Hansareiside juht ja asutaja Toomas Elmet tunnistab, et sellist aega nagu nüüdne pole tema ettevõte nagu ka kõik teised turismiettevõtted varem näinud. Praegu läheb neil piisavalt hästi, et kasvatada töötajate arvugi, kuid väga pikki plaane teha ei julgeta. „Olukord muutub nii kiiresti, et plaanid jäävadki plaanideks,” märgib ta.

Teie ettevõte on tegutsenud juba 27 aastat. Kuidas teil läks enne pandeemia algust 2020. aasta märtsis?

Tagantjärele vaadates oli tegemist väga hea ajaga. Müügimahud olid kindlas suurenemistrendis, 2020. aastaks oli meil broneeritud bussireise rohkem kui kunagi varem. Aga pandeemia algas meie jaoks juba 2020. aasta veebruaris, kui meie buss tuli Itaaliast nii-öelda tagurpidi tagasi. Kuna pandeemiauudised Itaalias läksid niivõrd ärevaks, siis otsustasime oma klientidega mitte minna riskima ja keerasime enne Itaalia piiri tagasi.

Tegutsenud turismiäris 27 aastat

AS Hansareisid asutati 1994. aasta septembris, hiljem sai ettevõtte ametlikuks nimeks AS Hansareisibüroo. Ettevõte on tegutsenud Eesti ja Euroopa turismiäris 27 aastat.

Reisibüroo alustas oma tegevust Euroopa riikidesse bussireiside korraldamisest – Prantsusmaale, Saksamaale, Itaaliasse, Norrasse. Nüüdseks pakub Hansareisid peale bussitranspordi ka teisi reisibüroo teenuseid: busside tellimine, liikluskindlustus, reisikindlustus, majutus, puhkusereisid, laeva-, lennu- ja bussipiletid, väikebussi üürimine, viisad jne.

Kuidas pandeemia algus teie ettevõtet mõjutas? Milline oli teie esimene reaktsioon?

2020. aasta märtsi keskpaigas toimunud ülemaailmne inimeste liikumisseisak oli meie jaoks väga ootamatu. Esimene reaktsioon oli hämming, et kuidas see võimalik on. Muidugi arvasime, et ilmselt see olukord üle ühe-kahe kuu ei kesta, ja lootsime, et meie põhihooajaks maiks-juuniks on halb uni läbi. Hiljem jõudis reaalsus kohale ja saime aru, et viirus meie juurest lahkuma ei kiirusta. Siis tekkis juba sportlik hasart, kas peame lõpuni vastu või ei pea. Kuigi pandeemia lõppu polnud siis näha ja ei ole ka veel praegu.

Millised olid esimesed meetmed uue olukorraga kohanemiseks? Kas tuli ka töötajaid koondada? Kuidas rahaga toime tulite?

Kriisi alguses oli meie põhitegevus klientide reiside edasilükkamine, annulleerimine jne. Kahjuks tuli tõesti kriisi jooksul 2/3 töötajaid koondada, 12 inimesest jäi järele neli. Finantsiliselt oli keeruline, aga õnneks oli meil aastatega kogunenud väike finantspuhver. Appi tuli ka Eesti riik oma palgatoetusega ja EAS-i kriisiabitoetusega.

Milliseks kujunes ettevõtte argipäev pandeemia esimese laine ajal? Kas alustasite mingit uut tegevust nende asemel, mis olid piiride sulgemise tõttu takistatud?

Pandeemia esimese laine ajal oli meie töötajatel palju vaba aega kodustega veeta. Samal ajal tuli kogu aeg pilk peal hoida arvutiekraanil, sest meie kliendid ootasid vastuseid, mida meil ei olnud endalgi. Proovisime ka alustada toidukulleri teenusega, millega me siiski kaugele ei jõudnud, sest suuremad tegijad olid turu ära jaganud.

Kas 2020. aasta suveks olukord paranes ja saite mõnd sorti tegevuse taastada?

2020. aasta suvel meil juba bussid natukene liikusid, kuid kuna meie eelnev sihtturg oli piiritagused reisid, siis paari kuuga riigisisesteks reisideks ümber orienteeruda oli keeruline. Peamiselt teenindasimegi kohalikke turiste ja saime ära kasutada ka suvel koroonalainete vahele jäänud augu, et saata mõningaid turiste puhkama Türki, Kreekasse jne.

Kuidas tabas teid teine koroonalaine 2020. aasta sügisel?

Õnneks teine laine ei tulnud meile enam ootamatult – olime enda firmasisesed kärped ja koondamised õigel ajal ära teinud. Kasutasime antud jõudeaega, et rahus nautida Eesti sügist, ning alustasime matkade korraldamist Eesti soodesse ja rabadesse. AS Hansareisibüroo astus ka Eesti loodusturismiühingu liikmeks.

Turg taastub

Eesti reisiettevõtjate jaoks hakkab olukord vaikselt paranema. Kui 2020. aastal reisikorraldajate ja -büroode töö põhimõtteliselt seisis, siis tänavu hakkab suuremate Eesti reisiettevõtete käive lähenema 2019. aasta omale – 2021. aasta sügistalvine reisimüük jääb 2019. aasta müügile alla vaid kolmandiku kuni neljandiku võrra. „Reisimüük oli 2019. aastal kahtlemata väga hea. Kokku müüsime kolme sügiskuu jooksul reisiteenuseid 19 miljoni euro eest. 2020. aastal oli pandeemiast tulenev kukkumine suisa 85%. 2021. aasta sügis on reisibüroodele taas helgemat poolt näidanud – praeguse seisuga oleme 2019. aasta arvudest maas 22%,” märkis Estraveli erakliendisuhete ja turundusosakonna juht Katrin Aaslaid reedeses LP-s.

Kuidas olete taastunud? Kas käive hakkab juba vaikselt lähenema 2019. aasta omale?

Praegu läheb meil hästi, laseme arvudel rääkida: 2021. aasta kümne kuuga oleme saavutanud käibe 114 000 eurot, mis on tunduvalt suurem kui 2020. aasta kogukäive 78 000 eurot. Pandeemiaeelse käibeni on siiski veel kõvasti arenguruumi, kuna 2019. aastal oli Hansareiside käive 442 000 eurot.

Kas olete saanud ka töötajate hulka taas suurendada?

Oleme tõepoolest sel aastal võtnud mõne töötaja juurde ja plaanime 2022. aasta kevadeks juurde võtta veel paar inimest.

Mis on teie plaanid kaugemaks tulevikuks?

Väga pikki plaane praegu veel teha ei julge, sest olukord muutub nii kiiresti, et plaanid jäävadki plaanideks. Kindlasti tahame suurendada Eesti siseturismi mahtusid nii bussireiside, matkade, kultuurireiside kui ka lihtsalt loodusesse väljasõitude arvelt. Väga pikki bussireise välismaale me 2022. aastaks planeerida veel väga ei julge.

Väga pikki bussireise välismaale me 2022. aastaks planeerida veel väga ei julge.

Mida on teile see üle poolteise aasta kestnud keeruline aeg õpetanud? On teil anda nõu lootuse kaotanud ettevõtjatele?

Kindlasti oleme sellest pandeemiaajast väga palju õppinud, kasvõi seda, et maailmas ei ole midagi kindlat – homme võib kõik kardinaalselt muutuda, peab olema valmis igasugusteks üllatusteks. Aga mis ei tapa, teeb tugevaks. Meie soovitus lootuse kaotanud ettevõtjatele ongi see: kui oled juba kõrini muda sees, ära lase kunagi nina norgu!