“Oleme uhked, et saame pakkuda reisijatele maailmatasemel ehitisi. Ma ei ole veel kohanud kedagi, kes ustest sisse astudes ei oleks vaimustunud,” ütleb Henri Hansson, Finavia tehnoloogia ja jätkusuutlikkuse asepresident. “Terminal, selle rajatised ja teenused on kujundatud Soome uueks visiitkaardiks. Paljude jaoks on Helsingi lennujaam nende esimeseks kokkupuuteks meie riigiga,” lisas Hansson.

“Lainemisprojekt tugevdab Helsingi lennujaama positsiooni rahvusvahelise transiitlennujaamana. Lennujaama ületamatu eelis seisneb strateegilises asendis Euroopa ja Aasia vahel. Paremad teenused ja sujuvam transiitliikluse voog suurendavad Soome konkurentsivõimet,” ütles Finavia Helsingi lennujaama direktor Ulla Lettijeff.

Arhitektuuriliselt suursugune peasissekäik viib reisijad väljuvate lendude saali, mis on pahvikslööva lainelise puukatusega. Päeval valgustab ruumi looduslik valgus, mis siseneb läbi suurte ja avarate akende. Ehitustööde üheks eesmärgiks oli taastada lennureiside seikluslikkus ja romantilisus. Arhitektuur on inspireeritud Soome klassikalisest disainist, näiteks Tapio Wirkkala Ultima Thulest ja geograafilistest kontuuridest. Katusekujundus mängib kerguse ja raskuse muutumisega, olles viimistletud ehtsast Soome kuusest. Katus koosneb 500 ainulaadsest CLT-elemendist, mis on paigutatud ükshaaval nagu hiiglaslik mosaiik.

Suur mõju Soome tööhõivele

Finavia kaheksa aastat kestnud laienemisprojekt on Terminal 2 uue osa avamisega jõudmas lõppjärku. Projekt valmib täielikult 2023. aastal. Investeeringul on märkimisväärne mõju Soome majandusele tervikuna.

“Meil on väga hea meel, et nii paljud Soome ettevõtted on suutnud täita meie rangeid nõudeid. 1 miljardi euro suuruse arenguprogrammi kodumaine osakaal — st Soome ettevõtetega sõlmitud lepingute osakaal koguinvesteeringust — on umbes 90%,” ütleb Hansson.

Keskkonnaväärtused ja süsinikdioksiidi heite vähendamine olid planeerimise keskmes. Terminal on ehitatud 30% energiatõhusamaks kui ametlikult nõutud. “Jätkusuutlikkus on olnud oluline eesmärk kogu arendusprogrammi vältel. See määratleb kõike, mida me teeme: planeerimist, ehitamist, koostööd ja hooldust. Kaugliinidele mõeldud laiendusele on juba omistatud rahvusvaheliselt tunnustatud BREAAM-sertifikaat tervikliku jätkusuutliku töö eest,” ütleb Finavia tehnoloogia ja jätkusuutlikkuse asepresident.

Energiasääst on saavutatud näiteks hoone välispiirete hea soojusisolatsiooni ja tõhusa soojustagastusega. Nutikad valgustid hämarduvad ja lülituvad välja sõltuvalt sellest, kui palju loomulikku valgust terminali tohututest akendest sisse voolab. Uues P1 Premium/P2 parkimismajas laaditakse sõidukeid päikeseenergiaga.

Paremad teenused ja mugavused reisijatele

Uus multimodaalne reisikeskus ühendab erinevaid transpordiliike. Terminali pääseb otse uuest parkimismajast (P1 Premium/P2) ja rongijaamast vaid mõne minutiga. Bussijaam ja taksode peatused asuvad otse terminali sissepääsu uste kõrval. Alates 1. detsembrist saavad autod ja taksod reisijate mahapanekuks sõita otse peaukse ette.

Kuigi uue Terminal 2 uksed on alates 1. detsembrist avatud, on osad ehitused lennujaamas veel pooleli. Suvel 2022 võetakse kasutusele uus turvakontrolli- ja check-in ala ning avatakse restoranide ala. 2023. aastal lõpetatakse Schengeni värava- ja pagasiala ümberehitused ning sellega saab Finavia laienemine punkti.

Kõik detsembri alguses toimuvad uuendused ja muudatused puudutavad reisijaid, kes reisivad läbi Terminal 2. Reisimine läbi Terminal 1, sealhulgas transpordikorraldus ja teenused, jäävad esialgu samaks.

Uus Helsingi lennujaam numbrites:

  • 45% suurem terminal, mis võrdubHelsingi Linnanmäki lõbustuspargi suuruse alaga
  • 100% rohkem suurte laia kerega õhusõidukite silda sõitmise väravaid: WBA (wide body aircraft) silda sõitmise väravate arv kahekordistus kaheksalt kuueteistkümnele
  • Pagasi käitlemise läbilaskevõime kasvab 50%
  • Passikontrolli läbilaskevõime suureneb 50%
  • Renoveeriakse 450 000 ruutmeetrit perrooniala ja lennukite parkimisala ning ruleerimisteid: see pindala võrdub 90 jalgpalliväljakuga
  • Multimodaalne reisikeskus, mis ühendab erinevaid transpordiliike
  • Finavia investeerib laienemisprojekti 1 miljardit eurot

Vaata galeriid Helsingi lennujaama uuendatud reisiterminalist: