Ryanair kinnitab: otseliinide sulgemise taga on kõrged lennujaamatasud. Firma esindaja: Tallinna lennujaama väited on naeruväärsed
(155)
Kolmapäeval kirjutas Delfi Reisijuht, et Ryanair kaotab märtsist otselennud seitsmesse sihtkohta. Tallinna lennujaam ei seostanud tollal liinide lõppemist lennujaamatasude tõusuga, kuid nüüd selgub, et odavlennufirma tol ajal tasude tõusuga nõus ei olnud.
Kolmapäeval kirjutas Delfi Reisijuht, et märtsist alates lõpetab odavlennufirma Ryanair lendamise seitsmesse sihtkohta Tallinnast.
Tallinna lennujaama kommertsjuhi Eero Pärgmäe sõnul on liinid madala tasuvusega ning pärast pandeemiat alustatud mahukas turuhaaramine on nüüdseks näidanud, et kõik liinid pole jätkusuutlikud. Samuti on paljude sihtkohtade teenindamisel tihe konkurents, näiteks Ryanairi ning Wizzairi vahel. „Eks nad peavad ka millalgi majanduslikke otsuseid tegema,“ möönis Pärgmäe.
Pärgmäe märkis, et suvel algatati vastavalt seadusele lennujaamatasude muutmine, mille käigus kasvasid tasud 30%. Samas leidis ta, et tasude tõus liine poleks mõjutanud ning põhjuseid tuleks otsida mujalt, sest Ryanairi liinid lendasid liini soodustusega ning oleksid seda ka sel aastal teinud.
Samas kinnitas nüüd majandusminister Riina Sikkut, et Ryanair vaidlustas ainsana 15 vedajast Tallinna lennujaama lennujaamatasude tõusu, kirjutab ERR.
Lennujaamatasud pole muutunud kümme aastat
Samas selgitas Sikkut, et tasu sihtkohtadele ei tõusnud Billundi, Nürnbergi ja muude Ryanairi sihtkohtade puhul ja samuti on ettevõte saanud seni soodustust ka mahu pealt, mis oleks ka edaspidi rakendunud. „Nii et lennufirmal on sihtkohtade arvu muutes ikka mitmeid põhjuseid ning muutused ei ole seotud otseselt ja ainult tasumääradega,“ märkis Sikkut ERRile.
Sikkuti sõnul on omaniku ootus Tallinna lennujaamale sama nagu varemgi: võimalikult heade ühenduste tagamine ning kasumlik ja tõhus ettevõtte tegevus.
„Kahtlemata on keeruline iga otsusega teenida lühiajalist ja pikka perspektiivi korraga – sihtkohtade arvu kasvatamiseks ja lendude sageduse suurendamiseks peab ka lennujaama kulud saama pikaajaliselt kaetud. Tallinna lennujaam on juba ise selgitanud, et ettevõte ei ole tõstnud lennujaamatasusid umbes kümme aastat ning tasud jäävad madalamaks naaberriikide peamiste lennujaamade omadest,“ kirjeldas Sikkut odavlennufirma olukorda Tallinna lennujaamas.
Menetlus jätkub
Konkurentsiamet lennujaama kasutustasusid ei kooskõlasta ega reguleeri, kuid ameti roll lennujaama kasutustasude puhul on teostada järelevalvemenetlust tasudega seotud vaidlustes. Praegu viiakse konkurentsiameti regulatsiooniteenistuse õigusosakonna juhataja Marek Piiroja sõnul läbi järelevalvemenetlust, mille otsus peaks tulema aprillis.
„Otsuses loeb konkurentsiamet tasumäärade muutmise täielikult või osaliselt põhjendatuks ning AS Tallinna lennujaam avalikustab konkurentsiameti otsusega kooskõlas olevad uued tasumäärad oma veebilehel ja võib neid rakendada pärast kahe nädala möödumist uute tasumäärade avalikustamisest arvates,“ ütles Piiroja.
Ryanair tegi otsused tasude põhjal
Ryanair teatas täna, et vähendab oma 2023. aasta lennuplaani Tallinnas 35% võrra, katkestades otselennud Eesti pealinna ja 6 suurema Euroopa linna (sh Dublin, Malta ja Napoli) vahel. Ühtlasi vähendatakse lende Berliini. „Need kärped on otsene tagajärg Tallinna lennujaama ebaloogilisele otsusele tõsta tasusid ülemääraselt ehk 33%,“ märkis lennufirma.
„See tohutu ühenduskaotus oleks olnud täiesti välditav, kui Tallinna lennujaam ei oleks otsustanud oma tasusid tõsta,“ märkis Ryanairi esindaja. Lennufirma leiab, et uued läbimõtlematud tasud on ülimalt kõrged ja muudavad Tallinna, Eesti peamise lennujaama, täiesti ebasoodsaks ja konkurentsivõimetuks, võrreldes selle Euroopa kolleegidega, kes alandavad tasusid, et taastada ja suurendada ühenduvust pärast pandeemiat. Samal ajal põhjustab Tallinna hoolimatu otsus tõsta tasusid 33% võrra tohutuid probleeme ning kahju Eesti turismile, ühenduvusele ja töökohtadele, nagu näitavad need sellesuvised kärped, leiab Ryanair.
Lennufirma kutsub üles tasusid langetama
Ryanair kutsub Tallinna lennujaama ja konkurentsiametit üles muutma oma strateegiat lennujaamatasusid ülemäära tõsta, sest see kahjustab ühenduvust ja töökohti. Lennufirma soovitab selle asemel keskenduda kulude vähendamisele, mis võimaldaks sellistel lennuettevõtjatel nagu Ryanair suurendada turismi ja töökohti selles regioonis.