Kolmapäeval kirjutas Delfi Reisijuht, et märtsist alates lõpetab odavlennufirma Ryanair lendamise seitsmesse sihtkohta Tallinnast.

Tallinna lennujaama kommertsjuhi Eero Pärgmäe sõnul on liinid madala tasuvusega ning pärast pandeemiat alustatud mahukas turuhaaramine on nüüdseks näidanud, et kõik liinid pole jätkusuutlikud. Samuti on paljude sihtkohtade teenindamisel tihe konkurents, näiteks Ryanairi ning Wizzairi vahel. „Eks nad peavad ka millalgi majanduslikke otsuseid tegema,“ möönis Pärgmäe.

Pärgmäe märkis, et suvel algatati vastavalt seadusele lennujaamatasude muutmine, mille käigus kasvasid tasud 30%. Samas leidis ta, et tasude tõus liine poleks mõjutanud ning põhjuseid tuleks otsida mujalt, sest Ryanairi liinid lendasid liini soodustusega ning oleksid seda ka sel aastal teinud.

Samas kinnitas nüüd majandusminister Riina Sikkut, et Ryanair vaidlustas ainsana 15 vedajast Tallinna lennujaama lennujaamatasude tõusu, kirjutab ERR.

Lennujaamatasud pole muutunud kümme aastat

Samas selgitas Sikkut, et tasu sihtkohtadele ei tõusnud Billundi, Nürnbergi ja muude Ryanairi sihtkohtade puhul ja samuti on ettevõte saanud seni soodustust ka mahu pealt, mis oleks ka edaspidi rakendunud. „Nii et lennufirmal on sihtkohtade arvu muutes ikka mitmeid põhjuseid ning muutused ei ole seotud otseselt ja ainult tasumääradega,“ märkis Sikkut ERRile.

Sikkuti sõnul on omaniku ootus Tallinna lennujaamale sama nagu varemgi: võimalikult heade ühenduste tagamine ning kasumlik ja tõhus ettevõtte tegevus.

„Kahtlemata on keeruline iga otsusega teenida lühiajalist ja pikka perspektiivi korraga – sihtkohtade arvu kasvatamiseks ja lendude sageduse suurendamiseks peab ka lennujaama kulud saama pikaajaliselt kaetud. Tallinna lennujaam on juba ise selgitanud, et ettevõte ei ole tõstnud lennujaamatasusid umbes kümme aastat ning tasud jäävad madalamaks naaberriikide peamiste lennujaamade omadest,“ kirjeldas Sikkut odavlennufirma olukorda Tallinna lennujaamas.

Menetlus jätkub

Konkurentsiamet lennujaama kasutustasusid ei kooskõlasta ega reguleeri, kuid ameti roll lennujaama kasutustasude puhul on teostada järelevalvemenetlust tasudega seotud vaidlustes. Praegu viiakse konkurentsiameti regulatsiooniteenistuse õigusosakonna juhataja Marek Piiroja sõnul läbi järelevalvemenetlust, mille otsus peaks tulema aprillis.

„Otsuses loeb konkurentsiamet tasumäärade muutmise täielikult või osaliselt põhjendatuks ning AS Tallinna lennujaam avalikustab konkurentsiameti otsusega kooskõlas olevad uued tasumäärad oma veebilehel ja võib neid rakendada pärast kahe nädala möödumist uute tasumäärade avalikustamisest arvates,“ ütles Piiroja.

Ryanair tegi otsused tasude põhjal

Ryanair teatas täna, et vähendab oma 2023. aasta lennuplaani Tallinnas 35% võrra, katkestades otselennud Eesti pealinna ja 6 suurema Euroopa linna (sh Dublin, Malta ja Napoli) vahel. Ühtlasi vähendatakse lende Berliini. „Need kärped on otsene tagajärg Tallinna lennujaama ebaloogilisele otsusele tõsta tasusid ülemääraselt ehk 33%,“ märkis lennufirma.

„See tohutu ühenduskaotus oleks olnud täiesti välditav, kui Tallinna lennujaam ei oleks otsustanud oma tasusid tõsta,“ märkis Ryanairi esindaja. Lennufirma leiab, et uued läbimõtlematud tasud on ülimalt kõrged ja muudavad Tallinna, Eesti peamise lennujaama, täiesti ebasoodsaks ja konkurentsivõimetuks, võrreldes selle Euroopa kolleegidega, kes alandavad tasusid, et taastada ja suurendada ühenduvust pärast pandeemiat. Samal ajal põhjustab Tallinna hoolimatu otsus tõsta tasusid 33% võrra tohutuid probleeme ning kahju Eesti turismile, ühenduvusele ja töökohtadele, nagu näitavad need sellesuvised kärped, leiab Ryanair.

Lennufirma kutsub üles tasusid langetama

Ryanair kutsub Tallinna lennujaama ja konkurentsiametit üles muutma oma strateegiat lennujaamatasusid ülemäära tõsta, sest see kahjustab ühenduvust ja töökohti. Lennufirma soovitab selle asemel keskenduda kulude vähendamisele, mis võimaldaks sellistel lennuettevõtjatel nagu Ryanair suurendada turismi ja töökohti selles regioonis.

Ryanair: Eero Pärgmäe kommentaarid on naeruväärsed

Ryanairi esindaja Dara Brady

Meil on kahju, et vaatamata Ryanairi arvukatele katsetele leida mõistlik lahendus nii Tallinna lennujaama kui konkurentsiametiga - hoidmaks ära selle välditava ühenduse ja liikluse vähenemise -, on Tallinna lennujaam läinud edasi oma läbimõtlematu ja ebaloogilise otsusega tõsta lennujaamatasusid uskumatu 33% võrra. Selle tulemusel vähendab Ryanair oma suvist lennugraafikut 35% võrra (sealhulgas kaotab otselennud kuude Euroopa suurlinna).

Tallinna Lennujaama juhatuse liikme Eero Pärgmäe varasemad kommentaarid, et Ryanair sulges need lennuliinid konkurentsi tõttu, on ebaloogilised ja naeruväärsed, arvestades, et Ryanair oli kõigil neil (nüüdseks teenindamata) liinidel ainuke operaator. Ühtlasi ei ole me muutunud Euroopa suurimaks lennufirmaks konkurentsi vältides. Ükski teine lennufirma ei suuda konkureerida Ryanairi madalate hindadega.

Kahjuks näib, et mõned Balti lennujaamad püüavad (hämmastava sarnasusega) tasusid ülemäära tõsta (enam kui 30%), mis on põhjustanud Euroopa lennuettevõtete sarnaseid mahukärpeid - näiteks Ryanairi hiljutised kärped Vilniuses (umbes 30% meie suvisest lennuplaanist).

Õnneks võidutses Riia lennujaamas mõistus - tasude tõstmise ettepanek võeti tagasi ja lennuplaan päästeti, kuigi sarnaselt Tallinnaga peab sealgi töötama kulude vähendamise nimel, nagu seda teevad ka konkureerivad Euroopa lennujaamad, kui nad tahavad tagada liikluse kasvu tulevikus.

See lennujaama mõtlematu otsus tuleb Eesti kodanike arvelt, kes seisavad nüüd silmitsi tohutu kahjuga kohalikele äridele ja turismile. Kaotatud ühendused, töökohad ja liiklus - kõike seda oleks võinud vältida, loobudes ülemäärasest ja alusetust tasude tõstmisest.