Suurepärane uudis velosõpradele: valmis Eesti esimene digitaalne rattamatkateede kaart
(2)„Meil on hea meel tulla selle kaardiga välja just suvel, kui meie üle-eestilisest turismiveebist puhkaeestis.ee ja visitestonia.com otsivad matkainfot nii sise- kui ka välisturistid," ütles EASi turismiarenduskeskuse direktor Liina Maria Lepik. „Kaart pakub valikut igale suutlikkusele ja maitsele, alates kümne ja lõpetades rohkem kui tuhande kilomeetri pikkuse matkateega. Kaetud on kõik maakonnad, põnevaid radu leiab kõikjal Eestis, et minna tutvuma meie loodusega, olgu siis saarte või kuppelmaastikuga. Omaette plussiks on mitu matkateed, mis ühendavad Eestit Lätiga."
Seni on rattamatkajatel olnud kasutada Regio paberkaart, kus on natuke üle 50 rattamatkatee. Ka Eesti esimese digitaalse rattamatkateede rakenduse peakonsultandiks oli Regio kauaaegne koostööpartner, matemaatik ja teenekas jalgrattamatkamise arendaja Rein Lepik. Lepik on Eesti rattamatkamise taristu looja, Tartu rattamaratoni käivitaja, tegutsenud Euroopa Jalgratturite Föderatsiooni asepresidendina ning valitud Eesti 100 silmapaistvama matkategelase hulka. Lepik andis riikliku turismiveebi tarbeks tasuta kasutada ka oma rikkaliku fotokogu rattamatkateedest.
Rein Lepiku kogemus oli EASi turismiarenduskeskusele aluseks, et kaardile satuksid tõepoolest sõidetavad teed. Lepik on näinud hulgaliselt Euroopa rattamatkaradu, sõitnud läbi kõik Eurovelo teed. Ka Eestit läbib Eurovelo: tervikuna Eurovelo nr 10, osaliselt nr 11 ja 13. Uus rakendus kajastab rattamatkateede seisu viimase parima teadmise juures, eemaldatud on rajad, kus rattatee muutub läbimatuks eramaa sildiga. See ei tähenda, et ei võiks ette tulla matkajate elus nii igatsetud seiklusi, näiteks vajadus ületada kuskil vihmadega tekkinud ajutiselt märjem ala.
Rattamatkateede digitaalne rakendus pakub lisaks kaardile rikkalikult lisainfot ning toimib täies mahus seitsmes keeles. Lisaks tee asukohale on teavet tee raskusastme ja läbitavuse kohta, mille järgi saab matkaja otsustada, kuidas see talle sobib: näiteks kui palju on asfalti ja kui palju kruusateed, milline on reljeef jne. Juurde on lisatud ka viisid, kuidas matkateele jõuda kas siis auto, karavani või rongiga. Ka Lux Express on arendanud oma teenuseid, pakkudes tasuta jalgrattapiletit. Samuti on rattamatkateed ühendatud piirkonna turismiteenustega: kus süüa, kus majutuda, kuhu õhtul üritusele minna.
Oluline on nimetada, et rakendus esitab just matkateid, mitte kergliiklemiseks mõeldud teid linnades. Küll võivad viimased olla osa matkateedest, sest mitmed matkateed jõuavad linnadesse või viivad linnast maale. Ka linnade rattateede kaardistusest on puudust tuntud ja mitmed sihtkohad tegelevad sellega praegu, et rattasõitjatel oleks hõlpsam. „Kindlasti areneb ka üle-eestilise rattamatkateede kaardivaade. Kuulame rattamatkajate tagasisidet ja teeme seda järjepidevalt paremaks nii sise- kui välisturisti vajadusi silmas pidades," sõnas Liina Maria Lepik.
Kuigi uuringud näitavad, et eestlane armastab looduses matkata omal käel, julgustab EASi turismiarenduskeskuse direktor proovima ka korraldatud retki. „Matkakorraldajad oskavad näidata teel kõike seda, mis iseseisvalt märkamata jääb. Ent ükskõik, milline matkaviis valida, igal juhul on kindel, et rattaga saab Eestit tajuda hoopis teisiti kui autoga läbi tuhisedes: kas siis lähimast talust külma vett paludes või külapoes varusid täiendades," võttis Liina Maria Lepik kokku rattamatkamise võlud.