Lendamisega käib sageli kokku kiirustamine, pisuke närvilisus ja piiratud ruum, mida tuleb jagada teiste reisijatega. Seega tulevad head kombed ja rahulik suhtumine lennates kasuks.

Etiketiõpetaja Kaarina Suonperä jagab nippe ja trikke, millega muuta teekond kõigi osaliste jaoks nauditavaks.

1. Ole paindlik, anna teistele ruumi ja alusta vestlust

„Reisimine nõuab meilt kõigilt leppimist natuke väiksema mugavusega kui tavaliselt. Ka teised inimesed liiguvad ning kõigil on sama kiire kui sinul,” räägib Suonperä.

Tema arvates ei ole väikesed ebamugavused väärt tüli tekitamist, kuna kõige olulisem on siiski jõuda ohutult sihtkohta. Näiteks lapse nutt on tavaliselt midagi, mille üle isegi lapse vanematel kontroll puudub.

Suonperä sõnul peaksid vahekäigu või akna pool istuvad reisijad andma keskel istuvale inimesele ruumi.

Siiski ei suuda ka Suonperä meenutada täpset etiketireeglit, mis täpsustaks käetoe kasutamise eesõigust. Aga mida teha, kui oled sattunud istuma keskele ja mõlemad käetoed on hõivatud servades istuvate reisijate poolt? Etiketiõpetaja arvab, et väike vestlus ja huumor võivad abiks olla:

„Kui sa istud keskel, võid läheneda sõbralikult ja küsida, kas võiksid natukeseks oma kätt toetada — võid lausa mõelda välja vabanduse, kui see tundub muidu keeruline. Naljatlev jutt võib aidata: „Vabandust, panin tähele, et sellel lennukil on kaks käetuge puudu! Kas me võiksime seda jagada?“” soovitab Suonperä.

Ta rõhutab, et alati on viisakas pakkuda kellelegi ruumi, kui tundub, et neil on piiratud ruumis ebamugav.

2. Õpi erinevates keeltes „Vabandage mind,” ütlema

Kaarina Suonperä rõhutab, et reisimine on palju meeldivam, kui suhelda kaasreisijatega sõbralike sõnade ja žestidega.

„Võid end kõrvalistuvale reisijale tutvustada ja isegi naeratada,” naerab ta. „Veel on oluline arvesse võtta ka oskust erinevates keeltes vabandada. On väga tõenäoline, et sulle antakse väikeste ebameeldivuste eest andeks, kui sa vabandust palud.”

Sagedased lendajad võivad olla tuttavad olukordadega, kui on vaja kasutada tualettruumi, aga vahekäigu pool istuv reisija on kõrvaklapid peas magama jäänud. Kuidas äratada üles võõrast?

„Kerge koputus õlale ja vabandus lahendab olukorra,” soovitab Suonperä. „Õlg on neutraalne koht ja enamik inimesi ei ärritu, kui vabandada. Kellestki üle ronimine võiks aga olla välistatud,” ütleb Suonperä.

3. Hoia lõhnastamine kontrolli all

Avalikes kohtades on tugevad lõhnad — näiteks lõhnaõlid või juuksehooldustooted lõhnaallergiatega inimeste jaoks tüütu probleem. Lennuk võib allergikute jaoks olla ebameeldiv koht, kuna sageli ei ole lennukis võimalik ka istekohta muuta.

„Reisijad peaksid tugevaid lõhnu vältima. Veelgi enam — näiteks suitsulõhn võib olla teiste reisijate jaoks ebameeldiv. Kui märkad kedagi enda läheduses, kes kannatab tugeva lõhna tõttu, võid pakkuda välja temaga kohtade vahetamist,” soovitab Suonperä. Ka higistamine on ebameeldiva lõhna allikaks. Suonperä soovitab hoida jalanõusid jalas terve lennu vältel.

4. Ole alkoholiga ettevaatlik

Puhkusele minejad alustavad sageli oma reisi väikese joogiga. Liiga palju jooke võib aga teisi reisijaid segama hakata. Suonperä märgib ka, et paljud, kes kardavad lendamist, joovad alkoholi, et oma hirmu vähendada.

„Lennuhirmu võib täiskasvanul olla keeruline tunnistada. Seega peaksid sa alati lennates meeles pidama, et sageli on keegi, kes on natuke hirmul. Sa võid seda inimest aidata temaga näiteks positiivselt vesteldes,” soovitab ta.

5. Ole rahulik ja naudi lendu

Suonperä soovitab mõelda tegevusi, mis aitavad muuta lendu nauditavamaks. Mugavad riided ja midagi põnevat lugemiseks või kuulamiseks võivad aidata püsida rahulikult olukordades, kus pead näiteks andma enda isiklikku ruumi teiste reisijate tarbeks. Etiketiõpetajal on veel üks nipp ja see puudutab nutiseadmeid:

„Tähelepanelikkus kehtib ka sülearvutite ja teiste nutiseadmete kasutamise kohta. Sinu kõrval istuv inimene väärib samuti rahu ja vaikust. Ning kaasreisijatele meeldiva reisi soovimine ei tee kunagi halba — just vastupidi!”