Vahekäigu poolsetel istmetel tuleb olla ettevaatlik oma küünarnukiga, et see ei ulatuks liialt üle käetoe. Paljude jalad on jäänud vahekäigus toidukäru ette saadetuna stjuardesside vabandustest või hoolimatute kaasreisijate möödarühkimisest.

Kuigi aknapoolsetel istmetel istujatele on ilusamad vaated aknast lähemal, on seal ruumi veel vähem. Sagedasematel reisijatel on aknaaluste kohtade jaoks juba omaette nimetus: "topeltvabandusega kohad". Möödapääsemiseks peab kaks korda vabandama.

Niisiis, kas lennufirmad on teinud kompromissi istmevahede ja suurema arvu istmete ühte lennukisse surumise vahel?

Kui lendad lühemat vahemaad odavlennufirmaga, siis võib öelda, et üsna tõenäoliselt on vastus jah. Business Travelleri korraldatud küsitluses 32 lennufirma kohta selgus, et Ryanairi süüdistati kõige rohkem istmete kitsuse pärast (mis pole ka üllatav). Nende keskmine istmelaius oli 40,6 cm.

32-st lennufirmast vaid kaheksa kõige rohkem ruumi pakkuvat andsid reisijatele üle 43,2 cm istmelaiust.

Wall Street Journali artiklis mainitakse, et paljud lennufirmad on mahutanud lennukisse lisaistme igasse ritta. 90 protsenti lennufirmadest on suutnud suruda üheksa lisaistet värskelt ostetud Boeingu Dreamlineri ühte ritta selle asemel, et paigutada lahedamalt ära kaheksa istet.

2010. aastal oli 15 protsendil Boeing 74 lennukitest ühes rivis 10 kohta. Eelmisel aastal tõusis see protsent 69-le, kirjutas Wall Street Journal pretensioonika pealkirjaga artiklis "Uskumatu lennukiistmete kahanemine". Emiratesi president Tim Clark ei näinud selles aga mingit probleemi: "Boeing 777-s on kümme kõrvuti istet ühes reas täiesti normaalne," ütles ta ajalehele. "Oleks rumalus istmeid vähem panna."

Seega kuigi lennufirmad võitlevad esimese ja äriklassi reisijate suurema mugavuse ja ruumi pärast, kahandavad nad selle arvelt turistiklassi istmekohtade ruumi. Seljatoed ongi juba õhemaks muutunud, read surutakse kokku. Mõned lennufirmad, nagu American Airlines, Air Canada, Air France ja ka Emirates on otsustanud, et ainus võimalus lennukis ruumi juurde võita on õlgade ja istmiku arvelt.

Isegi lennukitualetis on istumisruumi vähendatud. Lennukikabiinidesse sisustust tootev Florida firma B/E Aerospace tõi just välja väiksemad, Boeing 737-sse sobivad tualetid. Delta Airlines võttis esimeste seas selle uue lahenduse kasutusele ja võitis kohe ruumi nelja turistiklassi istme näol, mis mahtusid nüüd lisaks ära.

CNN-i andmetel oli keskmine tagumik 1960ndatel Ameerikas 35,6 cm lai. Praegu ületab nii kesmine naiste kui meeste istmikulaius 38 cm. Kuid istmed ei laiene kooskõlas meie istmike laienemisega.

Seega - kas on siis veel üldse mingit võimalust isikliku ruumi säilitamiseks lennukis, kus turistiklassis on kõik surutud kokku nagu silgud pütis? Isegi Ryanair on loobunud nn paksumaksust neile, kes tahaksid rohkem isiklikku ruumi.

Airbus võib pakkuda siin leevendust. See Euroopa lennukitootja pakkus eelmisel nädalal välja, et pikamaalendudel saaks kasutada ka nende 45,7-sentimeetrise laiusega istmeid. Seda varianti pakuti lennufirmadele uneuuringutele tuginedes: sealt selgus, et üks toll lisalaiust parandab une kvaliteeti 53 protsenti.

Seega, kas see lisatoll saab olema uus tööstusstandard või lihtsalt Airbusi turundusnipp? Sagedaste reisijate internetifoorumites ollakse selle suhtes siiski skeptilised. Arvatakse, et laiemad istmed tähendavad kõrgemaid hindu ja see sõltub reisijate soovist nende eest rohkem maksta. 2012. aasta Tripadvisori küsitluse järgi soovisid aga vaid kolmandik reisijatest maksta suurema istmeruumi eest pikamaalennul kuni 25 dollarit.

Seega kui sa pole just üksikute õnnelike seas lennuki esimeses klassis, siis ei maksa oodatagi suuremat ruumi oma küünarnuki ärapaigutamiseks kui praegused kitsad olud.