudesse avalikesse kohtadesse ning hotellid on sellest sõnumist lõpuks aru saanud. Mitmed luksuslikumad hotelliketid on oma kalli Interneti hindu 2012. aastast alandanud, samal ajal kui Accor, mis omab Ibise, Mercure´i, Sofiteli ja Novoteli hotellikette on 700-s majutuskohas Internetti hakanud lausa tasuta pakkuma. Muude lisateenuste, sealhulgas minibaari hinnad on aga endiselt jäänud väga kalliks.

Hinne: C

Kulukas üksireisimine

Eelmine kord leidsime, et enamus üksikuid reisijaid peavad leppima sellega, et neil läheb reisimine kulukamaks ja pole nii mugav kui paaridel. Probleem on selles, et üksikreisijad peavad tavaliselt maksma lisatasu isegi siis, kui nad saavad üheinimesetoa, kus pole kahe jaoks piisavalt ruumi. Need pisemad toad asuvad tavaliselt kuskil hotelli tagaosas vähemihaldatud kohtades kesisemate mugavuste ja kehvema teenindusega.

Mis on selle ajaga muutunud? Mitmed reisiteenuse pakkujad on hakanud eraldi välja tooma võimalusi üksireisijatele, kuid suuri muutusi üksikute reisijate majutustingimuste parandamiseks pole turismitööstuses toimunud.

Hinne: E

Ebaõiglased lisatasud

Lihtsalt ja lühidalt öeldes toimub paljude hindadega manipulatsioon, et näidata, nagu oleksid need soodsad, kuigi tegelikult ei ole.

Mis on muutunud? Odavlennufirmad võtavad endiselt suuri lisatasusid äraantava pagasi eest - eelmisel sügisel hakkas Wizz Air esimese Euroopa lennufirmana tasustama isegi kaasavõetavat käsipagasit. Kuid palju on ka ära tehtud lisatasude läbipaistvamaks muutmisel. Eelmisel aastal nõustusid 12 lennufirmat - sealjuures easyJet ja Ryanair – lisama näidatavasse piletihinda deebetkaardi töötlemise tasu, mitte ei arvesta seda enam eraldi juurde, nii nagu varem tehti broneerimise lõppfaasis. Iiri odavlennufirma Ryanair on teinud ka mitmeid vastutulekuid klientidele oma renomee parandamiseks: näiteks võib salongi tasuta kaasa võtta teise väikese käsipagasi.

Reisikorraldajad aga peavad rohkem pingutama. Hiljutine tarbijaajakirja Which? uuring leidis, et vaid ligi pooled puhkusesoodustustest on võimalik broneerida sellise hinnaga, nagu neid reklaamiti.

Hinne: B


Häda ja viletsus lennujaamades

Ütlesime eelmine kord, et lennujaamades kogunevad rahvahulgad põhjustavad neid haldavates lennujaamatöötajates kummalisi reaktsioone. Lennujaamatöötajad unustavad, et tüdinud, ärritunud ja vihased rahvamassid pole nagu lambakari, keda on hea aedikutesse ootama suunata.

Mis on muutunud? Novembris ilmunud kirjutises nentisime, et lugejad pole endiselt rahul sellega, kuidas neid lennujaama turvakontrollis koheldakse. 80 protsenti küsitlusele vastanutest arvas, et turvakontroll on liiga põhjalik ja meie e-postkast ummistus e-kirjadest, kus kurdeti ebaviisakate ja jämedalt käituvate turvatöötajate üle, kes konfiskeerisid esemeid ilma otsese vajaduseta ja ei tulnud vastu olukordades, kus terve mõistusega oleks võinud mööndusi teha.

Mõned muudatused on siiski silmapiiril, mis olukorda parandavad. 31. jaanuarist 2014 näiteks tühistatakse kuni 100 milliliitri vedelike käsipagasis kaasavõtmise piirang. See piirang tühistatakse nii Põhja-Ameerikas, Euroopas kui Austraalias.

Ühe lennuturvalisuse konsultandi sõnul "pole üldse kindel, kas lennujaama karmid turvameetmed reisijate kontrollimisel on üldse kunagi takistanud kedagi midagi ohtlikku tegemast." Seega pole piirangu kadumine liiga varajane.

Hinne: D

Lennuaegsed kannatused

Kuigi lennufirmad on kulutanud miljoneid kõrgema klassi lennureisijate reisitingimuste parandamiseks, pole tagumises salongiosas istujad suuri muutusi viimastel aastatel omal nahal tundnud. Toitude eest, mis polnud enne ja pole ka nüüd teab mis söödavad, tuleb palju sagedamini maksta, teenindus on aeglane ja aheneva jalaruumi tõttu muutub iga paarist tunnist pikem lend vastupidavustestiks.

Mis on muutunud? Nagu novembris kirjutasime, kahaneb istekohtadele eraldatud jalaruum ja istmelaius veelgi. Delta plaanibki lennukisse kitsamaid istmeid, et mahuks ära üks lisarida. Seda on näha ka lennufirmade püüdlustest maksimaalselt ära kasutada Boeingu enimmüüdud lennuki 777 istmeruumi. 2010. aastal olid 15 protsenti Boeing 777-test kümne istmega ühes rivis. 2012. aastal oli istmeid sama tihedalt juba 69 protsendil tellitud lennukitest. Emiratesi president Tim Clark pidas seda ainuvõimalikuks: "Boeing 777 juures on 10 istet reas see, milleni on kindlasti vaja jõuda,” ütles ta. “Oleks imelik, kui kohti oleks vähem."

Hinne: F

Usaldusväärsed hotelliarvustused

Ütlesime siis, et kasutajate endi loodud sisu ja arvustused on saanud reisimisel ülimalt tähtsaks ja hotellitööstus teab seda. TripAdvisor on siin suunanäitaja ning kinnitab, et nende hotellihinnanguid ei saa manipuleerida. Paraku tuleb üsna tihti välja, et manipuleerimine on siiski võimalik. Inimesed peaksid saama jätta arvustuse siis, kui nad on võimelised tõestama, et ööbisid arvustatud kohas - hotellis või restoranis.

Mis on muutunud? Mitmed juhtumid sellest aastast näitasid, et TripAdvisor on manipuleerimisest haavatav. Maikuus postitas hotelligrupi Accor juhtivtöötaja kümneid arvustusi, mis nende hotelle heas valguses näitasid (ja mustas samas konkureerivaid majutusasutusi). Juulis aga sai Brixhamis asuv restoran linna kõige hinnatuimaks söögikohaks, kuigi tegelikult seda restorani ei eksisteerinudki.

Üks täiendus, mis viimasel ajal on toimunud, pakub partnerlusena hotellikettidele võimalust klientidel automaatselt postitada oma arvamus TripAdvisorisse koos klienditagasisidega, mida hotellid peale teenuse kasutamist oma külalistelt küsivad. See peaks suurendama ehtsate, päriselt hotellis käinud inimeste arvamuste osakaalu veebis.

Hinne: D

Segadused jootrahaga

Ütlesime eelmine kord, et üks suuremaid muresid reisil on küsimus: kas, kui palju ja kellele jootraha jätta? See on nagu miiniväli, kus on kerge eksida. Kui ostad, siis peaks alati selgelt välja öeldama, mis on hinna sees ja mis mitte.

Mis on muutunud? Kõigepealt - kruiisilaevadel on jootraha andmine alati igaühe vaba valik isegi siis, kui see on arvestatud juba kajutiarvele juurde. Kui see ei meeldi, võib küsida jootraha osa oma arvelt tagasi. Mõned keskklassi kruiisilaevad on jootraha maksmist lihtsustanud: P & O Cruises ning Fred Olsen Cruise Lines näiteks mõlemad pakuvad välja automaatse jootraha maksmise, kus iga öö ja iga reisija kohta on lisatud hiljem kajutiarvele kindel jootrahasumma. See on inimese kohta ühe ööbimise eest 4 eurot P & O Cruisesil kuni 11 euroni (või 13 euroni, kui oled sviidis) Oceania Cruisesi reisil.

Scenic Tours, Emerald Waterways, Avalon Waterways, Uniworld (uus 2014. aastast), Tauck, Noble Caledonia, Saga Cruises, Thomson Cruises ja Swan Hellenic lisavad jootraha osa juba kruiisi hinna sisse. Kui jootraha osa paneb muretsema, peaks enne järgi küsima, kas see lisatakse kajutiarvele hiljem lisatasuna või mitte.

Norwegian ja Carnival on nüüd aga teinud asja jälle natuke keerulisemaks, lisades jootraha arvele juurde kohe peale seda, kui kruiis on broneeritud. Samuti võiks nõustuda Royal Caribbeani ja Celebrity Cruisesi jootraha ettemaksuga, kui on soov ühineda nende paindliku õhtusöögipakkumisega.

Ettemaks on küll parem kulude planeerimisel, kuid põhimõtte poolest ei lähe jootraha andmisega kokku - see makstakse ikka hea teeninduse eest ja lootus saada jootraha hiljem tagasi, kui teenindusega rahul pole, on üsna väike. "See on lihtsalt sinu sõna nende vastu," kommenteeris Telegraph Traveli kruiisiekspert Jane Archer võimalust ettemakstud jootraha osas protsessida, "kui mitte keegi teine ei kaeba, on väga raske oma raha tagasi saada.”

Hinne: C