Lennufirma JetBlue lend oli teel Ecuadorist Floridasse, Fort Lauderdale'i linna. Siis tabas lennukit aga väga intensiivne turbulents, mis vigastas mitut reisijat, sealhulgas ka ühte stjuardessi. Vigastused olid niivõrd tõsised, et reisijad toimetati peale maandumist otse Fort Lauderdale'i haiglasse.

Välismeedia sõnul on Ameerika Ühendriikide riiklik transporditurvalisuse amet alustanud juhtumi osas uurimist. Tegemist oli Airbus A320 lennukiga, mis võeti peale juhtumit koheselt kasutusest maha. Seal viiakse läbi inspektsioon, et tuvastada, miks selline olukord tekkis. Enamik reisijaid on tänaseks haiglast koju lastud.

Lennufirma JetBlue ei osanud kommenteerida, kui ränku vigastusi reisijad kannatasid ja kas nad kandsid turbulentsi ajal turvavööd.

Mis on turbulents?

Kui proovida turbulentsi lihtsustatult defineerida, võib öelda, et kui gaasi või vedeliku laminaarne ehk ühesuunaline voolavus muutub ebakorrapäraseks, on tekkinud turbulents, kirjutatakse Eesti lennufirma Nordica veebilehel.

Kuna õhu liikumist pole võimalik kontrastaineta palja silmaga jälgida, on lihtsam ette kujutada vee liikumist, mis toimub õhu liikumisega sarnaselt. Pistes käe ühtlaselt voolavasse jõkke näeme, kuidas tekivad käe ümber keerised. Sama juhtub ka õhuga. Ühtlaselt liikuv õhumass, mis põrkab vastu mäge või kõrghoonet, ei liigu pärast kokkupõrget enam ühtlaselt, vaid on turbulentses liikumises. Sellisest segamini aetud õhumassist läbi lennates kogeme lennuki rappumist. Mehaaniline turbulents tekib maapinna lähedal ja on tuntav sageli vahetult enne maandumist.

10 km kõrgusel tekkiva turbulentsi põhjustab õhumasside liikumine ehk jugavoolud, mis üksteisega lõikudes või järsult suunda ja kiirust muutes tekitavad õhukeeriseid, just niisamuti, nagu käe jõkke pistmisel veega juhtub. Lennumeeskkonnad, kes läbivad tugeva turbulentsiga piirkondi, informeerivad sellest üldjuhul tagantpoolt tulijaid ja nii oskab ka sinu lennuki kapten enne turbulentsesse õhku sisenemist reisijaid hoiatada. selge õhu turbulents võib tekitada ka rahvasuus tuntud õhuauke, mis on oma olemuselt järsult laskuvad õhuvoolud. Kuigi lennuki kõrgus muutub sellistel juhtudel vaid mõnikümmend jalga (3-10 meetrit), räägivad reisijad teinekord mitmekilomeetrisest kukkumisest, mis pole tõsi.

Turbulents ei ole reisijatele ohtlik, küll aga on selle ajal lennukis turvavöö kandmine kohustuslik.