Iga viies eirab lennukis mobiilikasutamise reegleid

 (35)
teenindus 10.jpg
Lennuki personal palub enne õhkutõusmist reisijatel elektroonika välja lülitada.Foto: Delfi/Eesti ajalehed

Vähemalt iga viies lennureisija eksib lennukis mobiiltelefoni kasutamise reeglite vastu, selgus uuringust.

Valdav enamus lennufirmasid nõuavad mobiilide väljalülitamist õhkutõusmisel ja maandumisel ning lennu ajal on lubatud nende vaid lennurežiimis kasutamine. Kuid veebilehe Sunshine.co.uk poolt läbi viidud uuringu kohaselt patustavad nende reeglite vastu 21 protsenti reisijatest ehk umbkaudu iga viies.

Põhiline, millega eksitakse, on see, et lennureisijad lülitavad oma mobiili sisse kohe peale seda, kui lennuki rattad on maapinda puudutanud. Tegelikult tohib mobiili aga sisse lülitada alles siis, kui lennuki uksed avatakse. Teine enamlevinud reeglite mittetäitmise juhtum on mobiili sisseunustamine lennu ajaks.

Reeglite ülejäänud eirajad tunnistasid, et on proovinud lennu ajal ka Internetti pääseda, tekstisõnumeid saata või kõnesid teha - need tegevused on tavaliselt võimatud, kui lennukis pole vastavat tehnoloogiat.

Miks mobiilireegleid eiratakse? 86 protsenti tunnistab, et mitte teadlikult, vaid unustamise pärast. Ülejäänud aga arvavad, et mobiili kasutamine lennukis ei mõjuta kuidagi lennuohutust.

"Tundub, et enamus (britte) lihtsalt ignoreerivad lennumeeskonna teadaandeid," ütles Sunshine.co.uk kõneisik. "Siiamaani on palju segadust seoses mobiiltelefonide mõjuga lennukitele, kuid mõned intsidendid on siiski olnud just mobiiltelefonide süül ja sellepärast valivad lennufirmad turvalisuse selle asemel, et mõne intsidendi pärast hiljem vabandada."

2011. aastal kutsus rahvusvaheline õhutranspordi assotsiatsioon reisijaid lõpetama mobiilireeglite eiramise lennukites, avaldades uuringu, millest selgub, et kuue aasta jooksul on olnud 75 õnnetust, mille põhjuseks oli mobiili kasutamine lennukis. 26 mobiili-intsidentidest põhjustas häireid lennuki juhtimises ja 17 mõjutas lennuki navigatsioonisüsteemi. 15 juhtumit olid seotud lennuki sidekanalite häirimisega ning 13 korral lülitusid sissejäetud mobiilide süül tööle mitmesugused elektroonilised alarmid.

Mobiilide kasutamine on siiski mõnedes lennukites lubatud, nende seas Emiratesi, Etihadi ja Singapore Airlinesi lennukites. Virgin Atlantic tutvustas aga möödunud aastal lausa vastavat pardateenust mobiilidele. Lennukis pakutav mobiilivõrk siiski suurt edu ei saavutanud, kuna kõned "hakkisid" ja andmeside oli väga aeglane.

2009. aastal pakkus ka Ryanair mobiiliteenust mõnedel lendudel algusega Dublinist, kuid lõpetas selle aasta hiljem.

British Airways aga leevendas hiljuti mobiilipiiranguid, lubades telefone ning muid elektroonilisi vidinaid sisse lülitada juba kohe pärast lennuki maandumist.

Skyscanneri uuring, mis viidi läbi pärast Virgini teadet lendudel pakutava mobiiliteenuse alustamise kohta näitas, et üheksa (briti) reisijat kümnest on lennu ajal mobiili kasutamise vastu.

Kuidas oled ise lennu ajal mobiiliga käitunud - kui tihti selle sisse unustanud või lülitanud sisse kohe pärast maandumist, ootamata ära uste avanemist?