Võimalik ainult Aafrikas: suur vintage- lennukite võiduajamine üle kogu kontinendi!

Vintage Air Rally on tõeline seiklus, kus 22 meeskonda üritab ajaloolistel lennukitel üle kogu Aafrika lennates lennunduse algusaastaid meenutada. Starditi Kreetalt 12. novembril, vahepeatusi tehti või tehakse Egiptuses, Sudaanis, Etioopias, Kenyas, Tansaanias, Zimbabwes ja Botswanas, kohale, Kaplinna kavatsetakse jõuda kaheksa päeva pärast.
1928. aastal tegi Iiri piloot leedi Sophie Marie Heath ajalugu, lennates esimese inimesena u 13 000 kilomeetrit Aafrika põhjatipust Kairost lõunatippu Kaplinna. Lennunduse algusaegadel oli Aafrika selle valdkonna pioneeride jaoks kuum kant ning nüüd on käimas katse toonase ajaloo taaselustamiseks suisa enneolematutes mastaapides.
Võistulennu finiš asub Lõuna-Aafrika Vabariigi pealinnas Kaplinnas. Iga lendur peab määratud vahemaa läbima enne 1939. aastat valmistatud ühemootorilisel biplaanil (kahekordsete tiibadega lennukil). Rahvasuus kutsuti selliseid lennukeid Eestis enne sõda "moosiriiuliteks".

Ruthefordi, kes ka ise on lendur, ajendas „rallit“ korraldama teadasaamine, et midagi seesugust pole kunagi varem isegi mitte üritatud.
Sündmus sai teoks mitme osapoole koostöös; projekti on panustanud mitme riigi valitsused, sponsorettevõtted, heategevusorganisatsioonid ja varustusetootjad. Kõige suuremaks logistiliseks väljakutseks on olnud antiiksetele lennukitele sobiva erikütuse võimaldamine, nentis Rutheford. Kütusevarud on targu toimetatud mitmesse võistulennu marsruudile jäävasse asulasse.
Lennukite võiduajamisest võtavad osa lennundusentusiastid kogu maailmast Saksamaalt Botswana ja USA-ni. Kohale on toodud fantastiline kollektsioon klassikalisi lennukeid 1920. ja 1930. aastatest, nende hulgas käsnalainelase-nimelise ööliblika (ingl gypsy moth) järgi hüüdnime saanud, täielikult restaureeritud mudel de Havilland DH.60 Moth, millega Robert Redfordfi kehastatud tegelane lendas kuulsas 1985. aasta filmis „Minu Aafrika“ (Out of Africa).
„Need erinevad suuresti nüüdisaegsetest lennukitest,“ märkis koos abikaasaga nii Belgiat kui ka Prantsusmaad esindav piloot Alexandra Maingard. „Maandumised on üsna keerulised ja ka mootori töölesaamine võib kujuneda probleemiks — mõnikord tuleb propellerit käima tõmmata käsitsi.“
„Mootori seiskumise oht on [selliste lennukite puhul] suurem kui tavalennukitega,“ nentis Rutheford. „Kuid isegi täiskiirusel ei lenda biplaanid kiiremini kui umbes 115 kilomeetrit tunnis, mistõttu sunnitud maandumisel on kiirus väga väike ja piloodi ellujäämise tõenäosus taolises avariis väga kõrge.“
Mitu võistulennuretke kontrollpunkti on kavandatud populaarsete vaatamisväärsuste lähedusse, nt Victoria kose juurde Zimbabwes. Prepare2Go tegeleb annetuste kogumisega ÜRO lasteorganisatsioonile UNICEF ja ohustatud röövlinnuliikide toetamiseks.
Peale selle pillutakse igalt rallil osalevalt õhusõidukilt taasmetsastamise toetamiseks mõnede Aafrika mandril põua tõttu kannatavate piirkondade kohal alla „seemnepomme“.
Allikas: Forte.ee