“Ma ei soovinud seda kõike avalikult kirjutada või sellele avalikku tähelepanu tuua, aga kahjuks olen ma jõudnud punkti, kus ma enam ei tea, mida edasi teha,” kirjutab Metsallik. “Märtsikuu alguses lendas mees kaheks nädalaks Kuubale, see on tema sünnimaa. Tema reisi jooksul kuulutati nii Eestis kui Kuubal välja eriolukord ning tagasilend tühistati. Kuubalt organiseeriti lend Eestisse, et aidata koju seal viibivaid eestlaseid, kuid sellele lennule teda ei lubatud, kuna ta pole Eesti kodanik. Tühistatud lennu pileti raha tagasi samuti ei saanud.”

Mari kirjutab, et nad ostsid küll mehele uue lennupileti, kuid lend paraku tühistati. “Seejärel algas pikk venimine Lufthansa tõttu, kes lendu muudkui tühistas, lükkas edasi, broneeris ümber, sõna otseses mõttes kuude kaupa. Mees oli terve see aeg valmis koju tulema ning iga kord jäi lend vahetult enne ära,” kurdab naine.

Peale viimast tühistamist loobus paar Lufthansa järel ootamast ning leppiti tõsiasjaga, et nende piletite eest tasutud raha on samuti kaotsi läinud. Selle asemel osteti taaskord uued piletid teise reisikorraldaja kaudu. “Kätte jõudis lendamise päev ning meest ei lubatud taaskord lennule. Seekordne põhjendus — Hispaania ei lubanud transiiti,” räägib Metsallik. “Ja nii pidi ta kokkupakitud kohvritega taaskord lennujaamast lahkuma ning taaskord läks piletite eest makstud raha vastu taevast.”

Seejärel ostis paar veel ühe pileti. “Broneering koosnes kolmest lennust: Iberia poolt korraldatavad lennud Havanast Stockholmi ning airBalticu korraldatav lend Stockholm-Tallinn. Samal ajal võtsin ühendust mitmete asutustega ning taotlesin erilubasid, et tõestada tema õigust lennata Eestisse ning tema tegi sama Kuuba poolt. Talle väljastati allkirjastatud tõendid transiidiks erinevate riikide suursaatkondade ja ministeeriumite poolt.”

Siis saabus aga info, et airBaltic oli oma lennu samuti tühistanud. “Võtsin kohe ühendust City.Traveliga ja Iberiaga. Iberia kinnitas, et kuna pilet oli ostetud reisikorraldaja kaudu, pean suhtlema nendega abi saamiseks. City.Travel vastas, et minu küsimus on suunatud järjekorda ning et ma ootaks vastust, mida aga ei tulnud. Kirjutasin neile korduvalt uuesti, kuid vastus oli alati sama — olete ootejärjekorras,” selgitab naine. “Kirjutasin neile kolm päeva enne lendu ning palusin lahendust, kuna me ei saa jätta inimest poole tee peale. Kahjuks ei saanud me vastust ning kuna lennu kuupäev jõudis lähedale, ostsime lõpuks ise juurde veel Finnairi lennu Stockholmist Tallinnasse, asendamaks ärajäänud Airbalticu lendu.”

Kui kätte jõudis 6. august ehk lennu päev, mis oli ühtlasi ka Mari ja ta kallima ühise tütre kolmas sünnipäev, läks mees juba viiendat korda pakitud kohvritega lennujaama. “Ja teda ei lastud taaskord lennuki peale. Põhjendus: airBalticu tühistatud lennu tõttu on kehtetuks muutunud terve komplektpilet,” on Mari pettunud. “Ma võtsin peale seda koheselt ühendust City.Traveliga ning palusin uut lendu, kuna nad ei informeerinud meid sellest, et lennupilet oli kehtetu. Kahjuks keeldutakse raha tagastamast ning asenduslendu pakkumast ega võeta mingit vastutust kehtetu pileti eest.”

Mari on pahane, sest perel ei ole enam võimalik uusi lennupileteid soetada. “Kuude kaupa oleme mehega, kes on ühtlasi meie pere ülalpidaja, olnud lahus,” kurvastab ta. “Me ei ole saanud üksteist näha, ta ei ole saanud meie tütart näha, teda kaitsta. Meie tütar aga hüüab iga kord, kui näeb lennukit lendamas, et tema issi tuleb. Ja nüüd oleme me punktis, kus Eestis aastaid töötanud ja siia oma aega, vaeva, annet ja energiat panustanud inimene ei saa tagasi koju. Me oleme kulutanud tohutult raha lendudele, mida ei toimunud või millele minu meest kohati absurdsete põhjendustega lendama ei lubatud. Ta on kogu eelmainitu tõttu olnud eemal oma perest (me pole iial nii kaua lahus olnud) ning emotsionaalselt kurnatud. See kõik on tänaseks tekitanud suurt emotsionaalset valu meile kõigile. Lisaks on meil ka ajalimiit, sest peagi muutuvad kehtetuks tema dokumendid (elamisluba), mille pikendamiseks peab ta Eestis olema.”

Niisiis pöörduski Metsallik foorumi kasutajate poole, et nemad annaksid nõu, mida perekond saab teha, et mees koju tagasi saaks. Praegu püüab pere saada lennupiletit ja transiidiluba läbi Prantsusmaa ja Helsingi.

Välisministeeriumi meedianõunik Mari Krusteni sõnul on nad isiku olukorrast teadlikud ning pereemaga ka otse suhelnud. “Tulenevalt isikuandmete kaitse kohustusest ei ole meil võimalik juhtumit täiendavalt kommenteerida,” selgitas ta.

Krusten sõnab, et erinevalt kevadisest olukorrast kui suletud olid piirid ning ühendused praktiliselt puudusid, siis praegusel hetkel lennuliiklus ei ole katkenud, vaid vähenenud on otselennud — Eestisse naasta soovijatel on võimalus kasutada ümberistumisega regulaarlende. “Samadel tingimustel on võimalik Eestisse tulla nii kodanikel kui ka elamisloaga isikutel. Sõltuvalt reisi alguspunktist võib olla vajalik täita ka eneseisolatsiooni nõuet, vastavate riikide nimekirjaga saab tutvuda välisministeeriumi kodulehel.”