Alates 2006. aastast võivad lennureisijad kogu maailmas oma käsipagasis lennukisse kaasa võtta kuni 100 ml vedelikke.

Eeskiri kehtestati, kui Briti politsei paljastas terrorirünnaku, mille eesmärk oli plahvatama panna mitmel lennul karastusjookideks maskeeritud vedelad lõhkeained.

Terroristid kavatsesid lõhata seadme lennu ajal, süstides vesinikperoksiidi ja muid aineid 500 ml limonaadipudelitesse. Kui tavaline pleegitusaine segatakse teatud tugevuseni teiste koostisosadega, võib see muutuda plahvatusohtlikuks.

Miks kaob 100 ml vedeliku reegel?

Pärast 18 aastat kestnud eeskirju kaotatakse 100 ml vedeliku reegel juba peagi mõnes Euroopa suurimas sõlmpunktis tänu täiustatud turvaskanneritele.

Kasutades kompuutertomograafia (CT) röntgentehnoloogiat, antakse selge 3D-pilt sellest, mis on reisijate kotis.

Pilte saab pöörata 360 kraadi ja suurendada, võimaldades põhjalikku analüüsi. Seda saab võrrelda „koti digitaalse lahtipakkimisega“. Selline tehnoloogia saab olema suur edasiminek, kui võrrelda selle tulemusi praeguste 2D-kujutistega, mida kasutatakse enamikus lennujaamades.

Vedelikureegli kaotamine ei muuda lendamist vähem ohutuks. Vastupidi, Ühendkuningriigi transpordiministeeriumi sõnul parandavad uued skannerid turvalisust.

Uus tehnoloogia annab üksikasjalikuma pildi sellest, mida inimesed endaga kaasas kannavad. See võimaldab hõlpsamini tuvastada võimalikke ohte ja keelatud esemeid.

Samuti lihtsustab see lennujaama siseliiklust, vähendades turvakontrolli aega ja muutes reisijate jaoks reisimise mugavamaks.

Lisakasu tuleb ka plastijäätmete vähenemisest, kuna reisijad loobuvad mitmete ühekordsete plastpudelite kasutamisest. Uus tehnoloogia võimaldab säästa reisijatel ka raha, sest nii lubatakse tuua vett ja muid jooke lennujaama kaasa mujalt.

Mõned Euroopa lennujaamad on juba kaotanud 100 ml vedeliku reegli. Uued skannerid on kasutusel Teesside’i rahvusvahelises lennujaamas Ühendkuningriigis, Amsterdami Schipholis ja Leonardo da Vinci rahvusvahelises lennujaamas Roomas.

Mitmed Ühendkuningriigi lennujaamad, sealhulgas Londoni Gatwick ja Heathrow, on viimastel aastatel skännereid katsetanud. Ühendkuningriigi valitsus on seadnud uue julgestustehnoloogia kasutuselevõtu tähtajaks 2024. aasta juuni, kuigi mõned lennujaamad on öelnud, et realistlikum on 2025. aasta algus.