Kui turistiklass hakkab ära tüütama ja tahad lennukis ümber kolida äriklassi või lausa esimesse klassi, siis tavaliselt on see üsna kulukas või pimeda õnne tõttu õnnestub teinekord ka lihtsalt küsimise peale saada. Lennufirmad seda niisama kingituseks jätta ei taha ja proovivad ka tühjade kohtade pealt maksimaalset kasu teenida. Selleks on üks hea ja tulus võimalus, eriti kui osalejateks on väsinud ja kitsastes turistiklassi istmetes vaevlevad reisijad: oksjon.

Augustis pakkus lennukompanii Iberia oma kodulehel välja võimaluse osta oksjonil mõni vaba koht äriklassis. Enne tuleb aga osta pilet sõiduks turistiklassis. See, kes pakub äriklassi eest kõrgeima hinna, saab preemiaks oma pileti upgrade´i ehk uuenduse. Kui aga oksjonil osaleja parimat pakkumist ei teinud, ei juhtu midagi - võib rahulikult oma turistiklassi piletiga lennuki tagaosas maha istuda.

Novembris katsetas oksjonite korraldamist ka USA lennukompanii American Airlines. Kuni kuus päeva enne lendu võivad American Airlinesi reisijad teha vabadele esimese klassi kohtadele pimeda pakkumise. Enne lennule registreerumist antakse aga teada, kas on põhjust esimeste seas pardale minna koos esimese klassi reisijatega või tuleb leppida oma tavalise turistiklassi kohaga.

Sel nädalal alanud testidega tahab American Airlines välja uurida, kas oksjonite vastu on huvi ja kui kõrgeks võivad tõusta pakkumised, vahendab Associated Press. Samas ei pruugi oksjoni võitja saada veel esimese klassi einet, seda ei garanteerita.

Lennufirmadele piletioksjoni süsteemi pakkuv Plusgrade põhjendas sellise ärimudeli kasulikkust lihtsalt: kui samas lennukis on vaba esimese klassi koht, siis seda himustaksid peaaegu kõik pardal olevad madalama klassi piletiga reisijad. Kes neist aga on nõus kõige rohkem maksma, see saabki ihaldatud koha endale ja on õnnelik. Samas ei jää lennufirmal tühja koha eest tasu saamata.

Plusgrade´i pakutav oksjonisüsteem on pimeoksjon: igaüks saab teha enne reisi kirjalikult oma pakkumise ja lennufirma annab vaba koha kõrgeima hinnaga pakkujale. Seda hinda hoiavad ligi kümmekond seda süsteemi katsetavat lennufirmat praegu kiivalt saladuses, sest ei taha pakkujatele anda lisainfot, kui madala või kõrge hinnaga piletiuuendus esimesse klassi on võimalik.

Hea lugeja, kui palju oleksid nõus oksjonil juurde maksma, et saada esimese klassi koht üle ookeani lennul?