Jalgrattareis Tadžikistanis. Pamiiri „kiirteed“ mööda Afganistani piiri äärde

Vaata lähemalt Hind: 1990 €
Jalgrattareis Tadžikistanis. Pamiiri „kiirteed“ mööda Afganistani piiri äärde

&Moments Seiklusreisid

HIND: 1990 eurot

Tel.: +372 58 722 433
E-mail: info@andmoments.com

REISI TOIMUMISE AEG:

(15. - 25. august 2018)


 

KIRJELDUS:
• Võimsad mäed ning ligi 5000 meetrised mäekurud
• Legendaarne „Pamiiri kiirtee“
• Teekond piki Afganistani piiri
• Kesk-Aasia köök: kirgiisi ja tadžiki roogade parimad palad
• Ehe karjuseelu: mehed hobustel ning habemikud jurtade ees

 

LISAINFO:
 

Kesk-Aasia südames
Piirkond, kus sõidame on Kesk-Aasia oma parimas ja klassikalises mõttes. See on piirkond, mis on nii kaugel „tsivilisatsioonist“, kui seda siin kandis vähegi võimalik on. Asume Kesk-Aasia südames. Siinsed asumid on nii Kesk-Aasialikud, kui vähegi võimalik: tolmused, mägede vahel asuvad külad. Elu andvaks tuiksooneks on jõgi, selle ääri piiravad paplite read. Poodide ees istuvad tübeteikapäised kandvad vanamehed …

 

Pamiiri „kiirtee“
Pamiiri „kiirtee“, ehk Pamiiri maantee või siis lühidalt M41 on siinse elu tuiksooneks. Kuigi rajatud aastatel 1931-1934 Nõukogude sõjaväe jaoks, ulatub ta ajalugu aastatuhandeid tagasi, mil ta oli osa Siiditeest. Arvamused tema alguspunkti osas (Afganistan, Usbekistan või Tadžikistan) lähevad lahku, kuid lõpp-punkti osas ollakse üksmeelel – see asub Ošis, Kõrgõzstanis. Meie rattareis läbib selle tee kõige klassikalisemat osa, mis paikneb Khorog’i ja Oši vahel. Alustame kõrguselt 2100 meetrit, läbime Ak-Baitali mäekuru kõrgusel 4655 meetrit ning jõuame välja Oshi kõrgusel 963 meetrit. Selliste kõrgustega on Pamiiri maantee maailmas kõrguselt teine rahvusvaheline tee.

 

Pamiiri ja Hindukuši mäed, ligi 5000 meetrised mäekurud
Mäed on siin võimsad – pole ka imestada, tegemist on ju maailma ühtede kõrgeimate mäestikega: Pamiir ja Hindukuš, mis piiravad meie teekonda. Mõlemate kõrgeimad tipud ulatuvad ligi 8000 meetrini. Meie tee peale jääb ka Ak-Baitali mäekuru kõrgusel 4655 meetrit.

 

Afganistani piir
Suur osa meie reisiteekonnast kulgeb mööda Tadžikistani-Afganistani piiri, mööda Panj’i jõge. See ala on Wakhani org. Elu teiselpool jõge kulgeb kohati väga lähedal ning on hea võimalus võrrelda mõlema riigi elu kulgemist ja arengut.

 

Mehed hobustel – peavarjuks jurta
Panji jõe viljakast orust Pamiiri platoole tõustes leiame eest nomaadid, kes siin traditsioonilist karjaseelu elavad. Enamuses on nad kirgiisid. Suvel aetakse kari siinsetele mägikarjamaadele – jailoo’dele. Karjatatakse peamiselt lambaid, kitsi ja hobuseid aga ka jakke. Jurta, kui eluase, on seni nomaadide seas asendamatu. Ta pakub karjusrahvale kaitset tuule, vihma ja päikese eest.

 

Kesk-Aasia köök
Tadžiki köögis on meile kõige tuntum roog pilaff (plov). Kuid see on vaid väike osa sellest rikkast ja aastatuhandete vanusest köögist. Ehe ja tavapärane rahvusroog, mida saame ka kindlasti maitsta on kurtob. Selleks on kihiti laotud leivad, mis on töödeldud jogurtiga ning seejärel lisatud sibulaid ja rohelist. Pamiiri platool teeme tutvust ka kirgiisi köögiga, kuna suur osa elanikest on seal selle rahvuse esindajad. Kirgiisi köögis domineerib lamba- ja hobuseliha ning piimatooted.

 

Mugavused
Läbime karmi mägismaad, kus viietärnihotelle ei leidu. Ööbime väikestes hotellides, külalismajades ning kodumajutustes. Iga hotell ja kodumajutus erineb eelmisest, kuid reeglina on nad lihtsad, puhtad. Duširuum ja tualett on tavaliselt ühiskasutusega. Kuid külalislahkus, kaunid vaated ning kodune gurmeetoit kompenseerivad lihtsa eluolu kuhjaga. Mugavustega hotellid/külalismajad leiame suurlinnadest (Dušanbe ja Oš).

 

Füüsiline ettevalmistus
Tadžikistani rattareis on raske raskusastmega. See tähendab seda, et sa peaksid olema terve ning aktiivse ja sportliku eluviisiga. Sellisel juhul saad sellel rattareisil kenasti hakkama! Eelnev mägijalgrattasõidu kogemus on kindlasti abiks, kuid selle puudumine ei ole ka ületamatu probleem. Sõltuvalt maastikust läbime päevas umbes 40-80 km, mis võtab koos peatustega aega 6-8 tundi. Enamus teest on ülesmäge, kuigi mitte liiga järsu tõusunurgaga. Järske tõuse ning tehniliselt keerulisi langusi tuleb siiski teel ette, kuid neil puhkudel on vajadusel koht saateautos alati kõigile olemas. Enamikul päevadel tuleb osa distantsist meil läbida autodes, kuna vahemaad on pikad. Suurem osa marsruudist kulgeb katteta teedel. Võib juhtuda, et lühikestel teelõikudel peame ratast käekõrval lükkama või seda kandma. Tavaliselt jagame ratturid väiksematesse gruppidesse, vastavalt nende kogemustele ja kehalisele vormile.

 

Reisi algus- ja lõpp-punkt
Reis saab alguse Dušanbe (DYU) ja lõpeb Biškeki rahvusvahelisest lennujaamast (IATA: FRU)