Ryanairi pilet üle Atlandi lennul alates 10 eurost - kas see oleks säästu väärt?

 (32)
RYANAIR ALUSTAS TALLINNAST LENDAMIST
Foto: Arno Mikkor

Ryanair lubab hakata pakkuma lende Euroopast Ameerikasse alates 10 euro eest, kui ostetakse vastavad lennukid. Uurime, kas odavlennukogemus nii pikal reisil on seda säästu väärt.

Ryanairi juht Michael O'Leary on teatanud, et nad suudaksid pakkuda üle ookeani lendu hinnaga alates 10-st eurost, kui lennufirma hangib endale vastavad pika lennu-ulatusega lennukid. Lennud stardiksid neljateistkümnest Euroopa sihtpunktist ja lõppeksid 12-14 linnas Ameerika Ühendriikides. Samas peaksid reisijad, kes pika odavlennu ette võtavad, maksma lisatasusid praktiliselt kõige eest alates söögist ja lõpetades pagasiga.

Milline siis oleks Ryanairi pikamaalend? Ja kui palju tuleb lõplik sääst, kui ka kõik lisatasud on makstud?

Istekohad

Praegu on Ryanairil ligi 300 Boeing 737-800 lennukit. Istmete "sügavus" on 76 cm ja laius 43 cm. Premium-klassis on natuke rohkem jalaruumi - 81-86 cm. Pikamaa-odavlendudega on kogemusi vähestel firmadel, kuid mõned siiski juba lendavad üle ookeani. Norwegian Air, mis lendab Euroopast Bangkokki ja sellest suvest ka Ameerikasse kasutab pikamaalendudeks Boeing 787 Dreamlinereid ja istmed on sügavusega 79-81 cm ning laiusega 44 cm. On ka premium-klassi kohad (117 x 48 cm).

Malaisia lennukompanii Air Asia X pakub odavaid lende Kuala Lumpurist Euroopasse ja kasutab Airbus A330-300-sid. Air Asia X-i istmed on suurusega 81 x 42 cm. Äriklassis on ka kümmekond lamamisistet, mille sügavus on 152 cm ja laius 51 cm. Jetstari istmed üle Vaikse ookeani lennul on suurusega 79 x 44 cm.(või 97 x 51 cm äriklassis).

Seotud lood:

Seega ei peaks Ryanairiga lendajad saama üle ookeani lennul eriti rohkem jalaruumi, kui praegustel Euroopa-lendudel. Võib-olla kingitaks üks toll lisaruumi, kui just ei osta premium-istekohta, nagu O´Leary on vihjanud. Sellegipoolest - võrreldes praeguste British Airwaysi või Virgin Atlanticu üle-Atlandi lendudega pole premium-kohtade suurus Ryanairil üldse halb. British Airwaysi Boeing 777 ja Virgin Atlanticu Airbus A330 istmed on turistiklassis sügavusega 79 cm ja laiusega 44 cm.

Ryanairi istmete seljatoed ei käi alla, samas on ebatõenäoline, et pikamaalendudel samamoodi saab olema - kaheksa tundi püstises asendis paneks proovile igaühe vastupidavuse.

Pardaleminek

Ryanair andis lõpuks alla reisijate survele ja pakub alates veebruarist võimalust valida istekohti lennukis. Kuid istekoha kindlustamine oma sõbra kõrval läheb maksma 6 eurot iga lennu kohta. Enamus teisi lennufirmasid lasevad vaba istekohta siiski vabalt valida.


Söök ja jook

Need, kes lendavad tavalise lennufirmaga, eeldavad pikemal lennul ka tasuta sööki ja jooki. Ryanair maksustab need kõik. Singi-juustu kuum võileib maksab 5,5 eurot, kuumad joogid 3 eurot, vesi 3 eurot, vein 5,95. Seitsme ja poole tunni pikkusel lennul on põhjust eeldada, et reisijad vajavad vähemalt üht kuuma sööki ja jooki, mis teeb kokku vähemalt 14,5 eurot kümneeurose pileti hinnale juurde.

Pagas

Ryanair maksustab kaasavõetava pagasi - 42,5 eurot 15-kilogrammise koti eest ja 55 eurot kuni 20 kg eest. Samuti on kitsamad tingimused lubatava käsipagasi osas – 55 x 40 x 20 cm ja kuni 10 kg kaalu (lisaks väiksem kott mõõtmetega 35 x 20 x 20 cm).

Meelelahutus

Sul võib vaja minna korralikku raamatut või mängukonsooli, et elada üle pikk lennureis. Ryanair tõenäoliselt ei paku pardal mingit erilist meelelahutust. Mõned odavlennufirmad pakuvad küll tasulist meelelahutust, mis võib ka Ryanairile lisaraha teenimiseks hästi sobida.

Kuhu maandutakse

Ryanair kasutab tihti kõrvalisi, odavamate tasudega lennujaamu kulude madalal hoidmiseks. Mõned lendajad on selle üle kurtnud - lennujaamad on suurtest keskustest eemal ja näiteks Oslosse lendajad pannakse maha 120 km kaugusel Oslo-Torpi lennuväljal, Gironasse lendajad maanduvad 105 km kaugusel linnast. Kas näiteks Bostonisse lennates maandutakse ikka Loganis või mõnes kauges väikeses lennujaamas?

Muud lisatasud

Ryanair jätkab lisatasude küsimist teenuste eest, mida teised pikkamaalendajad ei tee - näiteks 18 eurot pardakaardi uuesti väljaandmise eest, 36 eurot lapse lisatasu, 134 eurot nimemuutuse tasu (välditav, kui märkad viga 24 tunni jooksul) ja 60 eurot spordivarustuse pagasitasu.

Hind kokku

Rynairi juht Michael O’Leary pakub, et edasi-tagasi pilet Euroopast Ameerikasse tuleks 17,30 eurot, kui lisatasusid mitte arvestada. Ta pole aga hinna sisse arvestanud ka reisija lisatasu ca 80 eurot, mis lisatakse Euroopast Ameerikasse lendava reisija piletihinnale.

Seega tuleks pileti hinnaks juba 97,3 eurot. Lisa siia veel 12 eurot istekoha valiku eest edasi-tagasi lennul, 29 eurot toidu ja joogi eest mõlemal lennuotsal ning 85 eurot 15 kg pagasi eest edasi-tagasi, tuleb pileti hind kokku ligi 223 eurot. Kõvasti rohkem kui väljareklaamitud 17,3 eurot, kuid siiski väga palju soodsam, kui senised üle Atlandi lennupiletid.

Kiire otsing Skyscannerist näitab, et odavaim võimalus Londonist New Yorki saada on praegu 410 euro eest. Norwegiani parim hind, mida ta sellest suvest pakkuma hakkab, on Gatwickist USA-sse 362 euro eest ilma pagasitasu arvestamata.

Kui küsisime selle arvutuse kohta kommentaari Ryanairi kõneisikult, siis vastati, et nad ei lasku spekulatsioonidesse.