Maailma suurim kruiisilaev Icon of the Seas alustas 27. jaanuaril USA-st Miamist oma esmakordset reisi. Royal Caribbeani jaoks Turu Meyeri laevatehases ehitatud hiiglaslik laev mahutab ligi 8000 reisijat.

Laev töötab LNG ehk veeldatud maagaasi abil, mis on väidetavalt puhtam kui traditsiooniliselt pardal kasutatav kütus. Miinuseks on aga suurem metaaniheitmete oht.

Ekspertide sõnul satub osa põletamata metaani merre pardal kasutatavate LNG-mootorite põlemisprotsessi käigus.

Metaan on süsinikdioksiidi järel suuruselt teine globaalset soojenemist põhjustav tegur. Seda on atmosfääris palju vähem kui süsinikdioksiidi, kuid see on palju võimsam.

„Vale suund“

Laeva metaaniheited on tekitanud muret keskkonnaorganisatsioonide seas. „See on samm vales suunas,“ ütles Reutersi vahendusel merenduse mõttekoja ICCT direktor Bryan Comer, kes on just transpordi keskkonnamõjude spetsialist.

Vastavalt sel aastal avaldatud uuringule, mida rahastas muu hulgas ka ICCT, on kruiisilaevade hinnanguline metaaniheitmete osakaal keskmiselt 6,4 protsenti.

Tootja lükkab süüdistused ümber

Royal Caribbeani sõnul on uus laev üldiselt 24% süsinikdioksiidi heiteefektiivsem, kui rahvusvahelistes eeskirjades on nõutud.

Laeva mootorite tootja Wärtsilä sõnul tekitab nende maagaasimootorite tehnoloogia 90% vähem metaani kui 20–30 aastat tagasi.