Foto: Tourism Authority of Thailand

Miks minna

Tai pealinn on Kagu-Aasia kõige mõistatuslikum linn, kus põrkuvad traditsioonid ja tänapäev. Esmakülastajaid võivad betoonimäed ja futuristlikud reklaamitahvlitega pilvelõhkujad pisut jahmatada. Kui aga astuda paar sammu peatänavatest kaugemale mõnele linna lugematutest põiktänavatest, on traditsiooniline tai kultuur ühtäkki kõikjal ümberringi – see on lõhnade, maitsete, helide ja vaatamisväärsuste paradiis, mis niipea meelest ei lähe.

Bangkok on leidnud tasakaalu kalliduse, esoteerilisuse ja ilmalikkuse vahel. Läikivpuhta õhurongi- ja metroosüsteemi abil on enamik sellest suurest metropolist läbitav, hea transport lennutab linna külastajaid nende luksuslikest hotellidest loetud minutitega sätendavasse buda templisse või muistsele amulettide turule. See on ajarännak, mis on võimalik vaid üksikutes 11 miljoni elanikuga linnades.

Jõereisid, muuseumid, ostukeskused ja muidugi Bangkoki ööelu (mis on kõvasti arenenud ning muutunud kosmopoliitseks) on võtmesõnad, mis iseloomustavad Kaug-Ida suurlinnakogemust. Hoolimata hiljutistest segastest aegadest Tai poliitikas ja äärmuslikust kliimast suvekuudel on Bangkok siiski maailma üks turvalisemaid linnu; välismaalaste vastu suunatud kuritegevust esineb väga harva. Suvekuumus on paljudele külastajatele vastumeelne, kuid Tai ülevoolavad uusaastapidustused (Songkran, mida tähistatakse aprilli keskpaigas) on väärt vaatepilt. Pealinn muutub terveks nädalaks võitlustandriks nii lastele kui ka täiskasvanutele, kes uitavad tänavatel, relvadeks veepüstolid, veeämbrid ja talgipulber, millest ei pääse ükski mööduja – ning vaadake ette, välismaalastest külastajad on nende lemmiksihtmärk. Kuumusest hoolimata on see ütlemata tore aeg siia sõita ja osa saada Tai kõige olulisemast festivalist.

Millal minna

Bangkoki on kõige parem külastada jahedal ajal novembrist veebruarini, pärast mussoone ja enne roiutava kuumuse saabumist märtsi alguses. Aprill, mai ja juuni on põrgulikult palavad: päevasel ajal mootorrattaga sõitmine on nagu tulest läbihüppamine. Juuni keskpaigaks saabuvad aga tavaliselt vihmad, mis toovad oodatud kergenduse, võtavad õhust tolmu ja panevad taimed rekordkiirusel kasvama. Vihmahooaeg on tegelikult samuti suurepärane aeg külastuseks. Siis on vähe turiste, madalam temperatuur ja mussoonvihmad, mis ujutavad üle tänavaid ja toovad peale seda lapsed välja mängima.

Kuidas kohale jõuda

Rahvusvahelised lennud saabuvad Suvarnabhumi rahvusvahelisse lennujaama (tel 00 662 723 0000; www.suvarnabhumiairport.com), mis asub umbes 30 km linnast ida pool. Vana lennujaam Don Muang asub umbes 20 km Bangkokist põhja pool ning on mõeldud mõnele riigisisesele liinile.

Sõit lennujaamast linna

Alates kella kuuest hommikul kuni keskööni sõidavad Suvarnabhumi lennujaama ekspressrongid (tel 00 662 132 1888) Makkasani linnaosas asuvasse uude jaama, mis pole küll kesklinnale väga lähedal, kuid on ühenduses Petchaburi metrooga (MRT). Sõidu kestus on 15 minutit, hind 150 baati (3,7 eurot). Aeglasem Suvarnabhumi Airport Cityline sõidab Phaya Thai jaama, mis on kesklinnale lähemal ja on ühenduses Phaya Thai rongijaamaga (BTS). Sõidu kestus 30 minutit, hind olenevalt vahemaast 15–45 baati.

Külastajatele, kes suunduvad südalinna Sukhumviti teele või seljakotirändurite enklaavi Khao Sani teele, on kõige mugavam valik lennujaamatakso, mis ei maksa rohkem kui 250 baati (6,15 eurot), kuid veenduge, et juht taksomeetri käivitab. Lisaks tariifile tuleb maksta 50 baati (1,2 eurot) lennujaamatakso tasu. Lennujaamalimusiinid lähevad maksma umbes 600 baati (ca 15 eurot).

Linna sõidab mitu lennujaamabussi: AE1 suundub Silomi teele, AE2 sõidab mööda Petchaburi teed Khao Sani teele, AE3 teenindab Sukhumviti teed ja AE4 sõidab Siami väljakuni ning sealt Hualamphongi raudteejaama. Piletid maksavad 100 baati (ca 2,5 eurot).

Mõned rahvusvahelised lennud saabuvad Don Muangi lennujaama. Sealt sõidavad iga tund rongid Hualamphongi raudteejaama, kuid need on aeglased ja hilinevad sageli. Ainuke teine võimalus Don Muangist linna saada on taksoga. Lisaks põhitariifile tuleb maksta 50 baati (1,2 eurot) lennujaamatakso tasu, see kehtib mõlema lennujaama puhul.

Rongid

Mõned külastajad saabuvad Bangkoki rongiga, mis saabub Hualamphongi jaama (teave ja broneeringud veebilehel www.railway.co.th). Jaamaga on ühenduses samanimeline metroojaam (MRT).

Kuidas liikuda?

Õhurong: kiireim transpordivahend on BTS (Bangkoki massitransiidisüsteem) ja MRT (kiirtransiidisüsteem). BTS-piletid maksavad 15–40–60 baati, Smart Pass, millega saab sõita 20 korda, maksab 350–440 baati, kõike vaata täpsemalt siit: www.bts.co.th. Ühepäevapilet maksab 120 baati. MRT-pilet maksab 13–30 baati ja 16–40 baati. Mõlemad süsteemid töötavad kella kuuest hommikul keskööni.

Taksod: maailma odavamaimad, kuid nende kasutamist tuleks tipptundidel vältida. Alati paluge juhtidel taksomeeter käivitada. Miinimumtasu on 35 baati (1 euro). Sõit läbi linna maksab umbes 100–150 baati (2,5–3,7 eurot).

Jalgsi: Liikluse ja saastatuse tõttu on jalgsi soovitatav liikuda ainult mööda jõeäärt ja Hiinalinnas.

Bussid: tohutult aeglased.

Paadid: kui sihtkoht on jõe lähedal, tasub astuda Chao Praya ekspresspaadi pardale (www.chaoprayaboat.co.th). Need teevad palju peatusi ja sõidavad nädala sees ajavahemikul 6.00–19.30, pühapäeviti kuni 18.30. Pileteid saab osta pardalt ja need maksavad 10–30 baati (25–75 senti) ja 14–29 baati (35–70 senti).

Kohalikud seadused ja tavad

Rangelt seadusevastane on kritiseerida Tai kuningakoda. Korralik välimus tuleb Tais väga kasuks. Budistlike templite külastamisel ei tohiks riietus olla paljastav, jalanõud tuleb jalast võtta ning pidada meeles, et budistlike kujude poole ei tohi kunagi oma jalataldu suunata.

Hea teada

Bangkoki teabekeskus: tel 00 662 225 7612, 17/1 Phra Athit. Avatud iga päev 9.00–19.00. Phra Athiti kail.

Turistipolitsei: 1155

Valuuta: baat

Suunakood: helistades Bangkoki väljastpoolt Taid, valige ette 00 66 2, Taist helistades valige 02.

Foto: Tourism Authority of Thailand

Minek - Tulek

Eestlaste lemmikühendus on kindlasti mugav ja kiire Finnairi lend läbi Helsinki. Tugev nõudlus saab olema ka selle suve algusest alanud Turkish Airlanesi lendudele läbi Istanbuli.

Aga muidu on võimalikud head ühendused samuti SAS-ga üle Stockholmi ja Aeroflotiga vahemaandumisega Moskvas, Lufthansaga Frankfurdi kaudu või Estonian Airi ja Thai Airways Internationaliga Skandinaavia kaudu.

Reisipaketina on valikus Aurinkomatkade puhkuse- ja kultuurireisid algusega Helsingist. Lõuna-Eesti elanikele võib hästi sobida Novatoursi pakettreiside valik algusega Riiast.