Aastaid, isegi aastakümneid on Põhja-Eestis Juminda poolsaarel asuv allveelaevade sadam püsinud tühjana, kuhu aeg-ajalt eksivad militaarhuvilised või poolsaarel matkavad rändurid.

Suvel on sukeldujad leidnud vee alt autosid, militaartehnikat ja uppunud laevu.

Allveelaevade sadam.
Rahuteemaline kaabel, mis katkeb enne sadamat.

Talvel saab jalutada üle merejää aalveelaevnike sadama meres asuvate ehitisteni, suvel, kui veeseis pole väga kõrge, õnnestub põlvini vees jalutada Hara saarele, kus asub ka palju militaarehitisi ja lagunenud vahitorn.

Üks kaidest asub meres ja on rannast eraldatud. kas allveelaevnikud võisid käia seal?

Kuid sel kevadel, aprilli alguses ja vaid mõned kuud peale Rootsi allveelaevaksandaali märkasid juhuslikud matkajad Hara sadama muulilt taas persikoope kerkimas. Kellele need kuuluvad? Mida teevad allveelaevad taas Hara sadamas? Kas on tulnud demagneetima või niisama luurama?

Allveelaevade sadam praegu.

Sellele praegu vastuseid pole. Kunagi nõukogude ajal asus sadamas Leningradi Laevade Füüsikaliste Väljade Teadusliku Uurimise Instituudi filiaal ja uuriti võimalusi allveelaevade demagnetiseerimiseks. Hiljem on sadamas ringi luusinud vaid tavalised lõbusõidulaevad või tormivarju otsivad kalalaevad.

Sadama hüljatud sisemus.

Sadama akvatooriumis võib vee alt leida ka nõukogude-aegseid sõiduautosid, elektrigeneraatoreid, tundmatu päritolu ja otstarbega mehhanisme ning uppunud traalereid.

Peale kuuldusi sadamasse saabunud külalistest saabusid randa vaatlejad.

Leia pildilt allveelaev: