Uus ülehelikiirusel lennuk Concorde 2 viib reisijad Londonist New Yorki ühe tunniga
2003. aastal viimati lennanud ülehelikiirusel lennuk Concorde võib saada järglase: Concorde 2 lendaks üle ookeani ühe tunniga oma eelkäija 3 tunni 30 minuti asemel.
Vanad Concorde´id ületasid helikiirust 2,5 korda. Uus Concorde 2 pole siiski lähiaastate lahendus, vaid kaugema tuleviku teema. Airbus on USA-s patenteerinud juba uue põlvkonna lennuki tehnilise lahenduse ja selle kirjelduses seisab, et lennukiiruseks peaks saama 4,5-kordne helikiirus. See tähendab, et Londonist New Yorki jõudmiseks kuluks ligikaudu üks tund. Lennukiiruseks on 5512 km/h, kuid seda ei saavutata kohe õhku tõustes. Kuna vanade Concorde´ide suureks probleemiks oli helireostus ehk tohutu müra, mis tekib ülehelikiiruse saavutamisel, kavatsetakse uue lennuki õhkutõus ja superkiiruse saavutamine lahendada teisiti.
Patentide lahtiseletamisele spetsialiseerunud firma PatentYogi kirjeldab, kuidas Airbusi patendi järgi uus lennuk reisi alustaks. Et vältida plahvatusesarnase heli jõudmist maapinnale ülehelikiiruse saavutamisel, stardib lennuk nagu rakett, peaaegu püstloodis. Reisijad on selleks paigutatud võrkkiige sarnastesse istmetesse, et neil oleks igas asendis mugav istuda. Püsti startides levib helilaine horisontaalselt ja ei jõua otse maapinnani. Selline järsk start on vajalik ka kiiresti hõredamatesse õhukihtidesse jõudmiseks, kus nii suurtel kiirustel liikudes on õhutakistus väiksem ja kütust kulub vähem. Kui vana Concorde lendas 18 km kõrgusel, siis uus Concorde 2 lennukõrgus on 30 km.
Sellisesse lennukisse palju reisijaid ei võeta - tõenäoliselt mahub salongi umbes 20 väga maksejõulist klienti.
Millal siis tunniga Londonist New Yorki ja ehk ka kuhugi mujale saab? Lennunduses käivad asjad väga aeglaselt ja uut põlvkonda tuleb oodata terve inimõlve jagu. Seega võib Airbusil kuluda patendist esimeste kommertslendudeni mitte vähem kui 30-40 aastat.
Vaata lähemalt, kuidas uus lennuk välja näeb ja töötab, allolevast videost.