Seitse lihtsat nippi, kuidas ületada lennuhirmu

 (21)
Seitse lihtsat nippi, kuidas ületada lennuhirmu
Foto: Eero Vabamägi

British Airwaysi uuringu järgi on iga neljas lennureisija mingil määral lennupelgur. Lennuhirmu ületamiseks on olemas lihtsad nipid ja mobiiliäpp.

Raamatu "Brave Flyer: How to End Your Fear of Flying" (vapper lendaja: kuidas ületada lennuhirmu) autor Michael Salem annab lihtsad soovitused, kuidas enda hirmust jagu saada.

Esiteks vali oma reis targalt. Enam ei pea lootma, et ehk lennuk on suur ja peab vastu turbulentsile, seda saab ise valida ümberistumisi planeerides.

Teiseks vali õige istekoht. Nii reisikonsultandid kui iseteenindusega veebilehed pakuvad tihti võimalust broneerida kindel koht lennukis, kui see on vaba. Lennuhirmu põdejad peaksid valima pigem vahekäigu poolse istme kui aknaaluse, sest seal on rohkem ruumi. Avariiväljapääsu juures asuv iste või esimeses reas asuv iste on samuti paremad valikud.

Kolmandaks saabu lennujaama vara. Lennukeid ootesaali aknast pidevalt õhku tõusmas ja maandumas nähes tekib kindlus, et tegemist on tavalise rutiiniga. Väljastpoolt vaadates on iga õhkutõusmine ja maandumine sujuv ning rahulik, ei mingit rappumist ega ebakindlust.

Neljandaks ära pööra tähelepanu lennuki häältele õhkutõusmisel ja maandumisel - igasugused tavainimesele ebatavalised helid on lennunduses täiesti tavalised. Hirmuga tundub iga mootorimüra ebatavaline. Parim rohi on müra eemaldavad kõrvaklapid.

Viiendaks ole valmis turbulentsiks, mis tegelikult on tavaline ja ei põhjusta õhukatastroofe. Turvavöö kinnitamise märgid ja piloodi teadustus kõrguse muutusest või teise marsruudi valikust on reisijate mugavuse huvides, et nende söök ei lendaks sülle või reisijad ei kukuks üksteisele otsa. Lennukid peavad turbulentsile hästi vastu. Lendu planeerides saab valida ka vähem turbulentsemaid lende, info on sellel lehel: http://turbulenceforecast.com.

Kuuendaks - tee lennuaega lühemaks. Selleks on mitmeid nippe: lühike uinak enne lendu (siis tuleb uni lennukis), ajakirjad, raamatud, pardameelelahutus jm.

Seitsmendaks - lenda tihti, harjuta. Harjutamine teeb kartmatuks.

Nagu ikka, leidub iga probleemi jaoks mõni mobiilirakendus. Lennuhirmu tõrjumiseks on Androidile ja Apple´i seadmetele olemas ingliskeelne rakendus VALK (maksab 3 eurot). See aitab end enne lendu hirmu vastu treenida ning lennu ajal paanikat vähendada. Rakendus ei vaja internetiühendust ning töötab mobiilides ka lennurežiimis peale õhkutõusmist.