Foto: Bobby Yip, Reuters/Scanpix

Miks minna

Minna tasub sellepärast, et Hongkong on korraga linnalik, maalähedane ja samas ka mereäärne linn. Sest see on koht, kus Hiina ja Suurbritannia kokku sulasid, luues ainulaadse paiga templite ja trammide ning feng shui ja moodsa finantspoliitikaga. Siin saab tõenäoliselt parimat toitu, mida eales sealkandis proovitud ning saadud kalorid on kohe võimalik ühes maailma turvalisimas linnas maha kõndida. Siin võib kogeda allasurutust või ülevoolavaid emotsioone, ent mitte kunagi igavust.

Millal minna

Tavaliselt on parim aeg Hongkongi külastada jahedamal, kuivemal ja päikesepaistelisemal perioodil oktoobrist jaanuarini, kui puhuvad põhjatuuled Hiina sisemaa poolt. Kahjuks tähendab see teinekord ka ränka õhusaastetaseme tõusu. Kui suudate niiskuse välja kannatada ja olete valmis kogema taifuuni, on parimaks külastamise ajaks juuli ja august, kui puhuvad edelatuuled. Siiski on ilma ennustamine sealkandis osutunud suhteliselt keeruliseks. 2012. aasta augustikuu oli viimase 20 aasta kõige kuivem ning sama aasta november oli alates 1885. aastast kõige vihmasem. Samuti oli hiljuti kõige külmem maikuu päev pärast aastat 1917.

Kuidas kohale jõuda

Hongkongis on suurepärane ühistranspordivõrk, mis saab alguse juba lennujaamast, Chek Lap Kokist. Arvestades asjaolu, et enamikul kohalikest pole isiklikku autot, on see täiesti loogiline. Lennujaama ekspressrong on kiire (viib 24 minutiga Hongkongi saarele) ja pilet maksab 100 Hongkongi dollarit (50 dollarit lapsele vanuses 3–11). Saadaval on ka rühmasoodustused. Rongid sõidavad linna sagedasti vahemikus 6.00–00.48. Enamik hotelle pakub tasuta süstikbussiteenust Airport Expressi jaamadest Kowloonis ning Hongkongi saarel.

Ka taksosid leidub piisavalt ning hind on taskukohane: sõidualustustasu on 20 Hongkongi dollarit. Takso tasub võtta, kui lennujaamast linna on suundumas vähemalt kolm inimest. Sõidu kestus on umbes 40 minutit ja hind 300 Hongkongi dollarit. Iga eseme eest pagasiruumis võtavad taksod lisaks 5 Hongkongi dollarit.

Airport Expressil on linnasisesed lennule registreerimise punktid Hongkongi ja Kowlooni jaamades. Registreeruda saate igal ajal vähemalt 90 minutit enne väljalendu. See on eriti mugav juhul, kui peate hotellist lahkuma keskpäeval, ent lend väljub alles õhtul. Lihtsalt minge jaama, andke oma pagas ära ning võtke pardakaart. Mõned lennufirmad lubavad registreeruda kuni 24 tundi enne väljalendu (mis on mugav, kui lend on varahommikul). Lisateavet saate registreerimispunktides.

Kruiisid

Praegu ehitatakse Kai Takisse (vana lennujaama asukoht) uut kruiisisadamat. Esimene kai plaanitakse avada juunis, teine järgmisel aastal. Vahepeal maabuvad kruiisilaevad kas Ocean Terminalis, mis asub Star Ferry kõrval Tsim Sha Tsuis, või Container Terminalsis New Territoriesil (Uus Territoorium). Viimasest väljuvad praegu kruiisifirmade süstikbussid.

Rongid

Hiina kaugliinirongid saabuvad Kowlooni Hung Homi jaama Shanghaist, Guangzhoust ja Pekingist. Hung Homi jaam on omakorda ühenduses MTRi (Hongkongi raudtee) kahe peamise liini (East ja West Rail) ning mitmete bussiliinidega.

Kuidas liikuda

Ühistransport: 1997. aastal võeti esimest korda maailmas just Hongkongis kasutusele kindlaksmääratud summaga ühistranspordikaardid. Octopuse kaart (kaheksa on Hiinas õnnenumber) on eriti vajalik, kui plaanite palju liikuda.

Kaarte saab osta lennujaamast ja igast MTRi jaamast. Vajalik on 50 Hongkongi dollari suurune tagatisraha. Kui viibite linnas vaid paar päeva, on mõistlikum osta turistidele mõeldud Octopusi kaart, millega saate kolme päeva jooksul piiramatult sõita ja lisaks veel ühe või kaks Airport Expressi sõitu (kaardi hind vastavalt kas 220 või 300 Hongkongi dollarit). Kaarte saab laadida metroojaamades ning 7-Eleveni ja Circle K kauplustes. Kaarti saab kasutada ka supermarketites, kohvikukettides ja kiirtoidukohtades maksmiseks.

Kõige tõhusam ühistranspordivahend on MTR. See on puhas (söögid-joogid pole lubatud), kiire, turvaline, seda on lihtne kasutada, seal on mobiililevi ja suvel ka konditsioneer. Peaaegu kõigis jaamades on vähemalt üks sularahaautomaat. Tualetid on olemas uuemates jaamades, enamikus aga mitte.

Bussivõrk on soodsam ja laiaulatuslikum kui MTR. Hongkongi saare peamine bussijaam asub keskuses (Central district) Exchange Square’i all.

Taksojuhtide jaoks tasub sõidu sihtpunkt hiina keeles üles kirjutada. See kehtib kõikjal Hongkongis, välja arvatud kõige turistirohkemates piirkondades. Inglise keelt räägitakse tunduvalt vähem kui kunagisest kolooniast eeldada võiks. Kandke alati kaasas oma hotelli kakskeelset visiitkaarti või oma peatuskoha hiinakeelset aadressi.

Praamid: Hongkongi ja mitmete läheduses asuvate saarte vahel peavad ühendust praamid. Kaid asuvad Hongkongi saare sadamapiirkonnas. Kaid nr 7 ja 8 on reserveeritud Star Ferry jaoks, mis käib tihedalt Hongkongi ja Kowloonis asuva Tsim Sha Tsui vahet.

See on üks kahest kõige meeldejäävamast ja soodsamast (tööpäeval on alumisel tekil sõidu hind 2 Hongkongi dollarit) reisist kogu linnas, kui mitte maailmas. Teine on ding ding ehk tramm, mis sõidab Hongkongi läänepoolelt Kennedy Townist idapoolele Shaukeiwani. Olenemata sõidu pikkusest on trammipileti hind 2,30 Honkongi dollarit (lastele 1,20).

Jalgsi: Hongkong on üllatavalt hea linn jalgsi avastamiseks. Paljud hooned on sildade ja kõnniteede kaudu ühendatud. Hongkongis asub ka maailma pikim kaetud eskalaator, mis asub välitingimustes. Tegelikult koosneb see mitmest eskalaatorist, mis ühendavad omavahel erinevaid tasandeid. Kella kuuest kümneni hommikul viib see tööleminejaid alla ning pärast seda sõidab kuni keskööni üles.

Linna ümbritsevatel saartel ja New Territoriesil on suurepärased tingimused matkamiseks. Ärge laske end petta Tsim Sha Tsui rahvahulkadest. Seal on täiesti võimalik leida subtroopilise loodusega sama rütm (ning sellesse eksida), nii et võtke kaasa piisavalt vett ja mobiiltelefon ning enne minekut visake pilk peale ka ilmateatele (www.hko.gov.hk).

Hongkongi ja Kowlooni ühendavad kolm Victoria sadama alt läbiminevat maanteetunnelit. Kui sõidate taksoga ühest otsast teise, lisanduvad hinnale ka tollimaks ning takso tagasisõidu tasu. Viimane jääb olenevalt tunnelist 10 ja 15 Hongkongi dollari vahele. Tagasisõidu tasu saab vältida, kui kasutate sadamatevahelisi taksosid. Ka taksod, mis enam ei tööta (märgil teade „Out of Service”), otsivad mõnikord reisijaid, kellega oma poolele tagasi sõita. Nemad tagasisõidu raha ei vaja. Selliseid variante leiab sagedamini hilisõhtul või umbes kella nelja ajal pärastlõunal, kui taksojuhtidel lõpeb vahetus. Käeviipega saab märku anda, et soovite minna sadama alt läbi.

The Telegraphi nõuanne pagasi kohta

Kui plaanite tagasireisil sõita Airport Expressiga, saate oma pagasi registreerida ja pardakaardi kätte nii Hongkongi kui ka Kowlooni jaamadest lennu päeval igal ajal hiljemalt 90 minutit enne oma lennu väljumist. Kuna enamikust hotellidest tuleb keskpäeval lahkuda, aga mitmed Euroopa lennud väljuvad alles hilja õhtul, ei pea te nõnda terve päeva oma asju kaasas tassima ega pärast neile hotelli järele minema. Mõned lennufirmad võimaldavad registreerumist 24 tundi enne lennu väljumist. See on mugav, kui teie lend on väga vara hommikul. Seda, millised firmad pakuvad päev varem lennule registreerimise võimalust, saab vaadata aadressilt www.mtr.com.

Kohalikud seadused ja tavad

Unustage 1970. aastate kung fu filmid. Kui teil pole plaanis Mongkoki lõbumajas kaklust alustada, siis ühegi kuritegeliku jõuguga te ei kohtu. Hongkong on seadusekuulelik koht, kus võib end tunda üllatavalt turvaliselt. Siin linnas on rahulikud bussijärjekorrad, alati abivalmis politseinikud, pargikoristajad, korralikku käitumist meeldetuletavad sildid ja piimajoogid kohalike kohvikute menüüdes. Lan Kwai Fongi ja Wanchai baaritänavatelt kaugemal kohtab purjus inimest harva. Kogu oma kärarikkuse ja 21. sajandi tänavakultuuri juures on see vägagi konservatiivne keskkond, kus hinnatakse tagasihoidlikkust, jumaldatakse lapsi (blonde lapsi paitatakse hea õnne nimel) ja väärtustatakse perekonda.

Ärge laske näomaskidel end ära ehmatada. Alates 2003. aasta SARSi levikust on linn muutunud hügieeniteadlikumaks. Haigena maski kandmine ei ole kohustuslik, aga seda peetakse viisakaks. Mõnes bussis on üleval nõuanded, kuidas käituda, kui teil on köha või muu tõbi kallal. Suuremates kaubanduskeskustes on käte steriliseerimise vahendid. Gripihooajal (veebruar/märts) tasub neid kasutada.

Isegi kui te ei tegele äriga, võite varem või hiljem siiski leida end olukorrast, kui keegi ulatab teile visiitkaardi. Võtke see vastu mõlema käega, lugege seda kohe ja hoidke hoolikalt. Samuti on makstes viisakas pangakaarti üle anda mõlema käega.

Avalikus kohas, sealhulgas randades ja parkides, on suitsetamine keelatud.

Viige ennast kurssi mõnede lihtsate reeglitega. Näiteks küsides teed, ärge käige peale inimesele, kes ilmselgelt inglise keelt ei oska. Samuti tasuks vältida kas-küsimusi, millele saab vastata eitavalt või jaatavalt, näiteks „Kas sadam jääb sinnapoole?”. Inimesed, kes soovivad teie au säästa, vastavad jah ka juhul, kui see pole õige.

Riiklikud pühad

Tasuks vaadata veebilehelt www.gov.hk/en/about/abouthk/holiday valitsuse koostatud nimekirja 2013. aasta riigipühade kohta, et vältida rahvamasse ühistranspordis ja praamidel.

Ilm

Hongkongi taifuunihooaeg kestab maist oktoobrini. Linnal on taifuunihoiatussüsteem, kus number 1 hoiatussignaal annab märku, et taifuun on Hongkongist 800 km kaugusel, number 3 signaal annab märku, et taifuun liigub Hongkongile lähemale, ning number 8 teatab, et taifuun möödub eeldatavasti Hongkongist väga lähedalt. Kui antakse signaal nr 8, suletakse kõik teenused ja avalikud asutused. Kohalikud tele- ja raadiojaamad hoiavad inimesi asjade käiguga kursis, et kõik saaksid koju liikuda enne, kui ühistranspordivõrk suletakse. Pärast seda, kui on antud number 1 signaal, saate taifuuni eeldatavat liikumisteed jälgida Hongkongi vaatluskeskuse veebilehel www.hko.gov.hk.

Vaatluskeskusel on ka vihmahoiatussüsteem, mille madalaim tase on merevaigukollane ja edasi läheb läbi punase järjest kõrgemaks kuni mustani. Suvekuudel võivad tugevad vihmahood põhjustada suuri üleujutusi ja maalihkeid. Kui antakse must hoiatus, tuleks jääda paigale, välja arvatud juhul, kui viibite kohas, kus teid võib ähvardada maalihe.

Aastaringne riietusnõu: Ükskõik millal te subtroopilist Hongkongi külastate, soojemad riided tuleks alati kaasa võtta. Talvel võib minna ootamatult jahedaks. Turistidele teeb tavaliselt nalja, kui Hongkongi vaatluskeskus annab 12 kraadi juures külma ilma hoiatuse, ent temperatuur võib kiiresti langeda ja jahe ilm muutuda käredaks külmaks. Hooned ei ole soojustatud, enamikus kohtades ei ole küttesüsteeme ning konditsioneerid bussides, praamides, restoranides ja poodides töötavad ilmast hoolimata edasi. Kui te plaanite matkama minna, võtke kindlasti ka kindad ja müts kaasa.

Aga suvel peaks meeles pidama, et hoolimata keskkonnakaitsjate nõudmistest on see linn endiselt pea kogu ulatuses konditsioneeritud ning kinodeski pakutakse pleede, et külalised augustis kopsupõletikku ei saaks. Väljas võib olla 36 kraadi sooja ja 95% niiskust, ent ruumis sees oleks hea kampsun selga panna.

Kui reisite vihmasel ajal, tasub kaasa võtta jalanõud, mis ei ole just teie lemmikud, sest tagasi koju te neid tõenäoliselt enam ei vii.

Hea teada

Hongkongi suunakood: 852.
Valuuta: Hongkongi dollar (mis alates 1983. aastast on fikseeritud kursiga USA dollari suhtes, 1 USA dollar on 7,8 Honkongi dollarit). Kirjutamise ajal oli üks Hongkongi dollar 0,1 eurot.
Hädaabi (kiirabi, politsei, tuletõrje): 999.
Hongkongi turismiinfokeskusesse saab helistada numbril +852 2508 1234, kuid lihtsam on vaadata kodulehte www.discoverhongkong.com.

Minek - Tulek

Hong Kongi on Eestist päris head ja soodsad lennuühendused. Lennata on võimalik Finnairiga läbi Helsingi või siis suvel Tallinnasse lendamist alustanud Turkish Airlines´iga. Viimane on muide tunnistatud juba teist aastat Euroopa parimaks lennukompaniiks. Kindlasti tasub kiidetud teenindust endal järele proovida ning miks mitte teha vahepeal ka väike peatus imeilusas mosheede ja bazaaride linnas Istanbulis. Seda enam, et lennukompanii pakub pikema vahepeatuse korral lausa tasuta linnaekskursioone.