10 nippi, kuidas turismialal edu saavutada!
Turism on üks Eesti majanduse põhialuseid, mis toob ühel või teisel viisil leiva lauale suurele osale eestlastest. Reisimise glamuurne maailm ahvatleb paljusid ja seetõttu valitseb reisibüroode hulgas loomulikult ka tugev konkurents. Kaks eduka büroo omanikku annavad näpunäiteid, kuidas sel alal edu saavutada!
Kärt Lelle on tegevjuht eestlaste hulgas tuntud ja armastatud reisibüroos Tuusik, mis on tegutsenud juba üle kümne aasta. Uustulijana turul kiirelt usaldusväärsuse saavutanud Travel House’i taga on üks ettevõtte asutajatest Berit Orub.
1. Korja erinevaid kogemusi
Kärt Lelle sõnul on turismitöös väga oluline just kirg reisimise vastu. „Nii need kogemused tekivad!“
Berit Orub soovitab kindlasti minna kogema praktikaid väljaspool Eestit. „Oma koolikaaslaste pealt nägin, et see laiendas nende kogemuste pagasit. Tartu Ülikooli Pärnu kolledž võimaldas palju välispraktikat. Usun, et see on turismihariduse juures must have.“
2. Omanda õige haridus
Lelle hinnangul aitab õige haridus kindlasti edukamaks saada, sest lisaks kogemustele on olemas ka teoreetilised teadmised.
Orub nõustub, tuues välja, et on oluline teada näiteks seda, kuidas ja millistel põhimõtetel hotellid töötavad, sest üldine standard on suurel määral sama. „Saad seeläbi palju paremini aru ja oskad nii kliendile kui ka töötajatele seletada, kuidas ja mis põhjustel tehakse ülemüüki või miks võivad muutuda hinnad. Muidugi on see sihtkohaspetsiifiline, kuid üldise aimduse saab kätte.“
„Põhi, mille koolist sain, ongi mul aidanud väga paljudel erinevatel turismivaldkonda puudutavatel ametikohtadel hästi hakkama saada,“ leiab Travel House’i omanik. „Ei ole pidanud kõike kogemuse kaudu selgeks tegema, põhitõed olid juba olemas ja kõik, mis juurde tuli, oli juba boonus.“
3. Leia usaldusväärsed partnerid
Tuusiku looja hinnangul on see väga oluline punkt, kuna reisimine on emotsionaalne tegevus ja usaldus kõige alus. „Klienti ei tohi kunagi petta ja kogu teenus peab vastama lubatule, muidu pikka edu ei tule.“
Seda mõtet toetab ka Travel House’i asutaja ja tõdeb, et praegu turul olevad kuus suurimat pakettreiside korraldajat on õnneks kõik usaldusväärsed partnerid. Reisid toimuvad ladusalt ja info liikuvus reisibüroode ning korraldajate vahel on väga hea.
„Meie korraldajaid on väga abivalmid ja orienteeritud sellele, et edasimüüjad valdaksid võimalikult hästi kogu pakutava tootega seonduvat. Selle jaoks võimaldavad korraldajad edasimüüjatele laialdaselt lihtsasti kättesaadavat infot, teevad toodet tutvustavaid seminare ja jagavad oma kogemusi.“
4. Ole koostöövalmis
Ükskõik mis valdkonna puhul on hästi õnnestuva koostöö võtmeks inimestevaheline kontakt, kinnitab Orub. „Mina julgen küll öelda, et reisikorraldajate ja -büroode vaheline suhtlus just inimeste tasandil on alati orienteeritud ainult ühele – leida kliendile parim reis,“ jagab naine. „Pakettreis on väga kriitiline toode. Kuna muutujaid on palju, siis ka tekkinud veaolukordade või muudatuste korral võime alati oma koostööpartneritele kindlad olla ning teame, et nad on alati jõu ja nõuga abiks.“
5. Tegele sotsiaalmeediaturundusega
Turundusoskus on Kärt Lelle sõnul selles äris üldse kõige alus, kuna konkurents on tihe ja kuidagi peab eristuma ning silma paistma.
Orub on sama meelt, tõdedes, et tänapäeval nähtaval olla ei ole vist isegi muudmoodi võimalik. „Kui sind pole sotsiaalmeedias, siis keegi ei teagi, mida teed. Kujutan ette, et päris noortel, kes koos sotsiaalmeediaga koos üles kasvavad, on väga head eeldused some turunduse tegemiseks ning päris kindlasti oskavad nad isegi paremini hinnata, kuidas ja kus kiiresti ning selgelt infot edastada, et kõige paremini õigete inimesteni jõuda.“
6. Loo korralik koduleht
Koduleht on Lelle hinnangul visiitkaart. „See peab olema pidevalt uuendatud ja visuaalselt ahvatlev.“
„Eks ta ole, et usaldusväärne koduleht on suuresti ostuotsuse kallutajaks,“ nendib Orub, kelle ettevõte on arengufaasis. „Kui kodulehel on info segane, keeruline ja ebakorrektne, ostab klient mujalt, sest kogu põhitöö käib ju interneti vahendusel ja otsene kontorisse tulev klient on pigem haruharv. Travel House’il ses osas arenguruumi on. Mõtteid, kuidas kodulehte paremini teha, on palju ja liigume jõudsalt sammhaaval paremate lahenduste poole. Areneme ja usun, et juba varsti on ka meie koduleht oluliselt konkurentsivõimelisem, kui ta on seda praegu.“
7. Õpi vigadest, nii enda kui ka teiste omadest
„Väga tore on mõelda, et õpi teiste vigadest, ometi on tõsiasi see, et ilmselt tuleb ikka kõik vead iseenda nahal läbi kogeda, et päriselt aru saada ja teist korda mitte samasse ämbrisse astuda,“ muigab Orub. Eksida võib selles valdkonnas tema sõnul väga kergesti ja kellegi teise vigadest õppida on pigem raske.
„Eelduseks on alati muidugi teha kõike 100% õigesti, kuid fakt on, et seal, kus töös on inimfaktor, tulevad ka eksitused. Ega siis olegi muud, kui sirge seljaga oma eksimuste eest vastutada. Usun, et mingid vead, mida olen töös teinud, on just need, mida ma tõenäoliselt nüüd sada korda üle kontrollin ja pigem neid enam kunagi ei tee.“
Ka Lelle nendib, et vead tekivad ja see on täiesti loomulik – oluline on tõepoolest nendest ka õppida. „Samuti on ülioluline, kuidas reisiettevõte tegeleb kaebustega,“ toob ta välja. „Tuusik on väga palju püsikliente saanud just kaebustega hästi tegeledes. Tuleb kliendi jaoks alati olemas olla, ka siis, kui tekivad probleemid.“
8. Loo ettevõttele selge kuvand
Täna alustades on Kärt Lelle hinnangul oluline eristumine. „Konkurents on ülitihe, kuna Eestis on enam kui 200 reisibürood ja turule tulles tuleks teha midagi teisiti, pidades silmas, mida kliendid hetkel sooviksid. Tuusik eristus kümme aastat tagasi, alustades traditsioonilistest reisibüroodest, viies kogu turunduse sotsiaalmeediasse.“
Paar aastat tagasi alustanud Travel House’i tiim on seisukohal, et kuivõrd selles valdkonnas on pakkujaid tõesti palju, tuleb väga hoolikalt mõelda, kas joosta võidu kõigiga või teha midagi teisiti, et natukenegi eristuda.
„Toode, mida reisibürood müüvad, on kõigil sama, sealjuures nii toode ise kui ka hind, mida saab pakkuda. See on reguleeritud korraldajate poolt. Eesti reisibüroodel ei ole lubatud soodustusi teha. Seega tuleb väga hoolikalt mõelda, kuidas müüa sama „sokipaari“ nii hästi, et klient just sinu käest osta sooviks,“ muheleb Orub.
Kui teed midagi hästi, siis Eesti klient on üldjuhul väga lojaalne ja on suur tõenäosus, et uue ostusooviga pöördub ta taas sinu poole. „Kuna pakettreisimaastikul on praegu turul väga palju korraldajaid, siis püünele pääseda ja klienti võita on võimalik ainult hästi tehtud tööga. Selleks oleme loonud oma stiili, kuidas meie kliendiga suhtleme ja käitume, ning usun, et teeme seda täna veidi teisiti kui teised. Eks aeg näitab, kas meie Eesti kliendile on see stiil meeltmööda ja sobib, kuid praegu tundub, et need armsad kliendid, kelle oleme võitnud, on rahul ja neile meie stiil meeldib.“
9. Analüüsi tehtut
„Olen mõelnud, et oleks võinud teha teisiti,“ kirjeldab Orub. „Oleksin võinud juba ülikooli ajal endale selgeks teha, milline valdkond on see päris minu valdkond, siis oleksin osanud juba konkreetsemaid praktikakohti valida. Teisalt võib-olla just see, et kooliajal sai erinevaid sektoreid läbi proovitud, andis mulle laiema pildi turismimaastikul orienteerumiseks.“
10. Armasta oma tööd!
Kärt Lelle peab peamiseks, et oleks tahe ja kirg! „Nii on ju igas valdkonnas. Edu tuleb, kui sulle meeldib see, mida sa teed. Kliendid saavad kohe aru, kui üritad lihtsalt müüa. Tuleb pakkuda lisaväärtust, mis iganes see siis on,“ on naine kindel. Turism on tema hinnangul inimeste äri. „Võti ongi leida see miski, mis inimesi kõnetab!“