Lennufirma põhjendab, et suvehooaja alguses, märtsi lõpus täheldatakse lennu hilinemisi, mille tendents on kasvav mitte ainult airBalticul, vaid ka teistel lennufirmadel maailmas. Läti lennufirma puhul avaldavad mõju ka lennukite mootorid, mida ei hooldata õigeaegselt - sel põhjusel ei saa airBaltic praegu kasutada umbes kümmet lennukit.

Põhjused on erinevad

Soome riiklik uudismeedia „YLE“ teatas eelmisel nädalal Tampere lennujaamas toimunud vahejuhtumist, mis juhtus airBalticu lennu hilinemise tõttu. Lennuk maandus Tampere lennujaamas ööl vastu 11. aprilli kell 2.07, mis oli umbes poolteist tundi hiljem kui planeeritud. Reisijad pidid lennukis ootama veel ühe tunni, sest lennuplaanivea tõttu olid kõik lennujaama töötajad selleks ajaks koju läinud.

Üldiselt hilines umbes viiendik airBalticu lendudest Riiast, Vilniusest, Tallinnast ja Tamperes sel hooajal kuni eelmise nädala lõpuni tund või rohkem. Lennufirma ei oska täpset hilinenud lendude arvu sel suvehooajal nimetada, kuid selgub, et 1.-10. aprillini ületas lõpetatud lendude koguarv tuhande piiri. Sellest tulenevalt võib hilinenud lendude arv olla üle 200.

Lennu hilinemise põhjuseid on mitmeid, selgitab airBaltic. Esiteks mõjutavad seda Euroopa õhuruumi piirangud, mis on põhjustatud lennujuhtide ja teiste lennujaamade töötajate organisatsioonide streikidest, näiteks Prantsusmaal, Saksamaal või Itaalias.

„Nii palju kui võimalik, püüame lennata üle piirangualade, et vähendada lennu hilinemisi, kuid sellel on ka kõrvalmõjud - nimelt põhjustavad sellised manöövrid suuremat kütusekulu, sest marsruudid, mida me kasutame reguleeritud ja mõjutatud sektorite ületamiseks, on pikemad kui tavapärases olukorras,“ ütleb airBaltic.

Teiseks suureneb suvehooajal reisijate ja lendude arv. „Mida rohkem lende, seda rohkem tekib lennuliikluses ummikuid,“ ütleb lennufirma.

Lennundustööstus globaalsel tasandil tunneb endiselt Covid-19 mõju - lennujaamades ja lennufirmades on teatud ametikohtadel puudus töötajatest.

airBaltic rõhutab, et need põhjused ei mõjuta mitte ainult Läti riiklikku lennufirmat, vaid ka teisi lennufirmasid Euroopas ja maailmas laiemalt.

Mootorite hooldust ei ole võimalik teostada

Samal ajal tuleb airBalticu puhul arvesse võtta selle lennukipargi tehnilist olukorda. Nimelt mõjutab lennufirma tegevust oluliselt mootorite tootja ja hooldusfirma Pratt&Whitney suutmatus õigeaegselt tööd teostada. Näiteks praegu võib ühe mootori hooldus võtta kaheksa nädala asemel kuni kaheksa kuud, väidab airBaltic.

Selle olukorra tõttu ei saa umbes 10 airBalticu lennukit praegu lennata, sest nende mootorid ei ole läbinud vajalikku hooldust - nad on Pratt&Whitney remonditehastes või ootavad sinna saatmist. See probleem on aktuaalne alates Covid-19 pandeemiast - ülemaailmse tarneahela probleemide ja tööjõupuuduse tõttu (tootjad ei saa teatud osi õigeaegselt kätte, sest nende tooraine kaevandamine ja tarnimine on aeglustunud), sealhulgas Ukraina sõja mõju tõttu. Selle probleemiga seisavad silmitsi ka teised lennufirmad maailmas.