Kalev Spa Hotelli ja Veekeskuse juht Piret Betlem ütleb, et neil on väga hea meel, et suuremas mahus veekeskuse- ja treenimisvõimalused avati just 1. veebruaril, sest see on Kalev Spa jaoks tähenduslik kuupäev — just 1. veebruaril 15 aastat tagasi avati endisaegse Kalevi Ujula järeltulijana moodne ja mitmekülgsete võimalustega Kalev Spa Hotell ja Veekeskus.

Betlem loodab, et tööd saab jätkata suhteliselt normaalselt, pakkudes külastajatele olulisi teenuseid, aga arvestades samal ajal kõikide piirangutega. “Osad kliendid on veel infosulus, helistavad, kirjutavad ja küsivad. Oleme mõne päevaga pidanud tubli kommunikatsioonitöö ära tegema. Arvata võib, et mõned inimesed lihtsalt veel ei julge käia rahvarohketes kohtades. Samas, Kalev Spa´s ei ole ülerahvastatust karta, meie uued ventilatsiooniseadmed ja kogu maja on projekteeritud nii, et veekeskus saaks teenindada 1500 klienti päevas ja piirangute tingimustes töötades on eriti palju ruumi ja õhku.”

Nii Kalev Spa igapäevased sportlased, harrastajad, ujumiskoolid kui ka periooditeenuse soetajad saavad nüüd oma sisseharjunud trennirutiinidega jätkata. “Loodetavasti uut sulgemist ei tule,” on Betlem optimistlikult meelestatud. “Ootame, et ka hotelli täituvus hakkaks tõusma seoses paremate võimalustega sportimiseks ja lõõgastumiseks igas vanuses külastajatele. Ootame, et meile jõuaks ka rohkem eestimaalasi majutusteenust tarbima ning hotelli spaapuhkust nautima.”

Betlem loodab, et viiruse levik saadakse kontrolli alla. "Piiride avamisel ootame tagasi oma püsikliente ja uusi kliente naaberriikidest ning planeerime kõigele vaatamata ka välisturismi elavdamisega seotud ettevalmistavaid tegevusi. Nägime suvel, et kiire taastumine on võimalik kohe, kui Eestisse oli suvisel perioodil ohutu reisida, rõõmu jagus küll vaid juuli- ja augustikuuks aga see andis kindluse, et palju inimesed sõidaksid esimese võimaluse avanedes koroonatüdimusest puhkama." Hotellijuhil on hea meel, et väga palju tuli sel perioodil lühikese ettebroneerimisajaga lastega peresid, nii Eestist kui Soomest.

Kalev Spa’s pole ühtegi nakatumist tuvastatud

“Viiruse leviku peatamise kaasaaitamiseks oleme olnud väga seadusekuulekad ja pidanud kinni kõikidest nõuetest,” räägib hotellijuht. “Meil on omal väga range sisekord viiruseohu tõkestamiseks, millega peame kinni kokkulepitud protseduurireeglitest ja meil ei ole majas nakatumisi kordagi tuvastatud."

Kalev Spa veekeskuse ja spordiklubi ruumid on avarad ja täituvus tänases olukorras ei lähegi üle 50%. “Kalev Spa riietusruumides on 680 kappi, millest võiksime täita kuni pooled, kuid sedagi pole juhtunud, sest ühed kliendid tulevad, teised lähevad. Vahede hoidmisesse, maski kandmisesse ja enda järel näiteks vahendite desinfitseerimisse suhtume ainult positiivselt — inimesed peavadki õppima enda järelt puhastama, see on hea tava ka ilma viiruseohuta. Meie kliendid on hästi mõistlikud, hoiavad ise kenasti distantsi, garderoobis ei trügita teise kõrvale, saabudes kantakse enamasti maski.”

Vahepealne kinniolek hästi ei mõjunud

Vahepeane kinniolek oli Betlemi sõnul raske. “Me töötame rangete piirangutega niigi juba 11 kuud, olukorras, kus nõudluse vähenemise tõttu ülerahvastatus lihtsalt ei olnudki võimalik ja ikka pandi uksed kinni. Tallinlased sõitsid aga linnast ära mujale puhkama ja sportima ning Tallinna spaad, hotellid ja restoranid, mis kogu kriisi on nagunii olnud kõige kehvemas seisus, kannatasid majanduslikult veelgi rohkem. Eestimaalane vaatab pigem nagunii puhkamisvõimalusi otsides pealinnast kaugemale.”

Kahju on hotellijuhil ka sellest, et inimestelt võeti vahepeal igasugune vees treenimise võimalus ära ja seda pole võimalik alati teiste treeningutega asendada. “Arvestades seda, kuidas me oleme pingutanud ja kõik meetmed käiku võtnud, et viiruse levikut takistada, ei tundunud see õiglane. Arvestades ka veekeskuse "tehnika viimase sõna” ventilatsiooniseadmeid ja kloorikäitlemist, mis WHO hinnangul koroonaviirusele ei sobi, ei tundunud sugugi loogiline, et me saime vastu jõulupühi taas korralduse uksed sulgeda. Kokku on Kalev Spa veekeskus kriisi puhkemisest alates olnud suletud 99 päeva — need päevad annavad kokku üle 3 kuu, mis on olnud ainult suur kulu ja kahjum, arvestades, et veekeskuse pidamine on nagunii väga suurte püsikuludega seotud. Siin on paraku aga vajalik teatud kriitiline külastajate arv kõigil päevadel, et majandamine üldse ära tasuks. Ka veekeskuse sulgemisjärgne käivitamine on taas suur kulu.”

Raskest olukorrast aitaks välja normaalne suvi ja toetused

Raskest olukorrast tuleb Kalev Spa Betlemi sõnul välja juhul, kui kriis pikemalt edasi ei vindu ja vähemalt suvel normaalne liikumine toimub. “Kevadest alates oleme oodanud toetusmeetmeid ja meie sektorile oleks suureks abiks olnud töökohtade säilitamisel kevadeni kestev palgatoetus, sest piirangud peatasid meie töö kas täielikult või osaliselt. Meil on väga tublid ja pika staažiga töötajad, oskusteave, mida on oluline hoida. Kalev Spa´l lõppes 2019. aasta kevadel suur remont ja me ei saanud aastatki töötada, et ootamatult saabunud rasked ajad paremini üle elada.”

Olukorrast aitaks Betlemi sõnul välja tulla ka see, kui turismiettevõtted saaksid kriisist toibumise perioodil erinevaid projektitoetusi — kõike, mis aitaks teenuseid ja teenindust parandada, tootearendust teha. “Kindlasti on vaja maksusoodustusi ja et arvestataks ettevõtjate ettepanekuid, sest ainult seda äri seestpoolt tundes saab midagi ära teha. Me peaks olema väike ja kiire riik ning nüüd tulekski toetada operatiivselt just selle sektori ettevõtteid, kes kriisis kõige rohkem pihta said, just nagu turism, sest turismisektor koos sidusate tegevusvaldkondadega aitavad taas riiki raha sisse tuua.

Hotellijuhi sõnul on selge, et sihtkohtade vahel läheb nüüd tihedaks konkurentsiks ja kõik riigid tahavad kiirelt taastada turismitulud. "Meil on vaja, et taastuks vähemalt Euroopa-sisene reisimine ja turism naaberriikide vahel. Globaalne reisimine on nagunii veel pikemal pausil ja sellega seoses enamike spaade ärimudelid häiritud,” võtab Betlem Kalev Spa ootused tulevikuks kokku.