2005. aastal kandideeris ühe Los Angelese keskkooli õpilane Dennis Keen õpilasvahetusprogrammi. Peale väikest järelemõtlemist sai ta aru, et ei taha minna Prantsusmaale ega Hispaaniasse, vaid hoopiski Kasahstani. “Inimesed ei teadnud, kus see riik asub,” ütles Keen. Ta lisas, et Kasahstani ajaarvamine jaguneb kaheks – enne Boratit ja peale Boratit.

Ta vihjas sellega filmile “Borat — Kultuurialased õppetunnid Ameerikast abiks suursuguse Kasahstani riigi ülesehitamisel”. Sacha Baron Coheni komöödia, mis lõi 2006. aastal kinodes laineid. Filmis mängib Cohen reporterit, kes külastab Ameerikat. Seal räägib ta näiteks, kuidas tema koduriigis inimesed väidetavalt hobuse uriini joovad ja kuidas naisi peetakse kinnisvaraks. Kasahstani valitsus keelas riigis filmi ära ja ähvardas Cohenit kohtuga.

Seega kui Cohen avaldas 29. septembril treileri filmile “Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan”, mis valmis saladuskatte all, oli ta valmis uueks võitluseks valitsusega.

Võitlust aga ei tulnud. Kasahstani turismiameti juhataja asetäitja Kairat Sadvakassovi sõnul ei tahtnud turismiamet üle reageerida. Ta lisas, et nende otsuseks oli lasta filmil vaikselt hääbuda ja sellele mitte reageerida.

Siis aga tuli mängu endine vahetusõpilane Keen. Peale vahetusprogrammi läks ta tagasi Ameerikasse, et lõpetada Stanfordi ülikool, kus ta õppis koos ühe professoriga Kasahstanist. Peale õpingute lõppu kolis Keen Kasahstani, abiellus kohalikuga ja alustas oma äri. Ta tegi Almaty`s, riigi suurimas linnas, jalutustuure. Nüüd on tal ka kohalikus televisioonis oma reisisaade.

Kui Keen filmi järjest teada sai, mõtles ta, et selle asemel, et Coheni ignoreerida, võiks Kasahstan Borati karakteri tunnuslause omaks võtta. Tema arvates sobis see hästi uueks turisimisloganiks — “Kazakhstan. Very nice!”.

Keen ja tema sõber Yermek Utemissov, kes aitab välisettevõtetel Kasahstanis filmivõtteid korraldada, esitlesid enda ideed kohalikule turismiametile. Tiim tegutses järjepidevalt, et valmiksid neli 12-sekundilist klippi, kus inimesed kõnnivad Kasahstanis ja ütlevad video lõpus uue tunnuslause. Näiteks ühes klipis joob mees traditsioonilist hapendatud hobusepiima ja ütleb: “That`s actually very nice”.

Utemissov rääkis, et ei karda enam, et Kasahstani rahvas filmi peale ärritub. Ta ütles, et kasvanud on uus generatsioon, kes on rohkem maailmas toimuvaga kursis ja seda suuresti tänu sotsiaalmeediale. Ta lisas, et nüüd osatakse rohkem inglise keelt ja vaadatakse samu koomikuid, keda ülejäänud maailmgi.

Sadvakassov pole veel filmi näinud, kuid ka tema pole mures. Tema sõnul on pandeemia mõjunud kehvasti tervele turismisektorile ja see on hea, kui riik meedias kajastust saab. Ta lisas, et neile meeldiks Coheniga edaspidi koostööd teha.

Kui Cohen kuulis kohaliku valituse reaktsioonist, siis kirjutas ta neile, et tegu on komöödiaga ja Kasahstanil filmis pole mingit pistmist päris riigiga. Ta lisas, et valis riigi sellepärast, et keegi USA-s ei teadnud sellest väga midagi. See andis neile võimaluse luua metsik ja humoorikas vale maailm. Coheni sõnul on Kasahstan on ilus riik kaasaegse ühiskonnaga.

Vaata ka videot:

Allikas: nytimes.com