Tööloata piloot Joseph Emerson ütles ametivõimudele, et oli umbes 48 tundi enne lendu esimest korda tarvitanud psühhedeelseid seeni. Sel nädalal esitati piloodile süüdistus lennumeeskonna liikmete ja pardateenindajate häirimises, samuti hoolimatus reisijate ohustamises. 44-aastane piloot endal süüd aga ei näinud.

80 reisijaga ja nelja meeskonnaliikmega lennukit juhtinud piloodid suutsid Emersoni kabiinis ohjeldada, enne kui ta suutis lennuki vabalangemisse saata. Ekspertide sõnul paljastab see kummaline juhtum, kuidas lennunduse siseringi liikmed suudavad lennunduses kehtivatest rangetest ohutusmenetlustest mööda hiilida.

„11. septembri 2001. aasta järgsed kaitsemeetmed on muutnud meie piloodikabiinid väga turvaliseks,“ ütles lennuohutuse uurija ja Embry Riddle Aeronautical ülikooli dotsent Anthony Brickhouse. „Kuid need protseduurid olid mõeldud selleks, et kaitsta lennumeeskonda reisijate eest.“

Emerson istus piloodikabiini lisaistmel (see on tavaliselt mõeldud isikutele, kes lennukit ei juhi), kui ta hakkas ühtäkki kummaliselt käituma. Lisaiste asub pilootide istmete taga, mis andis Emersonile hõlpsa juurdepääsu kokpitis asuvatele tulekahjukäepidemetele, mis omakorda aktiveerivad lennuki tulekustutussüsteemi ja katkestavad kütuse väljastamise mootoritest.

Sellist lisaistet kasutavad sageli töövälistel reisidel piloodid, samuti tööstusharu inspektorid ja spetsialistid. Täiendav istekoht võimaldab pilootidel hõlpsasti sihtkohtade vahel liikuda.

Lennufirmad peavad heaks kiitma iga inimese, kes lisaistmel koha saab. AP andmetel peavad töövälised piloodid esitama oma volitused meeskonnale, lennuki kaptenil on lõplik sõnaõigus kõigi täiendavate inimeste üle, kes istuvad kokpitis.

Kaks reisil lennanud pilooti ütlesid hiljem politseile, et nad ei märganud enne starti midagi imelikku Emersoni käitumises. Piloodid kinnitasid, et rääkisid temaga reisi ajal juhuslikult erinevatest lennukitüüpidest ja ilmast.