Pagasi lisatasust ei näi enam pääsu olevat

 (10)
Pagasivedu.
Pagasivedu.Foto: Pille-Riin Pregel

Alles see oli, kui USA lennufirmasid tabas pagasimaksu kehtestamise hoog. Nüüd näib see olevat nakatanud ka Euroopa lennufirmasid. Reisijatel on valida, kas loobuda liigsest kolast või maksta.

Odavlennufirmadest igasuguste maksude kehtestamist oskaks oodata, kuid ka muud teada-tuntud lennukompaniid on otsinud võimalusi, kuidas vähenenud kasumit kuidagi turgutada. Muidugi on head näited nagu varnast võtta USA lennukompaniidelt - seal kehtestati mõned aastad tagasi juba registreeritud pagasile tasu ning vaatamata mõningasele nurinale maksti küsitud raha siiski ära ja lennufirmad võisid nautida täiendavaid sissetulekuid.

Kümme suurimat USA lennufirmat teenisid registreeritud pagasi maksustamise pealt 2012. aastal 3,3 miljonit dollarit. See saavutati pagasitasu tõstmisega viis protsenti võrreldes 2011. aastaga.

Hinnatõus on üks asi, teine asi on paranenud statistika. Kadunud pagasit on vähem, näitab USA kogemus, sest pagasit on üldse vähem, kui see korralikult maksustada. Pagasit töödeldakse kiiremini. Reisijad võtavad vähem kaasa ja selle pisku eest on nad ka sunnitud rohkem maksma.

Konsultatsioonifirma IdeaWorks tegi pagasitasude kohta uuringu ja jõudis tulemusele, et ehkki pagasi maksustamine üldiselt klientidele ei meeldi, õnnestub see maha müüa spetsiaalsete turundusnippidega: näiteks online allahindluste, sagedaste reisijate soodustuste ning lihtsa süsteemiga, mis pakub selgeid boonuseid. IdeaWorks toob positiivse näitena Alaska Airlinesi, mis silus pagasitasusid sellega, et lubas pagasi peale maandumist alati kätte anda hiljemalt 25 minuti jooksul. Selline garantii aitas lisatasu klientidel paremini alla neelata.

"Pole mõtet tutvustada vaid uut maksu, loo selle kõrval ka uus teenus," soovitab konsultatsioonifirma oma ülevaates. Teise positiivse näitena tuuakse pagasi lubatud väärtuste kalkulaator, mida pakub Emirates oma veebilehel.

IdeaWorksi negatiivne näide on aga Frontier Airlines. See lennufirma tutvustas käsipagasi uut tasu, mis tõusis oluliselt, kuid süsteem sai liiga keeruline, et sellest reisijad ning meedia oleks aru saanud.

Euroopas ja Aasias on USA järel pagasimaksustamine lennufirmade seas hoogsalt populaarsust kogunud, sest ühelt poolt reisijad hakkavad harjuma selliste tasudega ning teiselt poolt peibutab võimalus kõhnukest sissetulekut turgutada uute pealtnäha süütute lisatasudega. Süütutega selles mõttes, et pagasikilode raske taak on sokutatav reisija kaela - võtku siis vähem asju kaasa ja saab endise hinnaga lennata.

2013. aastal on oodata (või juba kehtivad) Air France´i, KLMi ja British Airwaysi käsipagasimaksud Euroopas. Indias on sama lugu: Air India ja Jet Airways kavatsevad pagasi mitte fikstasuga, vaid vastavalt kaalule muutuva tasuga maksustada.

Olgem siis valmis lisanduvateks kuni 100-dollaristeks lisatasudeks vastavalt kaasavõetava käsipambu või registreeritud pagasi suurusele. Ja et lennufirmasid survestada - eelistagem ikka neid, kes siin täiendavalt ei maksusta.