Uued reeglid lennujaamades

Hetkel on Heathrow' lennujaam sulgenud ühe oma lennuraja ja kaks terminali. Reisijate arv on eelmiste kuudega võrreldes kahanenud 52%. Gatwicki lennujaamas on 90% töötajatest saadetud sundpuhkusele. Kohalikud ametnikud eeldavad, et reisijate arvu taastumiseni võib minna lausa neli aastat. Ka teistes lennujaamades üle maailma on detsembrist alates reisijate arv järjest kahanenud.

Millised muutused võivad lennujaamades aset leida?

  • Järjekorras palutakse inimestel omavahel kahemeetrist vahet hoida. Lisaks võidakse reisijatele sõnumi teel teada anda, millal värava juurde minna. Seda selleks, et vältida suuremaid rahvamasse.
  • Pikendatakse aega, millal ennast lennule registeerida saab. See võib tähendada, et lennujaamas tuleb olla neli tundi enne oma lendu.
  • Laialdane Covid-19 testide tegemine. Dubais on korraldatud vereproovide võtmine ja Hongkongis tehakse teste, mille tulemused saadakse 12 tunni jooksul.
  • Tervisetõendid võivad saada kohustuslikuks. Juba praegu nõuavad Tai ametnikud dokumente, mis tõestavad, et reisijal puuduvad märgid nakkushaigustest. Tõend peab olema väljastatud mitte rohkem kui 72 tundi enne maandumist.
  • Ka kindlustuse sertifikaadid võivad muutuda kohustuslikuks. Tai nõuab, et kindlustus oleks valmis katma koroonaviirusega seotud probleeme 90 000 euro ulatuses.
  • Enne lennukisse sisenemist desinfitseeritakse reisijate kotid kas elektrostaatiliselt või UV-valgusega.
  • Kasutatakse rohkem näotuvastuse süsteeme. See tähendab, et tarvis on vähem passikontrollipunkte.
  • Võetakse kasutusele keerukamad turvakontrolli masinad, kus pole tarvis sülearvutit ega vedelikke kotist välja võtta.

Uued protseduurid lennujaamades on aeganõudvad muidugi, kuid siiski tundub neli tundi varem kohale minek üleliigne. Kohustuslik tervisekontroll ja -tõendid on väga tõenäolised. Kui uued süsteemid lennujaamades korralikult tööle saadakse, läheb kõik jälle peaaegu sama sujuvalt nagu varem. Kuid see võib aastaid aega võtta.

Uued reeglid lennukis

Praegusel ajal on ligi 64% kogu maailma reisilennukitest kasutuseta. Rahvusvaheline Lennutranspordi Ühendus (IATA) on hoiatanud, et lennutööstus kaotab sellel aastal üle 28 miljardi euro. See seab üle 25 miljoni töökoha üle maailma riski alla. British Airways on öelnud, et oma töö võivad kaotada 12 000 inimest, kelle seas on ligi 1100 pilooti. Ryanair avaldas hiljuti, et nad plaanivad koondada 3000 inimest. Mõned lennufirmad on aga juba pankrotti läinud.

Millised muutused võivad aset leida?

  • Lennufirmade raske majandusliku seisu tõttu toimub vähem lende. See omakorda tähendab kallimaid lennukipileteid.
  • Keskmised istekohad jäetakse tühjaks.
  • Lennukeid puhastatakse tihedamalt ja korralikumalt.
  • Kaitsemaskid muutuvad kohustuslikuks. Seda on rakendanud juba näiteks Lufthansa ja Wizz Air. Lisaks reisijatele kannavad maske ja kindaid ka lennuki meeskond.
  • Reisijatele hakatakse jagama tasuta desinfitseerivaid lapikesi.
  • Istekohtadele ehitatakse ümber plastikust kapuutsid.
  • Lendudel ei serveerita enam alkoholi. Lisaks asendatakse soe toit pakendis võileibadega.
  • Seatakse piirangud käsipagasile, et vältida seda, et inimesed peavad enda asjade kätte saamiseks teiste reisijatega kokku puutuma.
  • Viimased read jäetakse Covid-19 sümptomitega reisijatele. Hiina on sellist võimalust inimestele juba tutvustanud.

Maskide kandmise kohustus tundub olema mõistlik. Ka väiksem toidu- ja joogivalik on paratamatu. Keskmise rea vabana hoidmine tundub aga majanduslikult väga kahjulik. Reisijate vahel vähemalt kahemeetrise vahe hoidmine tähendaks, et lennukisse mahub vähem inimesi. See omakorda tähendab kallimaid pileteid. Hinnatõus on siiski paratamatu, kuna lennufirmad on raskustes. Odavate lennupiletite aeg on hetkel läbi.

Uued reeglid rongides

Ka rongid on praegusel ajal palju tühjemad kui tavaliselt. Paljud rongiettevõtted ülemaailma on vähendanud rongide väljumissagedust. Rongiliiklus on olnud eriti tähtis esiliinitöötajatele ja vabatahtlikele.

Millised muutused võivad aset leida?

  • Reisijate arv väheneb, kuna inimesed jätkavad tööd kodukontoritest.
  • Jälgitakse rohkem sotsiaalse distantseerumise reegeleid rongide koridorides.
  • Hakatakse kasutama tehnoloogiat, mis aitab rongis olevaid inimesi kokku lugeda.
  • Kaitsemaskid muutuvad kohustuslikuks.

Kaitsemaskide kohustuslikuks muutumine on väga tõenäoline. Arvestades aga rahvahulka platvormidel tipptundide ajal, tundub distantsi hoidmine rongis võimatu. Pigem tuleks investeerida uutesse rongidesse ja lisada väljumisaegu.

Uued reeglid laevades

Kruiisiäril läks enne koroonaviiruse kriisi väga hästi. Tööstus andis tööd ligi 891 000 inimesele ja lõbustas rohkem kui 21 miljonit inimest iga aasta. Nüüd on pilt aga hoopis teistsugune. Suur osa laevadest seisavad suletud sadamates.

Millised muutused võivad aset leida?

  • Inimestele hakatakse tegema ahvatlevaid pakkumisi, et neid taas kruiisidele meelitada.
  • Vähem vahepeatusi, kuna paljudel riikidel on välismaalastele sisenemiskeeld.
  • Kohustuslikuks muutuvad tervisekontroll- ja tõend.
  • Laevas tuleb hakata teistega distantsi hoidma.
  • Rootsi laudade asemel lauateenindus või söökla.
  • Eraldatakse rohkem ruume meditsiinitöötajatele.

Tervisekontroll ja -tõend tundub ka laevaga reisimise puhul vältimatu. Kindlasti pannakse rohkem rõhku ka koristamisele ja desinfitseerimisele. Kruiisid võivad muutuda sisenemiskeeldude tõttu vähem mitmekesisemaks.

Reisikindlustuse mõju

Paljud reisikindlustuse firmad ei paku Covid-19 seotud probleemide eest kaitset. Enamus kindlustajaid ei kavatse ka tingimusi muuta.

Millised muutused võivad aset leida?

  • Kallim kindlustus, seda eriti juhul kui see katab koroonaviirusega seotud probleeme ja kindlustuse soovija on riskirühmas.
  • Raskused leida sobivat kindlustust.

Kui kindlustusfirmad katavad koroonaviirusega seotud probleeme, peaksid nad seda tegema kuni vaktsiini leidmiseni. Ka reisikindlustuse maailma stabiilseks muutumine võtab aega.

Välismaale minemine

Puhkekeskused üle maailma on tühjad. Keegi ei oska täpselt öelda, millal turism jälle hoo sisse saab.

Millised muutused võivad aset leida?

  • Distantsi hoidmine muutub väga tavaliseks. Restoranides ja rannakohvikutes võib hakata nägema plastikust kabiine.
  • Vaatamisväärsuste juurde seatakse kindel inimeste arv, kes seal korraga viibida võivad.
  • Massiturism vaibub paljudes kohtades. Mõned sihtkohad ei pruugi üldse enam turiste vastu võtta.
  • 14-päevane karantiin riiki sisenemisel lõpetab paljudes sihtkohtades kiirelt kogu turismi.

See olukord pole igavene ja taastub aja jooksul. Lisaks on nüüd raskelt välja teenitud puhkused veelgi erilisemad.

Allikas: Daily Mail