Head airBaltic’u reisijad,

See on olnud juba terve aasta kestnud kriis, mis on mõjutanud meid kõiki.

Aasta tagasi oli airBaltic teel uute rekordtulemuste poole. Tol ajal jälgis kogu maailm airBaltic’u edulugu. Saime rahvusvahelise tunnustuse osaliseks nii silmapaistva lennufirmana kui ka Baltikumist pärineva eduka lennuäri esindajana. Covid-19 muutis olukorda ning mitte ainult aviatsiooni jaoks. Kõigi elu on muutunud ja ilmselt pole kedagi, kes poleks kogenud pandeemia negatiivset mõju. Pikaajalistest piirangutest ja lockdown’ist tingitud emotsionaalne stress jääb meid veel pikalt kummitama.

airBaltic’ust rääkides, oleme eelmisel aastal peatanud lendamist kokku 62 päevaks. Sellist mõju ühele lennufirmale pole me varem näinud. Otsused, mis tol hetkel vastu võtsime, hoidsid fookuses eesmärki tulla pärast kriisi tagasi oma eduloo juurde just Baltikumi lennufirmana. Me reageerisime kiiresti ja vähendasime operatiivselt oma kulubaasi. Kahjuks kaasnes sellega ka raske otsus vähendada meie meeskonda 700 inimese võrra. Täiendav kokkuhoiu võimalus tuli otsusega keskenduda oma tegevustes vaid ühele lennukitüübile ning lõpetada lendamine turboprop Q400 ja Boeing 737 lennukitega. Me vähendasime oma lennukite arvu 40lt 25ni. Selle otsuse tulemusena saime keskenduda vaid kõige uuemale lennuki versioonile Airbus A220-300. airBaltic’u edulugu on tihedalt seotud selle lennukimudeli rahvusvahelise tuntusega — Airbus A220-300 ei ole ainult kõige uuem, vaid samuti ka kõige efektiivsem lennuk säästliku arengu printsiipide seisukohalt.

Täna, üks aasta pärast seda kui Baltikumis oli kinnitatud esimene Covid-19 juhtum, on terve maailm õppinud, mida see viirus tähendas aviatsiooni jaoks. Selle mõju lennundusele on väljaspool igasugust ettekujutust. Veel enam — me saime täiendava kinnituse selle kohta, et meie piirkond ei saa olla jäetud ilma primaarse lennuühenduseta, ilma vajalike kauba- ja postisaadetiste kohale toimetamisteta. Kõik Euroopa riigid peavad sellist ühendust prioriteetseks ning toetavad oma lennufirmasid miljardite eurodega, et kindlustada lennuühendust nii kriisi ajal kui ka ajaks, kui kriis taandub.

Ajal, mil me juurutasime kõik mainitud uuendused, hoidsime silme ees eesmärki olla valmis taaskäivitama lendamist oma 25 lennukiga ning oleme endiselt valmis seda tegema ka täna. Rohkem kui 1000 oma valdkonna professionaali tagavad seda, et meie lennukid saaksid naasta taevasse.

Hetkel on airBaltic’u käive vähenenud kuni 3.5 miljoni euroni nädalas. Kirjeldades meie kadusid, peame vaatama lennukitele kui tehases olevatele “masinatele”. Üks airBaltic’us kasutuses olev Airbus A220 — 300 maksab umbes 75 miljonit eurot. Iga kuu maksame lennuki eest liisingut selleks, et meil säiliks võimalus seda kasutada. Üks meie kasutuses olev lennuk saab genereerida aastas kuni 20 mln. eurot tulu, kui me saame seda efektiivselt kasutada ka tulevikus. airBaltic’u puhul võiks see tähendada kogutulu kuni 1 miljardi tasemel juba aastal 2025, kuid tänaseks meie tehniline personal lihtsalt hooldab meie lennukeid ilma, et me saaksime neid sihipäraselt ja kasulikult kasutada.

Selle kriisi ajal oleme kohendanud oma äriplaani Destination 2025 CLEAN, mis muuhulgas nüüd sisaldab ka kriisi maksumust ja tagasi kasumisse jõudmise tasu. Enne kriisi olime kasvu teel ning pärast kriisi me oleme isegi tugevamad, kuna me kasutasime vahepealset perioodi, et edaspidi lennata vaid üht tüüpi lennukitega. 250 miljoniline investeering airBaltic’u osakutesse Läti riigi poolt tagastatakse riigile planeeritava IPO raames emiteeritud aktsiate müügiga börsil. See mitte ainult ei aita toetada airBalticu’t Covid kriisi ajal, vaid samuti tugevdab Baltikumi kapitaliturgu, sest me kavatseme noteerida aktsiad nii rahvusvahelisel börsil kui ka Nasdaq Riia börsil.

Viimase 25 aasta jooksul on airBaltic arenenud tugevaks, kasumlikuks ja rahvusvaheliselt tunnustatud lennufirmaks. airBaltic on seni Läti riigi kõige tuntuim bränd, mis panustab ainult Läti riigi SKPsse vähemalt 2.5% ulatuses, panustades lisaks ka Eesti ja Leedu majandustesse. Selleks, et alustada airBaltic’u taolise lennufirma loomisega algusest peale ja töötada seda üles samale tasemele nagu praegu, on vaja palju mahukamaid Investeeringuid ning pikki arenguaastaid, mille jooksul kasumlikkuse efekt on märgatavalt madalam. airBaltic on väärtuslik mängija Baltikumi jaoks ning me peame seda kasutama ja seda edasi kasvatama.

Igal kriisil on olemas lõpp. Seda meeles pidades me juba praegu jätkuvalt arendame oma põhitegevust ning isegi investeerime tulevikku, võttes vastu veelgi rohkem Airbus A220 — 300 lennukeid. 2021. aasta

lõpuks on meil juba 32 Airbus lennukit ning suvehooajal oleme võimelised pakkuma lende 75 erinevasse sihtkohta Riiast, Tallinnast ja Vilniusest.

Arvestame, et veel lähima 12 kuu jooksul on reisimine oluliselt piiratud. Selleks, et reisida, on suurema tõenäosusega vajalik kas negatiivne Covid-19 test, Covid-19 pass või vaktsineerimise pass. Koostöös IATA ja maailma suurimate lennufirmadega töötame selle nimel, et rakendada neid dokumente kasutajasõbralikus mobiilirakenduses ja lihtsustada pardalemineku protseduuri juba järgnevatel kuudel.

airBaltic’us me ootame aega, mil reisimine on taas piirangutevaba. Vahepealset aega kasutame selleks, et veelgi parendada oma teenust. airBaltic oli esimene lennufirma, kes sai 5-tähe reitingu Covid-19 turvalisuse tagamisel ja see veelkord tõestab meie ambitsiooni olla liider turvalise ja ohutu reisikogemuse tagamisel.

Ma tahan tänada kõiki meie kliente, meeskonnaliikmeid ja Baltikumi kogukonda toetuse eest selle ajaloolise perioodi jooksul.

Me oleme siin täna selleks, et teenida reisijate huve ja kindlasti oleme olemas ka homme, et pakkuda maailmatasemel teenust ja hoolitseda teie eest meie lennukite pardal olemise ajal.

Ma ootan aega, mil saan uuesti tervitada Teid ühel meie lennukitest juba varsti.