USKUMATU | Hämarad saladused, mida tavalised reisijad lennukis toimuva kohta ei tea
Reddit korraldas küsitluse pilootide ja lennumeeskonna liikmete seas, et nad avaldaksid mõned saladused, mida tavalised reisijad lennureisi kohta ei tea. Pandora laegas avati ja anonüümseid vastuseid saabus palju.
Lugejate hinnete järgi olid mõned parimad hämarad saladused reisilennundusest järgmised. Kui järgmine kord lennukisse astud, siis arvesta nendega.
1. Ka pakitud kõrvaklapid ei ole tavaliselt uued
Need viiakse kasutatuna lennukilt maapealsesse lattu, kus “puhastatakse” ja pakitakse uuesti kilesse.
2. Piloodid magavad lennu ajal
Pooled pilootidest kasutavad pikka ja tüütut lennuaega magamiseks. Mõnikord juhtub ka nii, et ärganud piloot avastab kaaspiloodi magamast.
3. Hapnikumaskides jätkub õhku vaid 15 minutiks
Kui laest kukuvad alla hapnikumaskid, on nende ettepanemiseks aega 15-20 sekundit enne, kui teadvus kaob. 15 minutit on aga piisav aeg, et piloot jõuaks lennuki juhtida madalamale kõrgusele, kus kabiinis rõhk taastub loomulikul moel. 15 minutit on siiski kehtestatud miinimumnõue, tavaliselt võib hapnikku jätkuda ka natuke kauemaks.
4. Miks õhkutõusmisel ja maandumisel salongivalgustust vähendatakse?
Tavaliselt arvatakse, et see on kuidagi seotud energia kokkuhoiuga, kuid tegelikult tehakse salong hämaraks praktilistel kaalutlustel: kui peaks vaja minema evakueerumist hämarasse õue, on salongist väljuvate inimeste silmad pimedusega paremini harjunud.
5. Piloodid saavad lennukis erinevat toitu
Selleks, et vältida mõlema piloodi üheaegset toidumürgitust, antakse neile erinevat toitu.
6. Lemmikloomade jaoks on lennureis tõeline piin
Lennuki kõrval puurides laadimist ootavad lemmikloomad peavad kannatama müra, mida inimesedki taluvad vaid kõrvaklappide või kõrvatroppidega. Looma jaoks on müra mitu korda talumatum.
7. Kaptenil on lennukis kamandamiseks kõik õigused
Kapten on lennukis kõige tähtsam isik. Tal on õigus halvasti käituv reisija maha tõsta, teha trahvi, kuulata ära sureva reisija viimane soov jne.
8. Ära kunagi tarbi lennukis muud vett kui pudelivett
Lennukite veemahutid on räpased, neis vohab vetikas, mis mõnikord katab mahutite seinu mitmesentimeetrise kihiga. Ka tualettides olevat kraanivett ei tohiks juua — selle vee mahuteid küll puhastatakse kemikaalidega regulaarselt, kuid bakterid omandavad teatud aja jooksul immuunsuse nende kemikaalide suhtes.
9. Lennukitualetid on väljaspoolt avatavad ka siis, kui need on seest lukustatud
Tavaliselt asub spetsiaalvõtmega avatav lukk lingi juures või salariiv ukse keskel suitsetamist keelava sildi all. Seega kui kedagi tabab tualetis terviserike, ei pea ust maha murdma, vaid lennukimeeskond saab selle kergesti lahti.
10. Lukusta oma kohvrid alati
Alati on vajalik oma kohvrid TSA poolt heaks kiidetud lukuga lukustada. Siis saavad pagasi avada vaid vastavad ametiisikud ja mitte mõni kõrvaline isik. Tihti ootavad kohvrid lennujaamas registreerimisvärava juures või lennuväljal lennuki kõrval, kus on neile ligipääs ka teistel reisijatel ja lennujaamapersonalil.
11. Järsk maandumine vihmase ilmaga pole midagi ebatavalist
Kui lennuvälja maandumisrada on märg ja ilm kehv, “kukuvad” lennukid järsult vastu maad. Tegelikult pole see piloodi viga või kogenematus, vaid just nii peabki tegema. “Õrnalt” maandudes võib tekkida vesiliug ja lennukirattad ei saa veekihi peal korralikult maaga kontakti.
12. Jootraha lennukis tavaliselt ei anta
Stjuuardid ja stjuardessid ei saa lennukis peaaegu kunagi jootraha. Kuid on ka üksikuid erandeid. Reisija, kes käitub erandlikult, võib saada erilise teeninduse ja näiteks jooke kogu lennu jooksul tasuta.
13. Võta oma mänguasjadest ja elektroonikavidinatest patareid välja
Pole midagi ebameeldivamat kui reisija väljakutsumine tema piiksuva, vibreeriva või häälitseva pagasi juurde, milles mõni mänguasi või elektroonikavidin on käima läinud. Halvemal juhul tõstetakse pagasiomanik oma kohvriga lennukist maha, et asja selgitada. Võta kõigist häälitsevatest ja vibreerivatest vidinatest patareid välja ja lennata on hoopis rahulikum.
14. Kogu tõde mobiilide väljalülitamisest lennukis
Endiselt nõuavad paljud lennufirmad mobiilide väljalülitamist õhkutõusmise ajal ja maandumisel. Tegelikult nende seadmete töö lennuki pardaelektroonikale mingit erilist ohtu ei kujuta. Siiski on üks häiriv tegur: kui maandudes või õhku tõustes 100 või enam telefoni jaama otsima hakkavad, kostab see krõbin ka piloodi kõrvaklappidesse, mis võib häirida lennujuhtimiskeskusega suhtlemist.
15. Padjad ja lauapinnad on mustemad, kui me oskame arvata
Lennukis jagatavad padjad on küll kõik ilusti kilekotis, kuid üldsegi mitte alati pestud või puhastatud peale eelmise reisija poolt kasutamist. Samuti on puhastamata lauad, mis käivad alla istmeseljatoest ja millelt reisijad söövad. Kindlasti ära söö otse sellelt laualt näiteks pähkleid või küpsiseid — ainult meeskonnaliikmed teavad, kui tihti on nad peale lendu leidnud neilt laudadelt hoolitsevate emade poolt sinna jäetud kasutatud titemähkmeid.
16. Lennukid suudavad ilma ühegi töötava mootorita pikalt lennata
Kümne kilomeetri kõrgusel seiskunud mootoritega suur reisilennuk suudab veel planeerida ligi 70 kilomeetrit. Seega on lootust pääsemisele, kui selles raadiuses on mõni piisavalt pika maandumisrajaga lennuväli või piisavalt suur veekogu.
17. Miks on tualettides tuhatoosid, kui seal suitsetada ei tohi?
Tuhatoosid on jäetud sellepärast, et keelust üleastujad pistaksid oma koni tuhatoosi, mitte prügikasti, kus see võib tekitada tulekahju.