Jelena käis oma esimeses õpirändes 2004. aastal ning siis anti talle võimalus valida, kas ta soovib osaleda kontaktseminaril Itaalias või Rumeenias. Toona mõtles ta veel reisimise seisukohalt, et Itaaliasse satub ta tulevikus suurema tõenäosusega, nii et läheb pigem Rumeeniasse. See väike otsus muutis ta elu aga ehk rohkem kui ta kunagi arvata oleks osanud: „Ma kohtusin seal partneritega Hollandist, Norrast ning Kreekast, kellega koos kirjutasime Grundtvigi projekti täiskasvanuõppe valdkonnas ning projekt sai ka toetust. Veel olulisem oli aga see, et kontaktseminari teema oli seotud puuetega täiskasvanutega, mis oli mu esimene kokkupuude selle teemaga. Pärast Narva Kutsehariduskeskuses töötamist alustasingi ma tööd Ahtme Koolis intellektipuudega õpilastega.”

Teine ere õpirände kogemus on Jelenal Islandilt, kus tal oli täiendkoolitus, mis osutus elumuutvaks kogemuseks. Korraldajad olid koostanud väga individuaalse programmi kõigile õpiränduritele ning osalejad said ise palju uurida ning vastavalt vajadusele ja huvile kohtuda erinevate asutustega: „Teema oli täiskasvanute õppimise toetamine ning see pani mind mõistma, milline andragoog ma tahan olla ning nägin vahendeid, millega ma saan täiskasvanud õppijaid paremini toetada.”

Kui ma palun Jelenal meenutada aga mõnd toredat seika, siis rääkis ta esimesena hoopis loo õpirändest Ahtme Kooli noortega, kus õpilased nägid Gruusias mägedes tee ääres lehma ning õhkasid, et „oi, meil Eestis neid ei ole!”. See moment ajas kõiki südamest naerma, sest noortele tundus kogu ümbritsev nii uus ja huvitav, et isegi lehmad näisid teistsugused kui kodumaa omad. „Noored ja täiskasvanud loovad midagi koos ja sellest sünnib ime — partnerlus, sünergia ja innustus. See toimub nii teatrietenduse, joonistamise või looduses töötamise kaudu,” selgitab Jelena.

Jelena koos õpiränduritega. Foto: erakogu

Jelena sõnul ei ole sellised õnnestunud projektid mitte erandid, vaid pigem reegel: „Me tegeleme koos partneritega ettevalmistusega väga põhjalikult ning ootamatuseid ei juhtu. Meil on väga tihe koostöövõrgustik ning partneritest on saanud head sõbrad. Mida rohkem projektides käia, seda rohkem tutvud uute inimestega, kellest saavad partnerid juba edaspidistes projektides ning nii see võrgustik laieneb.”

„Erasmus+ on nii palju enamat kui vaid reisimine. Iga koht on põnev ning Ahtme Kooli noortele on see tavaliselt esimene reis, võib-olla ka nende ainuke reis, sest nad tulevad tavaliselt peredest, kus ei ole üldse võimalik reisida ja iga riik ja koht on nende jaoks suur vaatamisväärsus. Kõige suurem väärtus on ikkagi see, et õpiränne annab võimaluse kohtuda iseendaga — erinevad uued tutvused annavad sulle võimaluse asetada iseend erinevatesse kontekstidesse ning uued olukorrad panevad sind nägema, kui paljuga sa hakkama saad. Näed oma nõrkuseid ja tugevusi — kohtud iseendaga,” võtab Jelena Erasmus+ vajalikkuse kokku.

Tutvu Jelena kogemusega ka videos:

Jaga
Kommentaarid