Reisimisega seotud portaalid jätavad reisiteenuste vahendajad mängust välja


Pariis
PariisFoto: Silvia Pärmann

Sotsiaalmeedia on muutnud meie elu iga aspekti, kuid kõige rohkem on viimase kümnekonna aastaga muutunud ilmselt see, kuidas me reisime.

Jagamismajandus on turismiga seotud valkondades avaldanud kõige suuremat mõju - kodurestoranid, mis pakuvad võimalust kellegi kodus külasiseks olla, üürikorterid ja rendijalgrattad on teenused, mida kasutavad ennekõike turistid ja mida väga tihti traditsiooniliste reisibüroode vahendusel broneerida ei saagi. Airbnb.com jätab näiteks kõik vahendajad mängust välja.

Kusjuures alati ei ole eemärgiks odavama hinna pakkumine, pigem otsitakse ehedaid kogemusi.

OneFineStay.com on astunud sammu lähemale ka luksuse ihalejatele, kes muidu 5* hotellides peatusid. See lehekülg vahendab kodusid, milles elades ei tunne te ennast mitte lihtsalt nagu kohalik, vaid nagu väga rikas kohalik.

Seotud lood:

Selle muutuse eestvedaja on, nagu ilmselt isegi ära arvasite, fenomenaalselt edukas üleilmne ööbimissait Airbnb, mis on teatanud oma plaanist laieneda ka linnatuuride ja muude reisikogemuste valdkonda. Aina sagedamini jäetakse vahendaja eri reisietappides kõrvale ja turistid saavad nautida otse kohalike pakutavaid tuure, koduseid söömaaegu ning varustuse, autode ja isegi paatide laenutust.

Kohalikega tutvumine ja jutuajamine on igati tavapärane tegevus, kuid olgem ausad – kui hästi teie äsja baarist leitud tuttav tegelikult teab kohalikku disainimaailma, mõistab bossa novat, on meisterlik keraamik või saab teid sisse smuugeldada Sydney ooperimajja lava taha. Küll aga saab seda teha reisikorraldaja Black Tomato, mis ise nimetab ennast luksuslike seiklusreiside korraldajaks. Black Tomato töötajad viivad huvilised kokku kohalike staaridega ning oskavad uksi avada sinna, kuhu tavaline turist – ja vahel isegi mitte kohalik – niisama lihtsalt ei pääse.

Hispaania firma Trip4Real – mida osalt rahastab superstaarist katalaani kokk Ferran Adrià – käivitada oma tegevuse Londonis, hingekirjas vähemalt 150 teenusepakkujat. Vayable’i konkurent pakub juba praegu 2500 tegevust 50 Hispaania linnas ega kavatse pidurit tõmmata, plaanides varsti laieneda teistesse Euroopa linnadesse, sealhulgas Lissaboni, Pariisi ja Rooma. „See on maagiline kombinatsioon, mis pakub kohalikele rasketel aegadel lisatulu ja reisijatele ehedaid kogemusi. Asi ei ole selles, et iha autentsete kogemuste järele polnuks varem olemas, kuid suured ettevõtted ei suuda neid pakkuda. Meil on lahendus, mis suudab,” ütles Trip4Reali kommunikatsioonijuht Emily Elwes.

USA-s hülgavad Bostoni, Los Angelese, San Francisco ja Seattle’i külastajad autorendifirmad nagu Hertz ja Alamo ning kasutavad reisijalt reisijale autolaenutusteenust Flightcar. Purjetajate tarbeks on USA-s Boatbound, kus üle 13 miljoni paadiomaniku maandavad oma kulusid sellega, et üürivad oma aluseid „eelkontrolli läbinud, kvalifitseeritud” reisijatele. Samal ajal on Spinlister, mis vahendab jalgrataste ja surfivarustuse laenutust kohalikelt üle sajas riigis, lisanud oma teenuste sekka talvespordivarustuse.

Reisijatel, kes tahavad liituda kohalike õhtusöögiga, on valik laiem kui kunagi varem. Mitmes USA suurlinnas tegutsev Feastly pakub selliseid teenuseid nagu 11-käiguline Pakistani ramadanipidusöök pealinnas Washingtonis. PlateCulture, mis käivitus mullu ja peamiselt korraldab söömaaegu üle Aasia, lisab pidevalt uusi pakkumisi. EatWith, mis on asutatud 2013. aastal Tel Avivis, pakub nüüd söömaaegu 90 linnas 32 riigis (ainuüksi Barcelonas on üle 200 võõrustaja). Kindlustamaks, et võõrustajad pakuvad tõelist külalislahkust, mitte ei ole ajendatud ainult rahast, rakendab EatWith ranget eelkontrolli, mille kaudu pääseb veebilehele oma teenuseid pakkuma ainult 4% taotlejaid.