Transpordiminister Jānis Wittenbergs (NA) nõudis „airBalticu“ juhatuselt selgitusi 2022. aasta Audi e-troni elektriauto ostmise kohta. Wittenberg väidab, et ta ei ole vastu elektriautode kaasamisele ettevõtte sõidukiparki, kuid ta ei mõista, miks on vaja osta luksusklassi elektriautot, eriti ajal, mil ühiskond tervikuna on rahalistes raskustes.

Transpordiministeeriumile saadetud kirjas selgitab lennufirma, et see autoostutehing ei ole mitte ainult majanduslikult põhjendatud ja hoolikalt hinnatud, vaid ka jätkusuutlik ja osa palju laiemast lennunduse dekarboniseerimisest, mis puudutab nii lennukeid kui ka kõiki lennufirma poolt kasutatavaid autosid. Oktoobris 2022 lõppes liisingu tähtaeg, mille kohaselt „airBaltic“ kasutas sisepõlemismootoriga autosid. Seetõttu kuulutas „airBaltic“, järgides ostude tegemise sisemist korda, õigel ajal välja uue hanke liisingautode ostmiseks.

airBaltic: see ei ole luksusauto ost

2021. aasta lõpus oli „airBaltic“ võtnud täiendava meetmena energiatarbimise vähendamiseks ja süsinikdioksiidi heitkoguste kompenseerimiseks vastu kontseptuaalse otsuse minna oma maapealses sõidukipargis järk-järgult üle elektriautode kasutamisele. Lennufirma on konkreetselt pöördunud võimalike elektriautode tarnijate poole. Nagu kirjas märgitud, pöörduti hankemenetluse raames kaheteistkümne potentsiaalse autotarnija poole ja saadi kuus pakkumist.

„airBaltic“ selgitab transpordiministeeriumile, et „Audi E-troni“ pakkumine on tehase pakutav sooduspakkumine, mis sisaldab umbes 26% allahindlust tavahinnast, samuti prognoositakse väga kõrget tagasiostuväärtust - umbes 67%.

Nagu tegevjuht Martins Gauss sel nädalal meediale korraldatud üritusel rõhutas, on tänu sellele eripakkumisele igakuine makse suhteliselt väike, nimelt 414 eurot ilma käibemaksuta auto kohta.

Ühe „Audi e-troni“ liisimine kolmeks aastaks maksab „airBalticule“ ilma käibemaksuta 19 901,70 eurot, seisab kirjas.

Samuti rõhutab lennufirma, et „Audi e-troni“ tehingut ei tunnustata luksusauto ostuna, „vaid tegemist on tavalise ettevõtte autoliisingu pakkumisega“.

Autod osteti kampaania raames

Audi e-troni pakkumist hinnates võrdles airBaltic seda teiste esitatud elektriautode pakkumistega, samuti varem liisitud sisepõlemismootoriga (diiselmootoriga) autode eest tehtud maksetega. Jõuti järeldusele - Audi pakkumised ei olnud mitte ainult majanduslikult kõige soodsamad elektriautode liisingupakkumiste seas, vaid ka odavamad kui varem liisitud Audi Q5 sisepõlemismootoriga (diisel) autod.

Läti riigile kuulub 97,97% airBalticu aktsiatest, samas kui finantsinvestorile, Taani ärimehele Lars Tūsenile kuuluv „Aircraft Leasing 1“ omab 2,03%.