Mis Thomas Cookiga juhtus?

178 aastat tagasi loodud ettevõtte omanike läbirääkimised võlausaldajatega lõppesid tulemuseta, vahendab Irish Times. Probleeme oli palju, ent suur laenukoormus ja jätkusuutmatu ärimudel olid peamisteks põhjusteks, miks Thomas Cookile lõpp tehti.

Mida see reisijate ning töötajate jaoks tähendab?

Lennufirma pankroti tõttu jäävad 16 riigis tööta enam kui 21 000 inimest. Maailmas on hetkel eri sihtpunktides lõksus umbes 600 000 inimest, kellest enamik on britid. Umbkaudu miljoni inimese reisiplaanid tühistati.

Mis saab kojupääsu ootavatest inimestest?

Briti tsiviillennundusamet (CAA) sõnas, et Suurbritannia valitsus on palunud algatada kodumaale tagasipöördumise programmi, mis kestab 6. oktoobrini. Selle skeemi läbi tuuakse kõik välismaal viibivad Thomas Cooki kliendid kodumaale võimalikult lähedale ja seda algselt broneeritud kuupäevale võimalikult lähedasel kuupäeval. Pärast 6. oktoobrit Suurbritanniasse naasma pidanud inimestel tuleb reis omade kuludega korraldada.

Kes katab majutuskulud?

Mitmed väljaanded on kirjutanud, et hotellid hoiavad puhkajaid n-ö pantvangis kuni nende tubade eest on tasutud. Nädalavahetusel oli sarnane intsident aset leidnud Tuneesias, ent nüüdseks olevat see klaaritud. Hotellid on hirmul, kuna oma raha saavad nad üldjuhul kätte alles 90 päeva pärast kliendi lahkumist. Hotell, millel on suur Thomas Cooki jalajälg, võib tasumata jäämise korral oma uksed sootuks sulgeda. Briti võimud on aga mitmel juhul lubanud ise arved kinni maksta. Kulud katab Lennureiside sihtfond või Atoli skeem.

Mis asi on Atoli skeem?

Finantssüsteem, mis pakub puhkajatele kaitset lennufirma laostumise korral.

Milliseid broneeringuid kaitstakse?

Enamikke reisipakette ja ka mõningaid ainult lende sisaldavaid broneeringuid.

Millist kaitset see pakub?

Kui firma keset sinu puhkusereisi pankrotistub, kannab Atoli skeem hoolt selle eest, et saaksid lõpuni puhata ja seejärel muretult koju naasta. Inimesed, kes pole aga jõudnud veel reisile minna, saavad kas raha tagasi või asenduspuhkuse.

Mis siis, kui minu reisil või lennul kaitse puudub?

Esiteks tuleb üle vaadata oma reisikindlustus. On võimalik kindlustuspoliisi abil pretensioon esitada. Kõik kindlustused aga reisikorraldaja pankrotti ei kata ja sel juhul tuleb pöörduda hoopis panga poole, et tagasimakse toimuks tagasimaksekava alusel.

Mis asi on tagasimaksekava?

Ilmselt broneerisid sa oma lennu deebet- või krediitkaarti kasutades. Kui millegi eest on deebet- või krediitkaardi abil tasutud, ent see kaup on jäänud saamata, siis peaks tarbija tagasimakse algatamiseks koheselt oma pangaga ühendust võtma.

Kui kaua see protsess aega võtab?

Oleneb pangast, kaardist ja tagasimakse põhjusest. Kuna tegemist on suure probleemiga, mis mõjutab paljusid inimesi, ei peaks klientide ja nende pankade vahel väga palju vaidlusi toimuma.