REISIFOTO KOOL | Kuidas pildistada maailma kuulsamaid vaatamisväärsusi

 (2)
REISIFOTO KOOL | Kuidas pildistada maailma kuulsamaid vaatamisväärsusi
Toweri sild LondonisFoto: Silvia Pärmann

Käimas on Eesti suurim reisifoto konkurss Reisifoto 2019. Kas oled juba oma pildid saatnud? Kui ei, loe inspiratsiooniks konkursi žüriiliikme Silvia Pärmanni reisifoto kooli vaatamisväärsuste pildistamisest. Artikkel on taasavaldatud Reisijuhi arhiivist.

Kui tahad miljoneid kordi pildistatud maailma kuulsamaid ehitisi ja monumente jäädvustada nii, et pilt ei kuuluks klassikaliselt halbade turistifotode kullafondi, tuleb varuda aega ja tahtmist ekperimenteerida — oodata õiget valgust, otsida uusi vaateid, ronida, purssida kohalikega nende keelt ja suumida seal, kus seda reeglina ei tehta.

1. Vali hoolikalt kaadrit

Ikooniliste ehitiste ja vaatamisväärsuste ümbrus on tavaliselt turiste täis nagu külakoer kirpe.
Kamp väikseid vahvaid kaameratega jaapani turiste võib kindlasti kohapeal oma vadinaga rõõmsa meeleolu luua, kuid fotol viia peamiselt objektilt tähelepanu kõrvale või — mis tõenäolisem — varjata selle lihtsalt ära. Enne pildistama hakkamist uuri oma objekti lähemalt: mis on selle populaarsuse ja tähtsuse põhjuseks? On see kuju, mõni detail, asukoht linnapildis või maastikul. Kadreeri pilt nii, et foto hiljem seda eripära edasi annaks.
Ära unusta kõige lihtsamaid tõdesid, nagu näiteks, et kõrget hoonet pildistades tasub teha vertikaalne pilt.

Seotud lood:

2. Leia võimalus lisada oma fotole “mõõtkava”
Isegi maailmakuulsate objektide puhul on raske nende suurust pildil päris hästi hoomata. Proovi pildile jätta midagi, mille suurust kõik teavad: inimene, auto, kass. Kaasaegsed arhitektuuriikoode fassaadid on traditsiooniliste aknarivideta ning nende mõõtmeid on samuti keeruline aimata, kui midagi võrdluseks kõrval pole.

London. Foto: Silvia Pärmann

3. Jälgi valgust
Suur osa inimesi külastab turismiobjekte päevasel ajal. Päikesetõusu või –loojangu aegne valgus võib aga ka kõige tuntumale objektile anda täiesti uue uue meeleolu ja ilme.
Vähemalt linnades asuvad objektid on reeglina valgustatud, püüa loojanguaega enne täielikku pimedust, millal valgustus on juba sisse lülitatud. Päikesetõusu kasuks räägib aga lisaks kaunile ja pehmele valgusele, mis kõik üle kuldab, ka see, et varajastel tundidel jalutab haruharva mõni soovimatu turist kaadrisse. Kasuta ära seda, kuidas äike, lumesadu või udu valgust muudavad.

Hommik Mrauk U varemete vahel, Myanmar. Silvia Pärmann

4. Uuri ümbrust
Enne pildi tegemist uuri kindlasti ümbrust. Alati ei ole võimalik päikesetõusu ajal naasta; udu ei haju sobival hetkel ning taevas läheb vajalikul hetkel tavaliselt pilve, mitte siniseks; piksenool ei pruugi tingimata just siis huvitavat valgust heita, kui teie mõne vaatamisväärsuse juures seisate. Aga alati on võimalik leida ka miljoneid kordi pildistatud rajatise juures mõni postkaardiklišeest erinev vaatenurk, jalutades lihtsalt mõnikümmend meetrit edasi, vasakule, paremale või — miks ka mitte — ronides selle sama objekti otsa.
Londoni Toweri silla torne (avapildil), mis sillale ka nime andnud, on jõe kaldalt jäädvustatud ilmselt miljarditele fotodele ning enne seda maalidele ja joonistustele.
Alailma pilves ja vihmases Londonis on üle halli vee sirutuvast sillast klassikalist kaadrit huvitavaks saada keeruline, lihtsam lahendus on aga sadakond meetrit kaameratega turistide massist edasi jalutada ning teha pilt kuulsast tornist hoopis silla peal seistes.

5. Muuda fookust
Maailmakuulsa ehitise puhul pole oluline kogu kaadrit sellega täita — iga vaataja tunneb sell ära niikuinii. Kui pole võimalus valida kellaaega, mil selle ümber tungleks vähem rahvast või oodata huvitavat valgust, saab foto meeldejäävaks muuta pildi fookust mujale suunates ning objekti taustale jättes. Jumalaema Kaitsmise kirik Moskvas Punasel väljakul, tuntud rohkem küll Vassili Blažennõi katedraali nime all (pildil), on ühtaegu nii mälestis kui sümbol, mille rahvusmustritest inspireeritud kuplid tunneb ära absoluutselt igaüks. Huvitavama pildi saab, kui fokusseerida mõnele pühamu poole teel olevale inimesele.
Mõned arhitektuurifotograafid teevad ebainimlikke pingutusi, et inimesi kaadrist välja jätta, samas võivad inimesed muidu staatilisele mälestisele elu anda. Mõned rahvad ja inimesed on varmamad pildile jääma, teised mitte — küsi alati enne kellegi pildistama hakkamist selleks luba.

Punane väljak, Moskva. Foto: Silvia Pärmann

6. Proovi suurendada
Kui pildistad midagi tõesti tuntut, piisab selle äratuntavaks muutmiseks ka sellest, kui püüda pildile lihtsalt üks detail. Suumi ja jäta ülejäänud detailide lisamine pildivaataja mälu ja fantaasia hooleks.
Näiteks Londoni Buckhinghami palee, mis kõigile tuttav juba esimese klassi inglise keele õpikutest, seisva valvuri vorm muudab pildistamise koha sekundiga äratuntavaks. Kui muidu on mõistlik pildistamiseks luba küsida, on see kõikvõimalike valvurite puhul mahavisatud aeg — nad ei pilguta vastuseks silmagi. Igaks juhuks uuri enne ümbrust, et teha kindlaks, ega pildistamine keelatud ei ole. (Eriti Venemaal ja diktaatorlikes riikides). Sellise keelu olemasolul ei ole relvastatud ja relva kasutamiseks korraliku väljaõppe saanud inimese fotografeerimine kõige mõistlikum tegu.

5. Roni millegi otsa
Kõrgete ausammaste või lihtsalt üüratusuurte objektide pildistamiseks on kaamera reeglina vaja suunata alt üles, kuid see muudab objekti ilmet ning reeglina on ka tulemuseks juba tüütuseni nähtud kaader. Alati ei ole ka nii palju taganemisruumi, et alt üles vaatamist vältida. Üks lihtsamaid võimalusi on ronida mõne lähedalseisva objekti otsa ja pildistada sealt — olgu see siis vastasmaja trepikoja aken, mõni küngas, puu.