„SmartLynx Airlines Estonia OÜ ja transpordiamet on pidevas suhtluses ning järelevalvet on transpordiamet teinud ettevõttele nii planeeritult järelevalveplaani kohaselt kui ka ette teatamata ja plaaniväliselt,“ ütleb Erki Varma transpordiameti kommunikatsiooni- ja turundusosakonnast. Viimane selline audit tehti SmartLynxi lennukitele 5. jaanuaril ning mittevastavusi ei tuvastatud.

„Olgugi et ettevõttel on probleeme olnud defektidega lennukitel, ei ole ükski neist defektidest seotud lennukõlblikkuse nõuete eiramisega või halva hooldustegevuse kvaliteediga. Selles järelevalve käigus ka veenduti,“ kinnitab Varma, lisades, et kõik Eestis registreeritud SmartLynx Airlines Estonia õhusõidukid on läbinud transpordiameti põhjaliku kontrolli, mille käigus on alati veendutud, et see, mis on dokumenteeritud lennukõlblikkuse kirjetes, on ka füüsiliselt lennuki peal olemas ning et lennuk vastab tüübi disainile.

Ka välisregistris olevad lennukid on kontrollitud

Varma ütleb, et viimati tagasi pöördunud lennukid olid välisregistris, st SmartLynx Airlines Estonia oli need rentinud samasse gruppi kuuluvalt SmartLynx Airlines SIA-lt. „Kuna need lennukid ei ole Eesti registris, transpordiamet neile järelevalvet teha ei saa,“ nendib ta. Samas ei tähenda see, et nende lennukitega ei võiks või ei saaks lennata. „Ka nendel õhusõidukitel on olemas kehtiv lennukõlblikkussertifikaat ning samuti peavad need vastama lennukõlblikkuse nõuetele,“ kinnitab Varma.

Ta selgitab, et lennukeid hooldatakse selle riigi reeglite järgi, kus lennuk registreeritud on. Aluseks on sageli õhusõidukite tootja poolt kehtestatud hooldusnõuded. „Õhusõidukeid kontrollib iga päev piloot, kes viib läbi lennueelse ülevaatuse, samuti kontrollitakse õhusõidukit liinihooldust pakkuva organisatsiooni poolt,“ kinnitab ta.

Varma lisab, et transpordiamet ei pea arvestust, kui palju lende tehnilistel põhjustel edasi lükatakse, kuid on seisukohal, et defektse lennuki puhul on vastutustundlik otsus pigem lend edasi lükata kui seada ohtu lennuohutus.

Novatours koostööd lõpetada ei plaani

27. ja 31. detsembril Hurghadasse teel olnud SmartLynxi lennuk pöördus tehniliste probleemide tõttu Riia kohal Tallinnasse tagasi. Samuti lükkas ettevõte samal põhjusel 2. jaanuaril edasi tagasilennu Portugalist.

Üks reisikorraldajaid, kes Eestis SmartLynxi teenuseid kasutab, on Novatours, kes ei plaani nendega koostööd lõpetada.

„Eelmise aasta viimasel nädalal toimunud SmartLynxi tehnilised probleemid on kahetsusväärselt pannud proovile klientide ja reisikorraldajate kannatuse,“ ütles Novatoursi turundus- ja suhtekorraldusjuht Olev Riisberg möödunud nädalal. Ta lisas, et Novatoursi jaoks on reisijate turvalisus ja ohutus esmatähtis. „Reisikorraldaja Novatours on teinud SmartLynxiga viljakat koostööd alates 2011. aastast ning vaatamata ajutistele tõrgetele on lennufirma olnud Eesti ja Läti reisikorraldajatele oluline ja pikaajaline koostööpartner,“ sõnas Riisberg.

Riisberg rõhutas, et Novatours valib oma lennupartnerid hoolikalt ja teeb peale SmartLynxi koostööd veel teistegi lennufirmadega, näiteks Turkish Airlinesi ja Lufthansaga. „Tulevikus ei välista me koostööd ühegi lennuettevõttega,“ ütles Riisberg.

Mullu suvel lõpetas SmartLynxiga koostöö reisikorraldaja Tez Tour. Põhjusena tõid nad välja lendude hilinemised ja sellest tuleneva klientide rahulolematuse.

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti (TTJA) tarbijavaidluste komisjon tegi mullu SmartLynx Airlines Estonia kohta 20 otsust peamiselt lendude hilinemise kohta ning kõik tarbija kasuks. Samuti on ettevõte lisatud TTJA musta nimekirja, viimati lisati ettevõte sinna selle aasta 9. jaanuaril.