Mootorimuuseumis saab tutvuda autotootmise ajalooga, sealhulgas maailma vanima patenditud autoga – Benz Patent-Motorwageniga –, ainulaadsete Kremli limusiinidega, mis kannavad endas nõukogudeaegse autotööstuse nostalgilist hõngu, ja legendaarsete sportautodega, tänapäevaste autode eelkäijatega.

Ülevaate saab ka Läti autotööstusest. Siin on üle 100 vanaaegse sõiduki ja nendega kaasas käiva loo, millega saab tutvuda interaktiivsete ekraanide, videolugude, virtuaalreaalsuse ja muude nüüdisaegsete tehnoloogiate kaudu.

Muuseumist saavad meeleoluka elamuse kõik, keda huvitab autode tootmine ja ajalugu.

Muuseumi eksponaadid

Mägiteede kuningas Auto Union CD V16
Väljapaneku kõige kallim sõiduk on Auto Union CD V16, mida kutsutakse ka hõbenooleks ja mis võistles edukalt 1930-ndate Saksamaa mägiteedel toimuvatel autosõiduvõistlustel. Masin õnnestus imekombel 40 aastat tagasi osadeks lammutamisest päästa.

Brežnevi armastatud luksusautod
Kuulus Kremli kollektsioon pajatab põnevaid lugusid Nõukogude Liidu juhtfiguuridest ja nende autodest. Üks suuri autoarmastajaid oli Leonid Brežnev, kelle kollektsioonist saab näha sõidukit Rolls Royce Silver Shadow, millega ta sattus avariisse.

Lätlane ehitab Ameerikas autosid
Uuendusmeelse Läti immigrandi August Krastiņši 1903. aastast pärinev Krastiņši auto on teadaolevalt üks kümnest tema käe all valminud masinast tehases, mis asus USA-s Clevelandis. Krastiņši auto on värskelt renoveeritud ja võtnud osa 2016. aasta vanasõidukite rallist Londonist Brightonisse.

Uudista autotööstuse tõelisi pärle näitusel „Garaaž“


Just praegu toimuvale näitusele on kokku kogutud Läti antiikautode klubi liikmete 2019. aasta uusimad ja säravaimad leiud. Näitusel saab vaadata seitset eri stiili ja eri ajast pärit sõidukit, kusjuures igaühel neist on oma eriline lugu.

Renault Nervaspordi mudelit ACN-1 toodeti ainult pool aastat – 1935. aasta märtsist septembrini. Valmistati mõnikümmend eksemplari, sealhulgas kaheksa kabrioletti, millest on tänapäevani säilinud ainult kaks.

Cadillac Fleetwood V16 series 37-90 – seda autot kasutas kuni 1940. aastani ka Läti president Kārlis Ulmanis. See on seitsmekohaline kõrgklassi limusiin, mida toodeti USA ettevõttes Cadillac. Sõiduk on varustatud Cadillaci tollase võimsaima 16-silindrise mootoriga ja kerega, mille on valmistanud luksuslike kerede tootja Fleetwood.

Eraldi tuleb esile tõsta sõidukit Audi 920, sest just see – üks 818 kabrioletist, millel on Gläseri kere – on muuseumi värske lisa. Riia Mootorimuuseumi pearestauraator Gunārs Dortāns jagab muljeid: „Audi 920 on Lätis viimase aja kõige üllatavam barn find (küünileid). See on hea varustusega ning valmistab kõige enam rõõmu oma autentse nahksalongi ja originaalmootoriga. Selle Riia Mootorimuuseumi värske eksponaadi restaureerimine nõudis tohutut pühendumust ja ettearvamatult palju aega.“

Näitusel saab tutvuda ka Ameerika automaailma uhkusega STUTZ Series A (1912), mida peetakse USA sportautode saritootmise alusepanijaks. Külastajatele pakuvad rõõmu ka STAR 3 ½ HP (1899) – praegu Baltimaade vanim sõiduk – ja auruauto Stanley Model 63 Toy Tonneau (1911), samuti näituse kõige mõistatuslikum ning müütidest ümbritsetud eksponaat Rolls Royce Silver Spirit „Kroko“.

Kuraator Linards Zandovskis sõnab uhkusega: „Lätti on jõudnud autotootmise nurgakivid, millest igaüks on jätnud maailma autotööstuse ajalukku kustumatu jälje.“

Näitus on valminud koostöös Läti antiikautode klubiga, mille liikmete soov otsida Lätis üha uusi silmapaistvaid autotööstuse näidiseid ei ole 1972. aastast saadik raugenud. Klubi liikmetele on vanade sõidukite otsimine nagu aardejaht. Antiikautode klubi juhatuse esimees Agris Šmits märgib: „Antiikautode klubi on uhke, et meie perre on jõudnud sellised sõidukid. Vaieldamatult tõstab see klubi latti kõrgemale ja innustab liikmeid pöörama tähelepanu kvaliteedile.“

Muuseum asub Riias aadressil S. Eizensteina 8 ja on avatud T–P 10.00–18.00.

Riia Mootorimuuseum
Jaga
Kommentaarid