Eksperdid prognoosivad, et lennupiletite hinnad tõusevad sel aastal veelgi
(6)Piletihindade tõusust teenitud raha on maailma suurimate lennufirmade taskutes ja tulud leevendavad COVID-19 reisikatkestuse ajal tekkinud majanduslikke haavu. Kuid samal ajal kui lennundussektor õhku tõuseb, ütlevad lennujaamad, et nad on väravasse unustatud.
Ettevõtete reisikorraldaja American Express Global Business Traveli hinnangul on lendamine sel suvel palju kallim. New Yorgi-Hongkongi turistiklassi pilet maksab tänavu võrreldes 2019. aastaga enam kui kaks korda rohkem ja pea kolmandiku võrra rohkem kui eelmisel aastal. Praegu reisitakse palju, mis tõstab hindu veelgi.
British Airwaysi omanik IAG SA teatas eelmisel kuul üllatuslikult kvartalikasumist ja tõstis oma aastaprognoosi. Dubai Emirates ja Singapore Airlines teatasid samuti rekordilisest kasumist. „Lennufirmad on saanud kasu pakkumise vähenemisest, mis tõstab piletite hinda,“ ütles Bloomberg Intelligence'i analüütik Denise Wong.
Lennujaamad on aga endiselt raskustes, kuna neil puudub paindlikkus hindade tõstmiseks tasude ja tariifide puhul, mis on fikseeritud, reguleeritud või kaubanduslikult kokku lepitud. London Heathrow on hoiatanud jätkuvatest kahjumitest ja keeldub dividendide maksmisest aktsionäridele.
Dublini lennujaam võitleb samuti reguleerivate asutuste ja lennuettevõtjatega selle üle, kui palju saab lennuettevõtjatelt tasu küsida. Odavlennufirma Ryanair on näiteks juba vähendanud oma tegevust Saksamaal, öeldes, et kõrgete lennujaamatasude tõttu pole Frankfurdi lennujaamas tegutsemine jätkusuutlik.
„Lennuhindade järsk tõus takistab kogu lennunduse ökosüsteemi taastumist,“ ütles Airports Council International Asia-Pacific. Heathrow on taotlenud Suurbritannia tsiviillennundusametilt toetust lõivude tõstmiseks, öeldes, et kõik suuremad kulud ei peaks jääma reisijate kanda, vaid jagunema lennufirmade ja lennujaama vahel. Kõrgemate tasude kriitikud, näiteks Virgin Atlantic, on öelnud, et see tooks kasu ainult lennujaama peamiselt välismaistele aktsionäridele ning oleks tarbijate ja lennuettevõtjate jaoks halb tehing.
Vaenulikkus lennujaamade ja lennuettevõtjate vahel kerkis eelmisel aastal esile, kui Heathrow kehtestas töötajate puuduse tõttu 100 000 väljuvate reisijate arvu ülempiiri päevas. Lennufirma Emirates märkis, et Heathrow otsustas „mitte tegutseda, planeerida ega investeerida“. Lennujaamad teenivad tulu ka kommertsrendist, reklaamist ja muudest artiklitest, mis sõltuvad sageli mahust, mis on ülemaailmse elavnemise ajal olnud erinev.
Rekordiline suvi
Ekspertide sõnul on tipphooaeg reisimises aga alles algamas. Aasia riikides, näiteks Hiinas, on rahvusvahelised lennud pärast koroonaviiruse rangemaid piiranguid hiljuti taas avatud. Lennuettevõtjad ja lennujaamad on algatanud kampaaniaid töötajate leidmiseks, et vältida Euroopas ja USAs eelmisel aastal toimunud lennunduskaost.
Igal juhul on sel suvel piletihinnad kallimad. „Me prognoosime, et lennupiletite hinnad jätkavad sel suvel tõusu,“ ütles Amex GBT ülemaailmse lennutegevuse konsultant Jeremy Quek. „Hinnatõus aeglustub mõneks ajaks, kuna lennufirmade läbilaskevõime taastumine jätkab kasvu 2023. aasta teisel poolel.“