Reisitõrkekindlustus ei pruugi katta skandaalse reisibüroo ära jäänud reise
(25)Reisikindlustuse hea tava kohaselt ei hüvitata kahju, mis tekib sellest, et reisikorraldaja, transpordiettevõte või majutusettevõte lõpetab tegevuse või ei täida lepingus kokkulepitut.
„Reisikindlustus ei ole koguriskikindlustus, see tähendab, et kaetud on ainult need juhtumid, mis on tingimustes välja toodud. Reisifirma maksejõuetus ja tegevuse lõpetamine ei ole meie tingimustes kindlustusjuhtumiks nimetatud. Palume klientidel tegutseda TTJA soovituse kohaselt,“ selgitas Swedbanki reisikindlustuse valdkonnajuht Aleksei Žemkov.
Eestis katab tegevuse lõpetanud reisibüroo tõttu ära jäänud reisi (nt reisibüroo pankroti korral) reisikindlustus ainult siis, kui kindlustuslepingus on see kindlaks määratud ja reisikindlustuse tingimustes on sätestatud kindlustusjuhtumite hulgas reisibüroo tegevuse lõpetamine.
Eestis on reisijate kaitseks olemas teatud seadused ja regulatsioonid, mis käsitlevad reisibüroode pankroti korral tekkinud kahjude hüvitamist. Näiteks reisibüroo vastutuskindlustus (reisikorraldajate kindlustus) kaitseb tarbijat, kui reisibüroo ei suuda oma teenuseid pakkuda, kuna ta on pankrotis või lõpetab tegevuse. Kindlustus on suunatud reisijate kaitsmiseks sellistes olukordades, kuid see katab teatud tingimustel ainult reisikorraldaja teenuseid, mitte aga tavapäraseid reisikindlustuse juhtumeid (nt haigus või õnnetus reisil).
Oluline on teada: kui reisibüroo tegevus lõpetatakse ja olete broneerinud reisi, siis kõige esimene samm on pöörduda oma kindlustusfirma poole ja uurida, kas teie kindlustus katab sellist juhtumit (nt reisibüroo pankroti korral). Tavaliselt ei kata reisikindlustus seda, kui reisibüroo lihtsalt lõpetab oma tegevuse, aga mõne kindlustusfirma poliisides võib olla selleks eraldi täiendav katvus.
Eesti Kindlustusseltside Liidu juhatuse liige Lauri Potsep selgitab, et reisikindlustus on eelkõige ootamatu ja vältimatu ravikulu kindlustus välisreisi ajal. Kindlustatakse inimese tervis, et hüvitada välismaal ilmneva tervisekahjustuse või tekkiva kehavigastuse ravikulu. Lisaks võib reisikindlustus hõlmata reisil kaasas olevate asjade kindlustust ehk pagasikindlustust, samuti reisi ära jäämisest või katkemisest tekkinud kulude kindlustust ehk reisitõrke kindlustust.
„Reisikindlustuse hea tava kohaselt ei hüvitata kahju, mis tekib sellest, et reisikorraldaja, transpordiettevõte või majutusettevõte lõpetab tegevuse või ei täida lepingus kokkulepitut. Näiteks kui reisikorraldaja lõpetab enne reisi pankroti tõttu tegevuse, siis ei hüvita kindlustusandja ärajäänud reisi kulu. Samuti ei hüvita kindlustusandja kahju, mis tekib siis, kui reisi vahendaja võtab raha reisi eest vastu, kuid jätab reisi vahendamata,“ põhjendas Potsep.
Siiski katab mõni kindlustusandja antud riski lisakaitsena, kuid kliendid valivad seda pigem harva, ütleb Potsep.
Möödunud nädalal jahmatas avalikkust uudis, et viit eestlast hoitakse Keenias hotellis kinni, kuna reisikorraldaja Kon Tiki on hotellile võlgu 40 000 dollarit. Turistide kinnihoidmisega lootis hotell, et Kon Tiki tasub võlgnevuse ära. Reisijad pakkusid välja, et tasuvad oma ööbimise eest ise – kuigi nad tasusid selle eest ka Kon Tikile –, kuid see hotellile ei sobinud. Väidetavalt oli hotelli territoorium aiaga piiratud ja väravas olid relvastatud valvurid ning Kon Tiki oli ise soovitanud eestlastel hotellist põgeneda. Tänaseks on tänu TTJA ja välisministeeriumi pingutustele mitu päeva Keenia hotellis lõksus hoitud eestlased õnnelikult koju jõudnud.
Kon Tiki reisibüroo andis samas teada, et tühistab kõik edaspidi väljuvad reisid ning lõpetab oma tegevuse. Kõik reisijad, kes on teinud ettemakse, peavad tegema avalduse TTJA veebilehel kahe kuu jooksul, et saada ettemakse tagasi.
Mida teha?
TTJA kogub reisijatelt avaldusi kuni 28.01.2025.
Avalduse võib esitada näiteks ära jäänud pakettreisi või selle osa või lunastamata pakettreisi kinkekaardi eest tasutud raha tagasi saamiseks.
Avalduse esitamiseks tuleb täita ja allkirjastada vastav vorm, mille leiab TTJA kodulehelt. Avaldus koos asjakohaste lisadokumentidega tuleb saata hiljemalt 28.01.2025 e-posti aadressile reis@ttja.ee või tavapostiga Endla 10a, 10122 Tallinn.
Pärast avalduse esitamiseks määratud tähtaega esitatud avaldused jäetakse läbi vaatamata.
Reisiettevõtjal Kon Tiki Reisid OÜ on kehtivad tagatised kogusummas 860 000 eurot, mille on välja andnud Gar-Bo Försäkring AB.
Nendel reisijatel, kes maksid reisi eest krediitkaardiga, soovitab amet ühendust võtta oma pangaga, et uurida makse tühistamise võimaluste kohta.
Kui reisija oli jõudnud sõlmida ka reisitõrkekindlustuse, tuleks pöörduda kindlustusfirma poole ja küsida üle, kas reisifirma maksejõuetus on kindlustuskaitsega hõlmatud.
Kui reisiettevõtjalt on ostetud üksikuid reisiteenuseid, näiteks ainult lennupilet või ainult majutus, siis ei kuulu need hüvitamisele reisiettevõtja tagatise arvelt.