Austusest ahistamisvastase liikumise #metoo vastu ning seoses tänase rahvusvahelise valge lindi päevaga, teeb lennuhüvitisettevõte Skycop ülevaate ühest naiste vastu suunatud vägivalla vormist ehk seksuaalsest ahistamisest lennunduses.

Lennuhüvitisettevõtte Skycop juhi Marius Stonkuse sõnul on viimaste aastatega õhus aset leidnud ahistamisjuhtumite arv üle poole võrra kasvanud.

„Ajavahemikul 2014-2017 kasvas FBI andmetel juhtumite arv 66%. Kahjuks ei peegelda statistika tegelikku olukorda. USA Õigusstatistika Büroo hinnangul ei jõua 75% juhtumitest õigusorganiteni, mistõttu on põhjust arvata, et lennukipardal aset leidnud ahistamisjuhtumitest teavitamine on äärmiselt madal,“ kommenteeris Stonkus.

Lennukis võib ohvriks langeda igaüks, kuid on kindel grupp reisijaid, kellel on tõenäosus ebameeldivasse olukorda sattuda märksa suurem. Juhtumid leiavad tavaliselt aset pikkadel üleöö lendudel ning sihtmärgiks on naised ja lapsed, kes istuvad just keskel või akna all.

Miks taolistest juhtumitest nii vähe teada antakse?

Enamik juhtumeid leiab aset ohvri une ajal ning ärgates võib reisija olla unesegane, šokis või üldse mitte aru saada, mis on parasjagu toimunud. Ahistajatel on kombeks koheselt vabandada ja öelda, et see juhtus kogemata. Tihti jäävad ohvrid seda uskuma ning juhtumist jääb teavitamata. Ohver võib juhtunu pärast ka piinlikkust tund ning eelistab seetõttu vaikida, vältides nii kaasreisijate tähelepanu.

Teiseks põhjuseks võib olla pardameeskonna oskamatus ja ebakindlus taolistes olukordades toime tulla. Lennufirmad küll väidavad, et nende töötajad on vastavalt koolitatud, kuid uuringud väidavad vastupidist. 2017. aastal pardatöötajate liidu korraldatud uuringus osalenud ligi 2000-st pardatöötajast enamus väitis, et neid ei koolitata niivõrd delikaatseteid olukordi lahendama. Seksuaalse ahistamise juhtumit käsitletakse sarnaselt teistele konfliktidele.

Lisaks reisijatele võivad seksuaalse ahistamise ohvriks langeda ka pardameeskonna töötajad, mida kinnitavad ka aasta alguses pardameeskonna liidu poolt läbi viidud uuringu tulemused. Koguni 68% USA stjuuardessidest on kogenud töö ajal seksuaalset ahistamist, alates ebasündsatest kommentaaridest kuni puudutusteni intiimpiirkonnas.

Uuringust selgus, et paljud stjuardessid otsustavad juhtunust mitte teada anda ning vaid 7% informeerivad sellest oma tööandjat. Põhjustena tuuakse välja näiteks ajapuudust või soovimatust olukorraga mitte tegeleda, lootes et ahistajat tulevikus enam ei nähta. Samuti kardetakse ka oma töökoha kaotuse pärast.

Andmeid Euroopa õhulendudel toimunud seksuaalse ahistamise juhtumite kohta on aga väga vähe. 2015. aastal registreeriti Euroopas 215 000 vägivaldset seksuaalkuritegu, kuid info selle kohta kas ja paljud neist leidsid aset lennukipardal, pole saadaval.

Kuidas ohvriks mitte sattuda?

Selleks et ohvriks langemist ennetada on FBI koostanud meelespea, mida lennureisil silmas pidada:

  1. Usalda oma sisetunnet. Ahistajatel on tihti kombeks oma ohvreid eelnevalt testida minnes “kogemata” kõrvalistuja vastu. Nii katsetatakse, kuidas inimene reageerib või kas ta ärkab süütu müksamise peale üles. Kui tunned, et sulle tehti tahtlikult nii, siis väljenda seda koheselt ning kaalu võimaluel istekoha vahetamist.
  2. Ära tarvita ravimeid koos alkoholiga. Pea meeles, et alkoholi ja unerohu või muude ravimite koos võtmine ei ole just kõige parem mõte. Mida sügavamas unes sa oled, seda suurem võimalus on sul võimaliku ahistaja ohvriks langeda.
  3. Anna juhtunust kohe teada. Kui midagi peaks juhtuma, siis teavita koheselt pardameeskonda, kes saavad isiku kindlaks teha, võimalusel probleemi ise lahendada või informeerida vajadusel ka politseid.