Lennureisijad peavad jõudma varem lennujaama ning olema valmis võimalikeks ootamatusteks seoses soetatud piletitega. Tühistamiste ja hilinemiste risk kasvab jõudsalt. Jäädes aga lendude broneerimisega hilja peale tuleb vaim valmis panna keskmisest kõrgemaks hinnatasemeks.

Lennukompaniide suvine lennukipuudus

SAS teatas, et eemaldab juunist augustini lennuplaanist 4000 väljumist. Taoline samm mõjutab ligikaudu 100 000 lennureisija suviseid plaane. Lennufirma asepresidendi Simon Pauck Hansen sõnas portaalile CHECK-IN.dk, et peamine põhjus peitub lennukite puuduses.

Lennufirmad nagu SAS polnud valmis suureks reisijate arvu kasvuks. "Lennukiteta ei saa me lennata," ütles Hansen. "Me täheldame mitmeid parameetreid, mis muudavad suvisel hooajal reisijate teenindamise keeruliseks nii meile kui tervele sektorile laiemalt."

Sarnaselt SASile andis British Airways teada, et nad eemaldavad 10% suvisest võimekusest lennureisijaid teenindada. Selliste teadete juures on kirjeldatud, et kõikidel muudatustest puudutatud reisijatel on võimalik lennuaegu tasuta muuta.

Teraslindude taevas hoidmiseks vähe töötajaid

BBC andmetel plaanib Briti odavlennufirma EasyJet suviseks hooajaks eemaldada lennukitelt istmeid. Nad seisavad silmitsi töötajate puudusega, mistõttu näib finantsiliselt mõistliku variandina istmete arvu kahandamine, kuna sel juhul saab igal lennul hoida nelja pardateenindaja asemel tööl kolme.

Kummalise käigu põhjuseks on ametlikud regulatsioonid. Minimaalse pardatöötajate arvu reeglid põhinevad füüsiliselt lennukis paiknevate istmete, mitte lennule registreeritud inimeste arvul. Teisisõnu tähendab see, et odavlennufirma saab nüüdsest pakkuda A319 lendudele istekohti vaid 150 inimesele väljumise kohta.

Ekspertide sõnul võib Easyjeti olukorrale sarnased probleemid lennufirmasid kimbutada veel kuni 12 kuu jagu. Lisaks töötajatele sai pihta toitlustus. Näiteks TUI Airways andis mõningate väljumiste osas reisijatele hoiatuse: peate võtma kaasa oma toidu, sest meil pole võimalik toitu pakkuda. Alkoholi ei tohi kaasa haarata!

Rendiautode otsingute keerises

2021. aasta suvel tiriti rendiautosid eelistavad reisilised Carmageddoni ehk Autokalüpsise keskmesse. Rendiautode saadavus ei klappinud suure nõudlusega. Võiks arvata, et selle aasta suveks on rendifirmade poolt olukord lahendatud. Tegelikult see nii aga pole.

Uute autode tootmine ja müümine on aeglustunud mitmesuguste faktorite tõttu. Seepärast ei ole saanud autorendiga tegelevad ettevõtted soovitud tempos oma sõidukiparki taastada. Pealegi on selles sektoris võetud samme aeglaselt, et mitte riskida järjekordse viiruselaine taustal suurte investeeringute tegemisega.

Samaaegselt kimbutavad autoga reisijaid kõrged kütusehinnad. Kindlasti tasub rendiauto broneerida ära võimalikult vara. Tark tegu on hindu võrrelda lennujaama ja linnasiseste rendipunktide vahel. Vahel võib olla hinnavahe sadades eurodes, mis tähendab isegi lisatranspordi valguses tunduvalt soodsamat väljaminekut.

Hilinemised muutuvad normaalsuseks

Paljuski keskendutakse uudistes lennufirmade endi väljakutsetele, ent lennujaamad peavad tegelema samasuguste takistustega tööjõu värbamisel. Reisimine on selle aasta kevadest saadik hoogustunud kaelamurdva kiirusega ning senine tööjõud ei klapi uue reaalsusega.

Euroopa lennujaamu ühendav katuseorganisatsioon ACI Europe avalikustas raporti, mille kohaselt kaks kolmandikku Euroopa lennujaamadest ennustab suveks lendude hilinemise kasvu. Enam kui kolmandik lennujaamadest vastas uuringus, et nende suvist toimimist mõjutab töötajate puudus.

Omakorda tähendab see, et reisijad peaksid tähelepanu pöörama oma baasõigustele. Igas suuremas EL-s asuvas lennujaamas peaks olema saadaval vastav infovoldik. Samuti on võimalik seda leida veebiavarustest, et kriitilisel hetkel enda õiguste eest seista.

Oluline on märgata konkreetsete lennupiletite kombineerimist. Jätkulendude ja üksikute lennupiletite ostmise osas võib olla suur vahe, kui juhtub kõige hullem. Kõikvõimalike riskide maandamiseks pole halb mõte soetada reisitõrkekindlustus. Ka sel juhul tasuks end põhjalikult reeglite üksikasjadega kurssi viia.

Pudelikaelad koduses lennujaamas

Tallinna lennujaam läks juba 27. märtsist üle suvisele lennuplaanile. Nüüdseks on aga lennujaam teavitanud, et julgestuskontrolli läbimiseks tuleks varuda varasemast rohkem aega. Põhjus on lihtne: töötajaid jääb julgestuskontrolli täielikuks mehitamiseks puudu.

Reisijate arvu kasvu mõjutab seegi, et suviseks ajaks on avatud võrdlemisi palju otseliine. Ühest küljest taastab see jõudsalt lennureiside statistikat pandeemiale eelnenud tasemel, ent teisest küljest kaasneb suurema käibega suurem surve sõlmjaama taristule.

Tallinnas soovitatakse kõikidel reisijatel saabuda lennujaama kindlasti vähemalt 2 tundi enne lennuki ametlikku väljumisaega. Seejuures tuuakse välja, et kibekiired on varahommikused ja lõunased ajavahemikud. Varahommikul saabuvad inimesed viimasel hetkel ning lõuna paiku asub teele korraga palju lende.