Eestlastel tõmmati Türgi lennujaamas nahk üle kõrvade: maksime oma ööbimise Istanbulis sel korral ikkagi ise kinni...
Maailma üks suurimaid lennufirmasid Turkish Airlines pakub Tallinnast väga esinduslikku kogust lende erinevatesse maailmanurkadesse. See on ka üks väheseid lennufirmasid, mis ka viirusepuhangu ajal endiselt jätkab Tallinnast ja Tallinnasse lendamist.
Samuti on sel ettevõttel Tallinna lennujaamas avatud infolett, mis pakub suurepärast teenindust. Ühesõnaga — mulle tegelikult meeldib see ettevõte. Kuid teiste maailmarändurite hoiatamiseks soovin pisut avada ka selle äri teist külge — nimetagem seda äriks türgi moodi.
Tasuta lõunaid ei ole olemas?
Nimelt pakub Turkish Airlines Istanbulis ümberistujatele mitut vahvat tasuta soodustust: tasuta linnaekskursiooni lühema ümberistumisaja korral ja tasuta hotellituba pikema kui kümnetunnise ümberistumisaja korral. Viimast küll vaid juhul, kui hotellis on vabu kohti, kuid pakkumise sees on enamasti ka õhtusöögikupong ja sageli ka transfeer hotelli.
Istanbulis on eelmise aasta lõpul värskelt avatud uus Istanbul Havalimani lennujaam, mis asub erinevalt vanast Atatürki lennujaamast ca 30 km linnast väljas ja sinna sõidab ca tund aega.
Selleks, et hotellipakkumist kasutada, tuleb lennujaamas kontakteeruda Turkish Airlines Hotel lauaga, mis asub saabuvate lendude alas.
Meil oli täpselt selline olukord: ümberistumisaega oli meil 18 tundi ja nii pikka aega tõepoolest ei jaksa lennujaamas istuda. Väljusime siis transiittsoonist ja koheselt seisime vastamisi erinevate reisibüroode putkadega ning peagi nägime ka silti “Hotel transfer desk”.
100 eurot vaesemad
Küsisime, kas tegemist on Turkish Airlinesi transfer desk’iga ja saime positiivse vastuse. Teenindaja leti taga hakkas kiiresti tegutsema — küsis passe ja järgmise lennu boarding kaarte ja kirjutas kibekähku välja hotellivautšeri ning lisas, et väike tasu taksosõidu eest linna ja tagasi tuleb maksta ise — no nii umbes 60€. Juba küsis teenindaja krediitkaarti ja kohe oligi ca 1200 türgi liiri kaardilt lahkunud.
Koheselt oli kohal ka meie autojuht ja ilma lennufirma logodeta must Mercedes buss viis meid Istanbuli kesklinna. Vähe on inimesi, kes teaksid koheselt peast Türgi liiri kurssi, kuid kesklinna hotelli jõudes oli see meil välja arvutatud — ca 160€. Paraku olime siis juba linnas ja hotellis.
Järgmisel hommikul viis sama minibuss meid lennuväljale tagasi ja seal läksime kohe tagasi juba tuttavasse müügiboksi, kus müügibokside rivi taga kaugel lõpus avastasime ka Turkish Airlinesi logodega kõige suurema infolaudade kogumi. Kõnetasime nüüd ka sealseid töötajaid, et miks küll sedavõrd suur ettevõte laseb oma rentnikel tüssata oma kliente, kuid arusaadavat vastust neilt ei saanud. Töötajad andsid mõista, et nemad selle eest ei vastuta ja et nad küll teavad, et selline asi nende kõrval toimub, kuid politsei ei tee midagi.
Tingimine türklaste moodi
Suundusime siis juba tuttavasse boksi, et küsida palju maksab transfeer linna. Saime vastuseks, et 200 liiri ehk ca 27€. Uurisime siis, miks küll võeti krediitkaardilt 160€ ja ähvardasime pisut ka politseiga. Peale väikest pausi saime teada, et 60€ on inimese kohta ja et üldse tegemist on mingi arusaamatusega… Nii me seal siis vaidlesime.
Mõne aja jooksul oli selge, et konstruktiivselt olukord ei lahene ning kui meile pakuti tagasimakset 60€, otsustasin kaubelda türgi stiilis — "makske meile tagasi 100€". Lõpuks leppisime 80€ peale kokku ja meile loeti sularaha lauale.
Mõru järelmaitse
Kokkuvõttes, kuna tegemist oli uue lennujaamaga ja kohalikud reisifirmad on oma väljanägemise tuuninud äravahetamiseni sarnaseks kohaliku lennufirma imagoloogiaga, maksime oma ööbimise Istanbulis sel korral ikkagi ise kinni. Kooliraha ei olnud lõpuks väga suur, kuid imelisest pakkumisest jääb alles vaid mõru järelmaitse ja tunne, et lennufirma on oma leti meelega kaugemale kõige lõppu ära peitnud, et võimalikult vähesed kliendid nende kena sooduspakkumise kasutamiseni jõuaksid. Veidi guugeldades leidsin koheselt sarnaseid lugusid nii Tripadvisorist kui ka mujalt.
Samas oleme ühel eelmisel korral kasutanud ka tasuta linnaekskursiooni võimalust ja see oli väga hästi korraldatud ning siis meid keegi tüssata ei soovinud.
Seega, loodan, et kaasmaalastel on sellest infost Istanbuli kaudu reisides edaspidi kasu ja ka me ise lendame kõigele vaatamata tulevikus Turkish Airlinesega edasi. Lennufirma on ju hea ja teenindajad Tallinnas toredad. Äris Türgi moodi me edaspidi aga enam osaleda ei kavatse.
Palusime olukorda kommenteerida ka Turkish Airlines'i Eesti esindajatel, aga hetkel ei ole nad seda soovinud teha.
Loe ka meie reisisellide seiklust Nepaalis ja Bhutanis: Reis Holi festivalile: kontakt kohalikega oli sellel peol väga lähedane ja mitte keegi ei muretsenud viiruse pärast