Eestis kasvav lennufirma teenis megakahjumi, vaidleb Nordicaga, kuid omab ambitsioonikaid plaane
(26)Rahvusvaheline lennufirma Marabu Airlines OÜ ajab oma äri Eestist ning lubas siit eelmisel suvel isegi lennuliinid avada. Seda aga ei juhtunud ning tundus juba, et neil ei õnnestugi siin tuult tiibadesse saada. Värskest majandusaasta aruandes vaatab vastu enam kui 50 miljoni euro suurune kahjum.
Saksa omanikele kuuluv lennufirma tegi 2023. aastal 85 miljoni eurose käibe juures 51,8 miljonit kahjumit. Kas olukord ongi nii nukker või on tegemist ajutise probleemiga?
Marabu juhatuse liige Mattias Tammeaid ütleb, et Marabu on kiiresti kasvav Euroopa lennufirma, mille asutas Londonis baseeruv varahaldusettevõte Attestor. Marabu teenindab peamiselt puhkuselende Saksamaalt. Alates tegevuse alustamisest 2023. aasta suvel on Marabu lennutanud puhkuse sihtkohtadesse Lõuna-Euroopas ja Põhja-Aafrikas üle ühe miljoni reisija.
Ta toob välja, et käesoleval suvel opereerib Marabu kokku 9 lennukit, millest 4 on Marabu enda Airbus A320neo tüüpi lennukid ja 5 on ACMI alusel renditud teistelt lennufirmadelt. Lennuk renditakse koos meeskonna, kindlustuse ja lennuki kasutamiseks vajalike teenustega. 2023. aasta suvel rentis Marabu kolm A320neo lennukit ka Nordica käest, kuid praeguseks on koostöö nendega lõppenud.
„Marabut juhitakse Tallinnast, Tallinna lennujaama naabruses asuvast peakontorist, kus asub ka juhtimiskeskus ja kus töötab praegu umbes 65 maapealset töötajat. Eesti ettevõttena on Marabu asunud Eestist värbama ka pardatöötajaid, kes toetaksid ettevõtte tegevust Euroopas,“ kommenteerib juhatuse liige ja lisab, et edasise kasvu plaanid on Marabul ambitsioonikad.
„Järgmise, 2025. aasta suvel plaanib Marabu opereerida kokku 15 lennukiga. Seejuures plaanib ettevõte kahekordistada oma A320neo lennukite arvu kaheksani. Selle tulemusel kasvab ka nii parda- kui ka maapealse personali arv.“
Ettevõte on muutnud suunda
Marabu Airlines OÜ registreeriti äriregistris 25. novembril 2022 aastal. Lennutegevust alustas Marabu 2023. aasta aprillis. Marabu lendab Saksamaalt, ennekõike hetkel Hamburgist ja Münchenist, Vahemere, Egiptuse, Kanaari saarte, Portugali ja Hispaania kaunimatesse rannasihtkohtadesse.
Oma aruandes nendivad nad, et 30.09.2023 seisuga ületasid ettevõtte lühiajalised kohustised käibevara ning ettevõtte netovara oli negatiivne, mis ei vasta äriseadustikus kehtestatud nõuetele. Negatiivne omakapital taastatakse nende sõnul tulevaste perioodide kasumi arvelt.
„Majandusaasta aruandes kajastatud majandusaasta lõppemise järel on ettevõte viinud läbi opereerimismudeli täieliku ümberkujundamise ning asendanud endised teenusepakkujad, tagamaks ettevõte toimimine jätkusuutlikult ja kasumlikult. Nende muudatuste elluviimisega paralleelselt on koostatud uus pikaajaline äriplaan, mis näeb ette ettevõtte tegevuse muutumist kasumlikuks ning selle kasumi arvelt positiivse omakapitali taastamist. Eelneva põhjal on juhtkonna hinnangul ettevõte jätkuvalt tegutsev ning raamatupidamise aastaaruanne on koostatud lähtudes ettevõtte tegevuse jätkuvusest.“
Nende majandusaasta kestis seekord 25. novembrist 2022 kuni 30. septembrini 2023.
Kuid mis toimub Marabul meie häda ja viletsuse ehk Nordicaga?
Mattias Tammeaid ütleb, et Marabu on püüdnud leida Nordicaga kohtuväliseid lahendusi vaidluse lõpetamiseks.
„Sõltumata käimasolevast kohtumenetlusest on Marabul jätkuvalt valmisolek läbirääkimisteks ning oleme teinud Nordicale ettepanekuid kohtumisteks. Loodame jätkuvalt jõuda kohtuvälise kompromissini, mis oleks aus ja vastavuses meile tekitatud kahjuga,“ ütleb ta.