Lennundussektor on pidanud sel suvel kokku puutuma mitme keerulise väljakutsega. Paljudel Euroopasse ja kaugemalegi lennanud reisijatel on tulnud silmitsi seista pikkade turvakontrolli järjekordadega, lendude hilinemisega või isegi tühistamisega.

Pärast koroonapandeemiast tingitud reisimise langust on turismisektor näidanud sellel aastal ootamatult kiiret taastumist ja märkimisväärset tõusu, mis tõi kaasa lennunduses väljakutsete rohke suve. Seda eelkõige liinilendude puhul, kuna reisikorraldajate tšarterlendudega reisides on selliseid juhtumeid esinenud kordades vähem.

Augusti lõpuks on olukord muutunud märksa paremaks. Näiteks sügisreiside osas on kogu lennundussektor ressurssidega nõudlusele hoogsalt järele jõudmas ja Tallinna lennujaama andmetel on pikad turvakontrolli järjekorrad kadumas.

Samas tuleb reisihuvilistel jätkuvalt säilitada valvsus ja olla paindlik ning valmis mõningateks lennuplaanide muudatusteks. Väga oluline on, et reisijad jagaksid reisikorraldajatega korrektseid andmeid, selleks et kõigile reisijatele jõuaks vajalik info operatiivselt. Samuti tasub jälgida tavapärasest tihedamini oma lennu väljumisaegasid.

Olulised nõuanded reisijatele

Mida teha, kui lend hilineb?

Kui lendad Euroopa lennufirmaga ja lend hilineb, on reisijal õigus sõltuvalt hilinemise kestusest ja lennumarsruudi pikkusest saada abi, hüvitist, tasuta toitlustust, mõningatel juhtudel ka majutust ning tagasilendu. Kui jõudsid oma reisi lõppsihtkohta enam kui 3 tundi plaanitust hiljem, on reisijal õigus saada lennufirmalt hüvitist 250-600 € ulatuses. Erandiks on juhud, kui lennu hilinemine oli tingitud erakorralistest asjaoludest, mida lennufirma peab tõendama vastavate dokumentidega. Hüvitise saamiseks tuleb pöörduda lennufirma poole.

Mida teha, kui pagas on kadunud?

Soovitame klientidel alati reisikindlustuse soetamist, eriti sellist, mis on täiendatud erinevate kaitsega, näiteks pagasikaitse. Osades lennujaamades esinev personalinappus võib tingida olukorra, kus reisijate pagas hilineb või läheb kaotsi. Esiteks tuleb sihtkohta saabudes kindlaks teha, et pagas on tõesti kaduma läinud. Mõnikord võib suuremates lennujaamades pagasi kättesaamine võtta aega kuni tund või isegi kauem. Kui reisija siiski pagasilindilt oma kohvrit ei leia, tuleks esmalt kontrollida ka teiste saabunud lendude pagasilinte - ehk on eksikombel see sinna sattunud. Kui kohvrit ka sealt ei leia, tasub ühendust võtta selle lennufirma pagasiteenindusega, kes reisija lendu korraldas. Kui nad ei suuda kohvri asukohta tuvastada, tuleks täita pagasi kaotamise avaldus. Samuti tasub lennufirmalt uurida, millist kompensatsiooni nad kaotsiläinud pagasi puhul reisijale pakuvad.

Mida teha, kui lend tühistatakse?

Kui lend tühistatakse, siis tulenevalt lennuettevõtja vastutusest, on reisijal õigus valida kompensatsiooni, lennu asendamise või tagasilennu vahel. Lennuettevõtja kohustus reisija abistamiseks on ka lennujaamas. Kui lennu tühistamisest on teavitatud hiljem kui 14 päeva enne plaanitud väljalendu, on reisijal õigus lennuettevõtjalt saada kompensatsiooni 250-600 € ning see sõltub lennu pikkusest. Lennufirma peab tõendama, kas ja millal reisijat on isiklikult tühistamisest teavitatud. Kompensatsiooni ei maksta, kui lennuettevõtja suudab tõendada, et tühistamise põhjuseks olid erakorralised asjaolud, mida ei oleks saanud vältida isegi kõigi põhjendatud meetmete rakendamisel.

Millised on reisikindlustused eelised?

Praegusel ajahetkel on puhkuseplaanide tegemisel reisikindlustus hädavajalik, mida saab soetada nii eraldi kui koos reisipaketiga. Soovitame teha kindlustus kohe peale seda, kui reis on broneeritud. Reisikindlustus kaitseb eelkõige reisijaid õnnetuste eest, kattes reisi ajal vajalikuks osutunud ravikulud. Lisaks on võimalik juurde valida ka reisitõrke kaitse, mille puhul katab kindlustus ära jäänud reisi kulud olukorras, kui reisile ei saa minna lähedase haiguse, õnnetuse, tühistatud ja hilinenud lendude või muude põhjuste tõttu. Kindlustust saab tellida ka reisikorraldajalt lisateenusena.

Allikas: Novatours